Община Пловдив губи стотици, а вероятно и хиляди левове, по време на съдебни дела за оспорване на глоби от поставени скоби на нередовни автомобили в Синя зона.

Основният мотив на съставите е, че служителите на репатриращия автомобил, които закопчават нарушителите, имат съвсем други длъжностни характеристики от това, което реално вършат. Това обаче нарушава наредбите и води до падане на санкциите за нарушителите в съда.

Пример за това е поредното дело, заведено в Административния съд от пловдивчанин, който оспорва принудителното блокиране със скоба на неговата служебна „Дачия“. Мъжът бил паркирал на бул. „Марица – юг“, но явно платеното му време за Синя зона изтекло и колата му била закопчана със скоба. Той платил глобата, за да бъде освободено колелото на автомобила, след което се обърнал към съда. В жалбата си навел оплаквания, обосноваващи именно нищожност или незаконосъобразност на принудителната административна мярка. Причината според него е, че има липса на компетентност на органа, издал принудителната административна мярка, както и че не му е ясно какво точно нарушение е извършил. Затова шофьорът иска закопчаването на колата му да бъде официално отменено от съда, а наложената глоба да бъде провъзгласена за нищожна.

Според съдебния състав правомощието за осъществено принудително задържане от служителя с длъжност „скобар“ и от шофьора на репатрака, който по длъжностна характеристика е „инкасатор плащания“, е невалидно. „Оттук и разбирането за некомпетентността като порок на административния акт е аналогично на недействителността на гражданско правната сделка, сключена от юридическо лице в нарушение на гражданската правосубектност. Издаденият от държавен орган в нарушение на специалната му правосубектност административен акт е нищожен и не поражда правни последици“, се казва в съдебното решение. То не е окончателно и може да бъде обжалвано пред ВАС.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar