Европейската комисия препоръча нови законодателни мерки за по-добра защита на хората от въздействието на вторичния тютюнев дим и аерозоли чрез преразглеждане на Препоръката на Съвета за среда без тютюнев дим. В нея се описва пълна забрана за пушене на открито по места катодетски площадки, увеселителни паркове и плувни басейни открити пространства около здравни и образователни сгради, обществени сгради, както и по спирките на транспорта и гарите. Става дума и за нагреваеми тютюневи изделия, електронни цигари и други продукти, които ще възникнат на базата на тютюн. Вратичката в закона или как пушенето на бездимни цигари на закрито се оказа позволеноВ обяснението за новата препоръка по повод средата без тютюнев дим се уточняват няколко термина, като:

  • „вторичен тютюнев дим“ се дефинира като „дим, изпускан от горящият крой на цигара или друг тютюнев продукт, обикновено с дима, издишан от пушача“
  • „въздух без дим“ означава 100% чист от тютюнев дим, включително – но не само – въздух, в който тютюневият дим не може да бъде видян, помирисан усетен или измерен.

Изрично се подчертава, че вниманието трябва да е върху строгото спазване на тези термини, тъй като производителите на тютюневи издалия или туристическият и ресторантьорски бизнес може да опитат да ги заобикалят при по-неясна дефиниция. По никакъв начин не би трябвало да се пуши в такситата, например, независимо дали в тях има клиенти, защото са работно място и част от обществения транспорт. Същото важи за линейки или автомобили за доставки. Проветряването на колата не е оправдание, „никакви изключения не бива да се приемат на здравно или правно основание“ Не се очаква страните членки да приложат незабавно препоръката, но има задължение това трябва да стане максимално бързо. България се проваля в усилието да има поколение без тютюн до 2040 г.Ефективно законодателство трябва да въведе задължения както за бизнеса (собственик, управител или друг отговорник), така и за пушачите. И още:

  • Нужни са глоби за нарушителите от бизнеса и може би от пушачите.
  • Трябва да се поставят видими знаци по входове и подходящи места, че пушенето е забранено и на тях да има телефон за оплакване.
  • Премахват се всякакви пепелници от обекта.
  • Задължение за следене и спазване на забраната (вкл. с нова система за инспектиране, която може да е част от лицензирането или проверка от пожарната безопасност).
  • Конкретни мерки пушачите да не нарушават забраната на мястото като: съвет да не пушат, отказ да бъдат обслужени, молба да напуснат, извикване на органи на реда.

Глобите трябва да са достатъчно големи, за да не започне бизнесът – или пушачът – да ги калкулира в разходите си да продължи да не спазва забраната. Рецидиви би трябвало да се третират като сериозни нарушения. Може да бъдат въведени административни санкции като замразяване или прекратяване на разрешително при особено драстични случаи. Комисията ще предостави подкрепа, включително чрез преки безвъзмездни средства на стойност 16 млн. евро от програмата EU4Health и 80 млн. евро от програмата „Хоризонт Европа“ за засилване на контрола на тютюна и никотина, както и за предотвратяване на пристрастяването. Комисията също така ще разработи набор от инструменти за превенция в подкрепа на защитата на здравето на децата и младите хора.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar