Кметът на Враца Калин Каменов и този на Стара Загора Живко Тодоров са висшите общинари, получили имотни облаги, за да бъдат избрани определени изпълнители на обществените поръчки за доставка на електрически автобуси в градовете, научи „24 часа“ от запознати с материалите по разследването.

Със свое решение от сряда антикорупционната комисия е изпратила резултатите от проверките в прокуратурата. Това вече се случи по същия казус във Варна. Преди месец Специализираната прокуратура ги препрати по компетентност в Европейската, ръководена от Лаура Кьовеши, защото 85% от парите са от Брюксел.

Очаква се материалите от разследването за Враца и Стара Загора да поемат по същия път.

Проверката във Враца започна на 14 декември 2021 г. заради две обществени поръчки на обща стойност 32 млн. лв. Едната е за доставка на 9 тролейбуса, а втората – за 13 електрически автобуса. Спечелени са от един и същ изпълнител – „Авто Инженеринг Холдинг Груп“ ЕООД.

„Установено е, че е

получена

неследваща се

имотна облага,

както и нарушения при доставката на тролейбусите – не са изпълнени параметрите, изрично посочени в техническото предложение и спецификацията към сключения договор“, пише в съобщението на антикорупционната комисия. В резултат на това в експлоатация били въведени транспортни средства, които не са били предмет на обществената поръчка и са произведени от беларуско държавно дружество, без да е установено дали отговарят на нормативните изисквания за транспортни средства в ЕС.

„Още не съм се запознал с решението на КПКОНПИ“, заяви пред „24 часа“ кметът на Враца Калин Каменов. И добави, че

всеки може

да повдига

обвинение, но

то се доказва

в съда

„Нито аз, нито някой от общината се е облагодетелствал от тези сделки, както се намеква в съобщението. За пореден път заявявам, че съм работил единствено в интерес на врачани“, категоричен е Каменов.

Две седмици преди Враца КПКОНПИ влезе и в община Стара Загора заради две поръчки. Едната е за 55 нови дизелови автобуса от висок екологичен клас за 35,6 млн. лв., а другата – за 33 електрически автобуса за 49 млн. лв. Спечелилите поръчките за дизеловите автобуси са чешко и полско дружество, а за електрическите автобуси е българско.

Разследването показало, че Живко Тодоров е

превишил

правомощията си

и е оказал

въздействие

при подготовката и провеждането на обществените поръчки с цел определяне на конкретен участник за изпълнител, за което е получил „неследваща му се имотна облага“. В съобщението на комисията на Сотир Цацаров не се посочва дали става дума за пари, имот или друго.

„Изненадан съм от това съобщение, но съм абсолютно спокоен. Нека прокуратурата си свърши работата. Вярвам, че всичко, написано в съобщението на КПКОНПИ, ще бъде опровергано тотално. Мисля, че в конкретния случай се работи с внушения – ако наистина в случая има данни за извършени противозаконни действия от лице, заемащо висша публична длъжност в Стара Загора, нека това лице бъде назовано конкретно с името му. Защото сега всеки може да тълкува съобщението, както си иска. Казвал съм и преди, оказваме пълно съдействие на проверяващите, ще оказваме и занапред, и истината ще излезе наяве“, коментира кметът на Стара Загора.

Първото приключено разследване на антикорупционната комисия за доставка на електрически автобуси беше за Варна. Там беше определен изпълнител на поръчката за 85 млн. лв. за доставка на 60 нови возила за градския транспорт. Инспекторите влязоха в общината на 18 ноември и 12 дни по-късно предадоха материалите в прокуратурата. Данните са за корупционно поведение на лице, заемащо висша публична длъжност, за да спечели един от кандидатите. Кметът на Варна Иван Портних не е коментирал приключването на проверката и изпращането ѝ в прокуратурата. Оттам заявиха, че делото е насочено към Европейската прокуратура, за да се прецени дали ще се разследва там.

Случаите във Варна, Стара Загора и Враца са идентични, уточняват от комисията на Цацаров.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar