Елена Йончева описа схема за „ужилването“ на България с 1.35 млрд. лв.
Говорителят на парламентарната група на БСП Елена Йончева описа схема от пет стъпки за „ужилването“ на България с 1.35 млрд. лв.
Това са средствата за изграждането на 134 км от магистрала „Хемус“, отпуснати от държавния бюджет в края на миналата година. Те са разпределени, най-вероятно още преди да се гласува решението на кабинета, чрез рамкови споразумения между държавната „Автомагистрали“ и строителни компании.
„Става дума за грабеж, голямо ужилване на българския данъкоплатец. Схемата е на път да се реализира“, каза Елена Йончева на пресконференция в централата на БСП.
Тя описа схемата в пет стъпки. Първата е, че правителството дава 1.35 млрд. лв. без одобрение на парламента и без обществена поръчка за изграждането на 134 км от магистрала „Хемус“ без да има работен проект.
„Такава практика в Европа не съществува. Това означава, че тази цена е хвърчаща, защото всеки терен е уникален“, каза Йончева. Тя допълни, че според пътни строители става дума за хвърчаща цена и когато се говори за такава голяма сума и пари на данъкоплатците, не е възможно ценообразуване без работен проект.
Втората стъпка е наемането на държавна фирма. В случая това е „Автомагистрали“, избрана чрез вътрешно възлагане по Закона за обществените поръчки, за което не е нужно провеждането на търг.
Третата стъпка е държавното дружество да няма капацитет да извърши дейността, а четвъртака – парите да се преразпределят без обществени поръчки на предварително избрани фирми с рамкови споразумения. „Така дружеството се използва като „черна кутия“ за преразпределянето на 1.35 млрд. лв.“, обясни Йончева.
„Кои са тези фирми може да видите, ако погледнете кои фирми извадиха техника на 12.12.2018 г. на „Цариградско шосе“, каза говорителят на БСП. Протестът беше на големите строителни компании.
Към момента няма яснота с кои частни фирми „Автомагистрали“ има сключени рамкови споразумения. От МРРБ съобщиха единствено, че те са общо 10 на брой, като част от тях са подписани през ноември 2018 г.
На пето място, за да заработи схемата, трябва доверен човек в „Автомагистрали“, посочи говорителят на парламентарната група на БСП. Йончева припомни, че през 2017 г. за изпълнителен директор на държавната фирма е назначен Стоян Беличев. Той е бил съдружник с членове на семейство Върбакови – със Славчо Върбаков (съпруг на Гинка Върбакова) във фирма „Атлаз -3-Груп“ и с Малина и Крyстинка Върбакови в „СИМИ Груп“.
„Нашият въпрос към управляващите е – лицето, което стои зад Гинка Върбакова, същото ли е, което стои зад „Автомагистрали“ или връзката на г-н Беличев със семейство Върбакови е просто случайност?“, попита Елена Йончева
В понеделник министърът на регионалното развитие Петя Аврамова обвини БСП в разпространението на фалшиви новини. Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков призна, че Беличев и съпругът на Гинка Върбакова – Славчо се познават, а преди години са били съдружници, но вече не са.
БСП пита и защо цената на магистралата е нараснала толкова много. През 2014 г,, когато на власт бяха БСП и ДПС, по оценка на Министерството на регионалното развитие прогнозната цена на 234 км от магистрала „Хемус“ от Ябланица до Шумен беше 1.5, млрд. лв., а днес за 134 км се дават 1.350млрд. лв., каза Георги Свиленски, зам.-председател на парламентарната група на БСП.
БСП пита също дали има скрито възлагане на обществена поръчка. „Какво прави една фирма, когато предостави на друга всички свои работници и наличната си техника? Може ли да изпълнява дейност или изпълнява поръчка, която е възложена от другата фирма, като в случая тя е „Автомагистрали“, каза Димитър Данчев, депутат от БСП.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте