Експерти на нож с МВР за скоростта по магистралите
- 130 км/ч ли ще е максималната скорост?
Предложените промени в Закона за движение по пътищата са хаотични, непоследователни и не биха допринесли за намаляване на пътнотранспортния травматизъм в България. Това е становището на експертите от Института по пътна безопасност. Според мнението им, желанието на експертите от МВР да повишат част от глобите за извършени административни нарушения, без да бъде преразгледан в цялост санкционния режим по Закона за движение по пътищата, ще доведе до повече объркване и несправедливости.
Неуспешен опит със стари процедури
„Направен е неуспешен опит да ни бъде представена като нова процедура връчването на електронни фишове, фишове и наказателни постановления. Всички експерти по административно-наказателна дейност са наясно, че и в момента може да бъдат връчвани наказателните постановления електронно, както и чрез поставяне на бележка на вратата.
Представените ни като промени при връчването да се ходи два пъти на адрес е също стара процедура, залегнала в Закона за административните нарушения и наказанията (ЗАНН). Предложенията ако има неплатени глоби да бъдат отказвани административни услуги, както и да се отказва минаване на годишен технически преглед, са също стари предложения още от 2003 г. Същите са били отхвърляни многократно от юридическата и експертна общност в България“, припомнят от Института по пътна безопасност.
Катастрофите няма да намалеят
Експертите са на мнение, че предложението на експертите да намалят скоростта по автомагистралите на 130 км/ч и промяна на скоростния режим на различните моторни превозни средства щеше да бъде положително, ако МВР разполагаше с методология и технически средства да контролира тези разпоредби. Предложението камерите от ТОЛ системата да могат да отчитат и средната скорост не се нуждае от изрично записване на този текст в закона, тъй като и до момента законодателството позволява това да се извършва, категорични са от Института по пътна безопасност.
В заключение експертите сочат, че това е един неуспешен опит от страна на МВР да ограничи тежките катастрофи по пътищата.
Трябва бързо нов Закон за пътищата
„За Института за пътна безопасност е учудващо защо ни се предлагат частични промени в ЗДвП, а не се изпълнява коалиционното споразумение за нов Закон за движението по пътищата. Необходимостта от нов закон се обуславя от това, че е необходима цялостно нова философия и разбиране за управление на риска от пътнотранспортни произшествия.
Въпреки че на 3 декември 2021 г. министър Рашков възложи на работната група да извърши анализ и оценка на отговорностите на държавните институции, свързани със ЗДвП, такъв анализ не е представен. Институтът за пътна безопасност е разработил извънредна процедура по връчване на наказателни постановления и електронни фишове, различна от ЗАНН.
На форум в Софийския университет през 2018 г. преподаватели от Юридическия факултет застъпиха тази теза и мотивираха необходимост от кодифициране на сега действащите норми и правила за движението по пътищата. Кодифицирането ще доведе до по-голяма устойчивост и предвидимост при управлението на риска от ПТП“, гласи още становището.
Какво готви КАТ за шофьорите
Разрешената скорост от 140 км/ч ще бъде намалена с 10 км/ч, ако предложението бъде прието. От вътрешното министерство мотивират това с черна статистика за загинали 529 души по аутобаните в страната за времето от 2010-2021 г. Уточнява се, че това не важи за шофьорите, които имат категория над „В“.
„Значително по-високата средна скорост на движение по автомагистралите и другите извънградски пътища допринася за по-тежкия травматизъм, предизвикан от инцидентите, настъпили извън градската среда“, сочат от МВР.
В законопроекта е заложен и текст, чрез който се предлага глобите за системните нарушители да набъбнат двойно или тройно. По-сурово ще се наказва и първо нарушение на пътя.Предлага се съшо увеличение на наказанията за гонки и дрифт.
Без книжка за три години
Глобата за рецидивистите на пътя ще набъбне тройно, а книжката ще се отнема за три години. Забранява се още да се поставя фолио на челното стъкло и стъклата на предните странични врати на превозните средства.
Повишават се глобите от 100 до 300 лв. на 600 лв. за управление на превозно средство при без шофьорска книжка или когато тя е отнета, както и когато водачът е с установена концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози.
Глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, и на тротоари в населените места извън разрешените за това места става 150 лева.
От 50 на 100 лева се увеличава глобата за водачите, когато без уважителни причини не представят в определения срок превозното си средство за технически преглед. За превишаване над 40 км/ч на скоростта в населено място, освен глоба от 600 лв. се предлага и два месеца лишаване от право да се управлява моторно превозно средство.
Същото наказание са предвижда и за превишаване на разрешената скорост от 50 км/ч в извън населено място.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте