КАТ прибира по 2 пъти пари за една глоба
Читател на „Труд“ се оплака от електронен фиш за скорост
Полицейските компютри най-често не отразяват издължаване чрез електронно банкиране
МВР отказва услуги на длъжници
Разбрах вече защо от КАТ миналата година са събрали 116 млн. лв. от глоби. Защото хората плащат по два пъти, както ми се случи и на мен. Това разказа читателят на „Труд“ П. Г. и предостави на редакцията платежните документи (Имената, адреса и ЕГН-то, банковите сметки на човека, както и марката и номера на автомобила му са заличени умишлено).
Цялата история започва на 25 януари 2020 г. със снимка от лазерна камера на тринога, поставена край село Сопот на пътя София-Варна. С автомобила си П. Г. минал оттам с 62 км/ч, вместо с разрешените 50 км/ч. За нарушението Областната дирекция на МВР в Ловеч съставила електронен фиш серия „К“ №3498026 и на шофьора била наложена глоба от 50 лева. В края на юни миналата година П. Г. случайно научил, че има такъв електронен фиш на негово име и помолил в КАТ да му го връчат. Прочел го и видял, че в него е посочен IBAN на банкова сметка в БНБ на Фонда за безопасност на движението, на който до 14 дни трябва да бъдат преведени 35 лв. – тоест само 70% от глобата. Чрез електронно банкиране сумата била издължена на 1 юли 2020 г. И от този ден П. Г. решил, че е приключил своето вземане-даване с КАТ.
Преди 10-ина дни читателят на „Труд“ отишъл в едно от софийските РПУ-та, за да си подаде заявление за лична карта. И там му казали, че има неплатена глоба от електронен фиш на КАТ. Номерът бил същият – 3498026, нарушението – пак от Ловешко, а и глобата от 50 лв. Любезно П. Г. бил поканен да се издължи до 2 седмици, за да плати само 35 лева. Човекът с половин уста казал, че вече е платил тази глоба, но оттам му отговорили с твърда логика: „И да сте платили, плащането ви не е отразено в нашата система и няма да ви обслужим“.
И ето, че с квитанция от 15 юни 2021 г. глобата по един и същи електронен фиш на КАТ била платена втори път. Разликата била само, че парите били преведени по друга банкова сметка с различен IBAN на името на областната дирекция на МВР в София, известна още като СДВР.
„Труд“ се свърза за коментар с бивши и настоящи катаджии, от които успяхме да разберем, че случаят не е единичен, а е системна грешка. Тя се повтаря от 2017 г. насам и засега няма сила на земята, която да я поправи. Част от плащанията, извършвани чрез електронно банкиране, въобще не фигурира в компютрите на полицията. МВР не знаело за много от сумите, отиващи към БНБ. Хората трябва да си пазят бележките и да ходят да се разправят по гишетата. Най-масово по два пъти плащали нарушителите с глоби от 50 до 100 лева, докато за по-големи суми длъжниците успявали да се преборят.
Впрочем – един от мотивите, с които омбудсманът Диана Ковачева поиска, а през март Конституционният съд „отмени“ вземането на книжка и спирането на колата от движение заради неплатени глоби, бе точно скапаната система за отчет на глоби на КАТ, в която „плащането не е отразено“.
По данните на същата скапана система МВР продължава да отказва административни услуги – да приема заявления за документи, за регистрация на коли и за какво ли още не.
Защо да е просто, като може да е сложно
МВР дава молби по образец за платилите двойно
Вместо да си оправят компютрите, от МВР са решили, че им е по-лесно да публикуват на сайта си „Указания за реда за възстановяване на средства, внесени за погасяване на задължения за нарушения по ЗДвП и Кодекса за застраховането“.
Има и специален раздел за електронните фишове от серия „К“, от който излиза, че ако някой е внесъл сумата по посочената в самия фиш сметка на Фонд за безопасност на движението в БНБ, после едва ли не трябва да я внесе втори път и по сметка на МВР. Но това може да се поправи, ако напише молба до шефа на местното РПУ или до шефа на дирекция „Планиране и управление на бюджетна на МВР“ и едната от двете суми да му се върне.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
The second thing we are prioritizing requires a bit of a story. When I joined Stack Overflow almost a year ago, I was blown away by how kind and generous all my coworkers were, and the engineering team is no exception. As engineering manager for the team charged with working on our Talent product, I got to work closely with brilliant people I really respected. It was a treat to be collaborating with lifetime learners and natural teachers, the kind of engineers that you would want on any team.
https://www.upsers.page/