Цицерон е казал, че благото на народа трябва да е върховен закон. Не и за нашите депутати. За тях важи друга сентенция, приписвана на древните римляни – в парламента половината говорят за неща, които не разбират, а другата половина не разбират за какви неща се говори.

Това Народно събрание трябваше да е първото от няколко насам, в което управляващото мнозинство търси предварителен съвет и мнение във връзка със законодателната дейност. През октомври беше създаден Консултативния съвет по законодателството, оглавен от проф. Огнян Герджиков, в който членуват над 20 професори и преподаватели. Няколко месеца по-късно вече се вижда, че управляващите се вслушват в чуждото мнение само ако то не пречи на замислите им да приемат популистки и лобистки поправки.

Такъв е случаят с промените в Търговския закон, които блокираха прехвърлянията на дялове във фирми и създадоха небивал хаос.

Бизнесът сега се чуди как да работи, а депутатите нехаят

Нямаше да е така, ако бяха послушали юристите, че промените са противоконституционни и ограничават свободната стопанска инициатива. Но на кого му пука – важното е, че Мая Манолова обра овациите, а депутатите си оставиха ръцете. Повечето юристи са на мнение, че поправката трябва да се отмени, дали обаче ще се намери кой да сезира Конституционния съд?

Отделна глава от некадърните изпълнения на депутатите са поръчковите – като законотворчеството на колегата им Делян Пеевски и други поръчки. Там обаче се действа под строй и с червен флумастер. Само месец след като бе приет, ГЕРБ и „Обединени патриоти“ тръгнаха да преправят т.нар. Закон срещу корупцията. И то по най-скандалния начин: шефът на правната комисия Данаил Кирилов и патриотът Христиан Митев внесоха промени, според които на общинските съветници да се даде гратисен срок до 1 декември 2019 г. да си оправят несъвместимостите и конфликта на интереси. Причината е, че по новия закон общинарите не могат да участват в управата, надзорния или контролния съвет на търговски дружества с общинско участие или да работят като прокуристи, синдици, ликвидатори. Забранява се и да бъдат еднолични търговци, съдружници, акционери и др. в търговско дружество, което има сключени договори с неговата община, както и с търговски дружества с общинско участие или с общински предприятия. От Националната асоциация на председателите на общински съвети се оплакаха преди дни, че с подобни изисквания в общинските съвети нямало да остане кой да работи. И управляващите на свой ред решиха да отложат действието на закона за тях с почти две години. Сега остава да чакаме дали някой друг ще се оплаче от новите текстове, за да видим дали ще се уреди и неговото положение.

В графата „поръчкови“ попада и друг закон, който парламентът току-що прие и който ще създаде сериозни проблеми на гражданите – за посевния и посадъчния материал. С него депутатите измениха и Закона за опазване на земеделските земи. Внесеният проект уж бе част от мерките на Министерския съвет за намаляване на административната тежест върху гражданите, но в един момент се оказа, че чрез него се прави пореден опит за разрешаване на строителството в земеделски земи в атрактивни райони като София, Пловдив, Черноморието и т.н.

На собствениците на земя със сменено предназначение, които не са се възползвали от възможността, бе разрешено да кандидатстват отново за препотвърждаване на разрешенията. В същото време се записа и че ако комисията откаже да препотвърди, държавата ще трябва да връща парите, които човекът е дал. От Министерството на земеделието предупредиха, че текстовете не изясняват кой точно ще връща средствата и че не се създава ред за това и новите разпоредби вероятно няма да проработят.

Предупрежденията бяха напълно игнорирани от избраниците ни

Впрочем от законопроектите през трите мандата на ГЕРБ често произтичаше тотален хаос. Сегашният състав на парламента обаче е рекордьор – броят на юристите в него е рекордно нисък – 27 души. Това не би било проблем, ако думата на Съвета по законодателството тежеше и депутатите си наемаха юридически съветници. Нищо подобно!

Главоломно пада и качеството на професионалистите, които би трябвало да подпомагат работата на парламента в комисиите. Правната комисия например вече си има експертка, участвала в конкурс „Мисис Секссимвол“. Това се разбра от светско предаване, в което тя чистосърдечно си разказа, че преди да попадне в парламента, в продължение на пет години е държала бутиков ресторант в София. Ресторантьорката участва и в готварското шоу „Мастершеф“ и за малко не стигна до финалния кръг. По телевизията тя разказа още, че за съжаление в момента заведението стояло затворено, защото бивш депутат, придружен от около 15 биячи, влязъл в него и сменил ключалките. Така заключени останали не само оборотът за последния месец, но и 17 картини от XVII век (?!).

Това не е единствената екзотична птица – според сайта на Народното събрание депутатите от ГЕРБ Йорданка Фикирлийска и Васил Цветков, както и социалистът Стефан Буруджиев са назначили хора със средно образование за свои нещатни сътрудници по правните въпроси. Каква експертиза имат тези хора и с какво са полезни – не става известно.

Само гимназия са завършили и няколко нещатни съветници

в сферата на икономиката и информационните технологии. Дръжте се, данъкоплатци!

Недомислия и плосък пиар струят не само от законите, които депутатите внасят и гласуват. Същите характеристики лесно може да се открият и във временните комисии, които парламентът създава. За по-малко от година съществуване народни представители участваха в пет анкетни комисии, от които нито една не донесе полза за данъкоплатците. Въпреки че парламентът бе щедър на комисии ad hoc, мнозинството не намери за нужно да разследва шуробаджанашкия скандал в Хасково, съмненията за корупция при санирането и т.н.

Първата комисия, която парламентът създаде, бе „за водата в Хасково“. Тя бе конституирана с голямо мнозинство. От всички парламентарни групи коментираха, че хората имат право да знаят каква е причината за попадането на уран във водопреносната мрежа, както и има ли опасност за здравето им. Комисията започна работа през май, която продължи чак до септември. След осем заседания, за които 10-те й членове получиха възнаграждения, тя реши, че конкретен виновник за замърсяването на водата няма. Цялата отговорност бе стоварена колективно върху всички правителства от 1993 г. насам, които не извършили необходимите рекултивационни дейности, след като уранопроизводството било закрито. Така месеци, след като депутатите се заеха да решават кризата, водата в Хасково продължава да е забранена за пиене и готвене. Междувременно бяха локализирани и други селища със завишено съдържание на уран в тръбите.

Нулев ефект имаше и от последната засега комисия –

за ремонта на НДК във връзка с европредседателството. В нея участваха 19 депутати – 10 от ГЕРБ и „Обединени патриоти“ и 9 от останалите партии, които се събраха четири пъти. В края на юли по тяхно предложение парламентът прие доклад, че при ремонта на НДК „има съмнения за извършени нарушения“, но че по тях трябва да се произнесат компетентните органи (като парламентът бил законодателен, а не разследващ орган). С 10 на 9 гласа комисията отхвърли идеята тя да продължи работа и да се зарови по-дълбоко в документацията около ремонта. Но важното е да се симулира, че кипи усилен труд.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar