Да се събудим от летаргичния сън за войната по пътищата и това да е национален приоритет

На 1 март (в прекрасния за всички българи ден на мартеничките като предвестник на предстоящата смяна на сезоните) Европейската комисия представи нов пакет от сериозни мерки за подобряване безопасността на движението по пътищата на съюза.

Тези мерки са фокусирани върху идеята да допринесат ЕС да постигне своята цел – т.нар. „Визия нула“, а именно – до 2050 година в ЕС да бъде постигната

нулева смъртност на пътя

За да се опрости взаимното признаване между държавите членки на свидетелствата за управление на превозните средства (популярни в ежедневието като „шофьорски книжки“), комисията за първи път в света предлага въвеждане на цифрова шофьорска книжка.

Освен това при оценката на медицинската годност на бъдещите и настоящи водачи ще се вземе предвид напредъкът в медицинското лечение на заболявания като диабет например. Също така водачите ще трябва да актуализират своите шофьорски умения и знания, за да бъдат в крак с технологичното развитие.

Актуализираните правила за изпитване ще отчитат прехода към превозни средства с нулеви емисии. Те

ще оценяват знанията и уменията,

свързани с усъвършенстваните системи за подпомагане управлението на автомобила и други автоматизирани технологии.

Специален IT портал ще дава лесен достъп до информация за действащите правила за пътна безопасност във всяка държава членка и след време ще позволи директно плащане на всички глоби и още множество мерки в такава посока.

Тук би трябвало да припомним, че „Визия нула“ води своето начало от Швеция, където беше отличен пример на концепция по пътна безопасност, която впоследствие се възприе и от редица други европейски страни, а днес е част от формулировката на общите цели на съюза до 2050 година. Тъй като в Швеция визията бе споделена от всички заинтересовани участници в процеса, то и отговорността за безопасността на движението по пътищата също бе споделена между:

– участниците в движението,

– проектантите на системата,

– пътните служби,

– дори производителите на автомобили и пр., т.е. между всички, които пряко или косвено са включени в движението по пътищата.

За „Визия нула“ в Швеция бяха приоритетни така наречените „3 Е-та“, а именно: Education / Engineering/ Enforcement, тоест образование, инженеринг и изпълнение.

Неслучайно споменаваме, че „Визия нула“ на шведското правителство днес е един от фундаментите на европейската политика, залегнал в новите мерки на ЕС.

Този пакет от мерки, предложени посредством ревизиране на концепциите в 3 групи европейски директиви, е амбициозен и широкоспектърен и нека да не звучи нескромно, част от тези мерки бяха „прозрени“ от нас в една публикация от 2008 г., в която посочвахме, че „общото европейско законодателство за пътна безопасност ще изисква и общи стандарти, че трябва да се готвим за електронизация в тази сфера, която ще доведе до намаляване на рисковете при ПТП, и други, наречени от нас в онзи момент „чудеса“.

Тези „чудеса“ днес са подготвени да станат факт

с приемането на посочения пакет от мерки. Ако българските правителства бяха проявили повече смелост, самочувствие и проактивна инициатива да споделят в ЕС своите виждания, днес това можеше да бъде и споделено българско предложение.

Подчертаваме го, защото България също има капацитет да предлага и реализира общовалидни за ЕС идеи и концепции. Примерът с уеднаквеното зарядно устройство на телефоните не е ли илюстрация именно на това? Обаче като нация имаме ниска самооценка и недостатъчно вдъхновение за постигането на поставените пред нас цели.

Колко време ни трябва, за да се събудим от дълбокия летаргичен сън, в който сме потънали по отношение ефективността на мерките за безопасност на движението? Не е ли крайно време да оценим ефективността, или по-скоро липсата на ефективност от предприеманите досега действия, за да ги заменим с активни и резултатни мерки на едно зряло гражданско общество?

Не е ли време вече безопасността на движението по пътищата да се превърне в национален приоритет, а разходите, вложени в подобряването ѝ, да започнат най-после действително

да се разглеждат от властите не като разход, а като инвестиция

Визията, според която проблемите, свързани с безопасността на движението по пътищата, е възможност за активизиране на обществото по тази важна тема, за „събуждане от летаргичния сън“, както и за припознаване на гражданските организации като легитимен представител на гражданите, затова трябва да стане реалност.

Ето защо е нужно да интегрираме всички елементи на този мултидисциплинарен проблем, за да го превърнем в „прецизен часовников механизъм“, който работи синхронизирано. Необходимо е изграждане не само на думи, а и на дела на нова „култура на поведение на участниците в пътното движение“, която да се пребори с агресията по пътищата, както и да стимулира толерантността и дисциплината на водачите.

Смелост, идеи и вдъхновение – това ни трябва днес. Ние сме на ход!

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar