Депутатите премахната двете цедки при кандидатстване за работа в държавната администрация. Това стана при гласуването на закона за бюджета за 2020 година на второ четене, с който пък се правят промени в закона за държавния служител. Измененията са внесени от депутати от „Обединени патриоти“ между първо и второ четене, но са срещнали разбиране и подкрепа от почти всички формации в НС. При разглеждането в залата те бяха одобрени от 109 от депутатите, които гласувах „за“. Само 23 бяха „против“, а други 35 се „въздържаха“.

С тях се премахва двата етапа на конкурса за чиновници, които бяха въведени преди няколко години. Така отпада т.нар. централизиран тест, който трябваше да се провежда от Института по публична администрация (ИДА) и през който трябваше да минават всички желаещи за работа в администрацията. С тестовете трябваше да се прецени не само познанията на държавните служители, но и дали имат логически, комуникационни и лидерски умения, както и такива за работа в екип и куп други. Само успешно преминалите щяха да отиват на второ препитване от комисия в съответното ведомство. В зависимост от позицията, за която кандидатстват, вторият етап на препитването можеше да бъде отново тест, писмена работа или пък цяла концепция, ако става дума за ръководна длъжност.

Основната причина за промените е липсата на отделени средства в бюджета за догодина за самия институт, който трябваше да провежда тестовете, коментираха пред „Монитор“ част от вносителите. Вместо това всяко ведомство е трябвало да преведе пари от своя бюджет към института. Така се връща старият ред, съгласно който всяко ведомство ще си назначава комисия и ще определя вида на конкурса и неговата форма на провеждане. Комисията ще проверява професионалните и деловите качества на кандидатите и ще класира първите трима. Преценката на комисията и класирането на кандидатите не подлежат на съдебен контрол. Ако избраният кандидат не встъпи в длъжност или не полижи клетва в срок от 10 дни, ще бъде назначаван следващият класиран кандидат за поста.

Друга причина е забавянето в приемането на подзаконови нормативни актове. Наредбата, която регламентираше реда за провеждането на тестовете за чиновниците, бе пусната за обществено обсъждане в средата на 2019 година, а в нея се предвиждаше минимум 100 точки на теста.

Централизираните конкурси за кандидатите за държавна служба трябваше да стартират от 1 януари 2018 година и основната им цел бе да спрат наплива на „калинките“ за държавна работа. Точно преди да влязат в сила обаче текстовете бяха отложени с две години и трябваше да се задействат от 2020 година.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar