Платформата за таксиметров превоз „Максим такси“ трябва незабавно да прекрати дейността си на територията на България, реши Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Причината е, че дружеството осъществява нелоялна конкуренция и няма необходимите разрешителни за извършване на транспортна услуга. Наложена му е глоба в размер на 8% от годишните приходи, която възлиза на 3520 лв.

Едва след медийни публикации през март 2019 г. антимонополната комисия започна да разглежда случая с безконтролната услуга за свързване на пътуващи чрез смартфон приложение с шофьори, които са готови да превозят клиентите до посочената дестинация. Част от шофьорите са регистрирани таксиметрови водачи и плащат данъци, но друга част са физически лица, които не се отчитат никъде и ползват личните си автомобили.

„Максим такси“, което доби известност като руския Юбер, работи у нас от 2014 г., но преди месец март бе проверявана единствено от Националната агенция за приходите. През март тази година се стигна дори до протести на потърпевшите от нелоялната конкуренция на „Максим“ таксита.

Компанията „Максим“ е руска, основана е през 2003 г., а сайтът ѝ има версии на 15 езика. Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време желае, без да бъде обвързан с договор.

Принципът ѝ на работа е като на популярната услуга „Юбер“, която у нас бе забранена от съда през 2015 г. Мотивът на Върховния административен съд бе, че се извършва нелоялна конкуренция в превозите на пътници, с което бе потвърдено решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за незабавно спиране на недобросъвестната търговска практика. Преди това КЗК наложи четири глоби за общо 200 хил. лева на двете фирми, които предлагаха нас услугата за превози „Юбер“ (Uber) – холандските Uber BV и Rasier Operations.

По казуса „Юбер“ през 2017 г. се произнесе и Съдът на ЕС, който прие, че не става дума само за посредническа информационна услуга, а и за транспортна услуга, за която трябва да се прилага съответното законодателство.

„Безспорно предоставяната от ответното дружество услуга „Максим“ има белезите на таксиметров превоз на пътници, доколкото се извършва с лек автомобил срещу заплащане, по заявен от пътника маршрут“, пише в решението на КЗК. Оттам сравняват услугата на „Максим“ с платформи като TaxiMe, които обаче не извършват нарушение, защото работят с регистрирани таксиметрови превозвачи.

Антимонополната комисия счита, че в случая става въпрос за „недобросъвестна практика в разрез с лоялната конкуренция“. „По този начин ответното дружество нарушава правилата на честната конкуренция, като си осигурява нелоялно предимство и извлича икономическа полза от това поведение“, пише още КЗК.

Разпореждането на КЗК за спиране на дейността на „Максим“ подлежи на незабавно изпълнение, макар че самото решение може да се обжалва пред Административен съд – София.

Налага се и глоба на дружеството в размер на 8% от нетните му приходи от продажби през 2018 г. Официално обаче те са само 44 000 лв., което е и причината санкцията да е минимална – едва 3520 лв.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar