„Хубава кола, само няма роуминг“. Това преди време беше евфемизмът, с който собствениците на крадени автомобили си признаваха какво шофират. С „кола без роуминг“ през последните дни се озова и бившият финансов министър Владислав Горанов, с важната разлика, че в неговия случай по-вероятно той е жертва на престъпление, а не съучастник.

В края на миналата седмица МВР съобщи, че бившият финансов министър Владислав Горанов е опитал да напусне страната през граничния пункт „Калотина“ с кола, обявена за издирване от Интерпол. Той е обърнал и се е върнал обратно към Драгоман, където оставил автомобила и час по-късно преминал на територията на Сърбия с друг автомобил. Впоследствие от лизингодателя на колата „Мото-Пфое лизинг“ съобщиха, че вероятно става въпрос за клониране на автомобила – практика, при която идентичността на законна кола се открадва, за да бъде използвана в друг автомобил. Целият случай предизвика много въпроси, част от които остават и до днес.

Защо Гранична полиция пуска автомобила?

Не е ясно защо Гранична полиция е пуснала автомобила да се върне към България, след като е установила, че е издирван от Интерпол. Ако го е пуснала изобщо. Практиката при подобни случаи е колата да бъде задържана до приключване на случая и установяване на всички факти. Пред „Капитал“ Горанов заяви, че е бил освободен с колата. „Казаха ми „наредиха ми да се върнете обратно“, твърди бившият финансов министър. Той допълни, че е оставил автомобила в Драгоман, където по-късно е предаден на властите. Той преминава обратно българо-сръбската граница час по-късно с кола на приятели. „Ако имаше нещо, смятате ли, че щях да мога да премина границата. Имам своите подозрения за случая – или става въпрос за грешка, но си имам и моя конспиративна теория“, коментира Горанов. От вътрешното министерство обявиха, че в момента тече проверка на действията на службата. Пред „Свободна Европа“ от гранична полиция са заявили, че има наредба, която указва какви действия трябва да извърши граничния полицай при установяване на издирван автомобил. В наредбата няма указание за освобождаване на автомобила.

Toyota от Хамбург?

Според обясненията на Владислав Горанов той е придобил употребяван автомобил Toyota Land Cruiser от „Мото-Пфое“ през 2020 г. Колата е внесена от дилър в Германия, където компанията по думите на изпълнителния й директор има връзка с много дилърства. Първоначално не беше ясно защо бившият финансов министър е поръчал модел на Toyota от вносителя в България на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover, а не от този на японската марка тук. Пред „Капитал“ Горанов заяви, че е избрал „Мото-Пфое“, защото в България се предлага само бензинов вариант, а той е искал дизелов. Според декларация пред КПКОНПИ на Горанов от тази година той има лизинг към „Мото-Пфое“ от 2020 г. на стойност 45 152 евро. Пред „Капитал“ Горанов каза, че това е остатъчната стойност от лизинга, но не разкри каква е била цената му при сключване на сделката.

Засега от МВР отказват официална информация, тъй като по случая все още тече проверка. Досието на колата, която е карал Горанов, не е налично в КАТ и не се знае къде е, научи „Капитал“ от източник от службата. Големият талон за колата е от 1 януари 2018 г.

От „Мото-Пфое“ заявиха пред „Капитал“, че моделът е Toyota Land Cruiser 200, 4500 куб. см, 249 к.с. „Що се касае цената на автомобила, продаден е на пазарна цена, с включена добавена стойност за „Мото-Пфое“ и с добавени лихви за лизинговия период, който финансираме чрез компанията ни „Мото-Пфое Лизинг“ – нищо по-различно от нормалната ни търговска практика“, обявиха от компанията пред „Капитал“.

Вносът и продажбата на употребявани автомобили е един от важните бизнес сегмент за „Мото-Пфое“. „Над 20% от вноса ни са автомобили с марки, различни от тези, които продаваме като нови. Нещо повече – доставяме по поръчка на клиентите си още строителни машини, лодки, бъгита – всевъзможни превозни средства. Лизинговането чрез компанията в групата ни, „Мото-Пфое лизинг“, на нови и употребявани автомобили, както и техника за осигуряване на мобилност от всевъзможни видове е основен предмет на дейността на въпросното дружество“, заявиха от фирмата.

Колата е била проверена в КАТ. „Дискутираният автомобил Toyota Land Cruiser 200 е преминал два пъти през всички изискуеми от закона процедури за регистрация в КАТ – веднъж при вноса му от Хамбург, Германия, на името на купувача „Мото-Пфое“ и втори път при регистрация към ползвателя, Владислав Горанов, в качеството му на лизингополучател на „Мото-Пфое Лизинг“, коментират от вносителя.

Как се клонира автомобил?

„Защо така бързо реагира онзи, който е продал автомобила и е използвал думата „клониране“? Откъде знаят – за тази кола ли става дума или не“, заяви във вторник вътрешният министър Бойко Рашков.

Макар и непознато за повечето хора, „клонирането“ на автомобили не е толкова рядка практика, казват от застрахователните среди. Целта е да се открадне „идентичността“ на законно регистрирана кола, за да се използва в открадната. В повечето случаи се прави при по-скъпи модели с цел застрахователна измама извън Европейския съюз. За да се осъществи обаче, са нужни няколко неща. На първо място достъп до база данни на автомобилна администрация, в случая в ЕС. Откраднатият автомобил в страна извън общността, примерно Русия, след известно време се „клонира“ като на шасито се пренабиват номерата и колата се регистрира с откраднатите данни за същия модел напълно редовен автомобил в държава от ЕС. Според източници на „Капитал“ има случаи на изтичане на информация от Германия, Испания и други държави. Впоследствие колата се застрахова и е обявена за открадната, а сумата по застраховката – изплатена. „Изчезналата“ кола може да бъде раздробена за части или просто повече не вижда бял свят. Причината подобна измама да е възможна е, че базите данни на страните от ЕС не са свързани с тези на САЩ или Русия. Има платена глобална база, в която фигурират всички продадени автомобили по номер на шаси и двигател, но често застрахователите предпочитат да не я използват за проверка при сключване на застраховки, защото е скъпа.

От „Мото-Пфое“ съобщиха, че са имали и други случаи на клонирани автомобили. „В момента при нас такъв казус има с Range Rover Evoque, произведен от Land Rover и внесен от „Мото-Пфое“ като нов преди около две години. Всички или повечето вносители на автомобили имат подобни казуси“, казаха от компанията.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar