Неправителствена потребителска организация поиска да има законов регламент на търговските промоции. „Очакваме законов текст, който да регламентира промоциите. Промоциите няма да ги намерите в нито един закон, нямат легална дефиниция. Промоцията започва да се използва по най-различни начини“, коментира пред БНР изпълнителният директор на „Активни потребители“ Богомил Николов. От неправителствената организация преди Нова година са внесли две жалби – до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията, за нелоялни практики на мобилните оператори.

„На първо място става въпрос за промоциите. Вече трудно може да видите предложение за договор, което да не е промоционално. По парадоксален начин промоцията се превърна в практика, в стандарт. Когато искате да изберете договор, вие виждате всъщност само цени на промоции, нищо друго, и не може да видите основната цена за определен пакет. Непромоционалната цена остава загадка. Това е нашата основна претенция към операторите“, обясни Николов.

„Когато договорът изтече или остава малко до изтичането му, кол центровете на операторите се активират и започват да обясняват на хората, че цената ще тръгне нагоре, само че по начин, необясним за потребителя. Практиката е такава, че потребителят подписва договор за промоционален продукт, след което като изтече срокът му, той се превръща в безсрочен при доста неясни условия. Те са онова плашило, което започва да се използва след това като аргумент за подписване на нов договор. Масово тарифите се изменят във времето – след тези 2 години, когато сте използвали промоцията, вече не можете да намерите същия план, защото той е подменен с нов, а новият план задължително ще бъде на по-висока цена. Вероятността да си запазите условията е нищожна“, разказа експертът.

Николов посъветва когато хората ходят в клиентски центрове, особено по-възрастните, да не са сами, за да може да има свидетели на „заблуждаващата консултация“ и по-лесно да се докаже и наложи санкция. Според него в закона санкциите за нелоялни търговски практики са много ниски – до 50 хил. лв. при повторно нарушение. По думите му това е неадекватно на икономическите интереси на големите компании като мобилните оператори. КЗП е наложила около 30 такива санкции за миналата година на мобилни оператори. Очевидно е, че тези санкции въобще не отразяват изкушението от печалбата, която е в пъти по-висока, коментира той. Николов направи сравнение с Германия, където горната граница на глобите се измерва в милиони, а освен това при неизпълнение на разпоредба на забрана за нелоялна практика управителят на дружеството може да бъде наказан с лишаване от свобода до 2 години.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar