Главният прокурор с отрицателно становище за проекта на ПП – бил механичен сбор от текстове от действащия закон

Крайно обезпокоително е, че разследващите инспектори, които ще работят в бъдещата антикорупционна комисия, ще могат да наблюдават, да се внедряват под прикритие, да проникват в помещения и автомобили, да бележат предмети, без разрешение от съдия.

Това е заключението на главния прокурор Иван Гешев по законопроекта за борба с корупцията, написан от „Продължаваме промяната“. Той трябва да замени сега действащия закон за КПКОНПИ и е внесен в правната комисия на парламента. Гледането му на първо четене на два пъти се проваля поради липса на кворум.

Най-впечатляващото в проекта е, че се

създава длъжност разследващ инспектор

Те ще работят по около 80 текста на Наказателния кодекс, свързани с корупция. Ще се занимават с т.нар. оперативно-издирвателна дейност, която включва оперативни способи.

Начинът,по който се извършват обаче, е регламентиран в Закона за специалните разузнавателни средства, защото всъщност следенето, белязането на банкноти, агентите под прикритие са разписани в него. И за тях се иска разрешение от съдия.

Според проекта на ПП обаче разследващите инспектори ще ги извършват по ред, определен от инструкция на комисията. Именно това не одобрява главният прокурор.

Той отбелязва, че дейността на разследващите инспектори е подчинена на НПК. А кодексът казва, че искането за използване на СРС се прави в рамките на делото от наблюдаващия прокурор.

Гешев отбелязва и че в изискванията към разследващите инспектори не е посочено, че те трябва да имат висше юридическо образование. Освен това нямало яснота и как ще се разпределят преписките между тях.

Главният прокурор определя проекта на ПП като „механичен сбор от цели глави или отделни норми, които се отменят от действащия закон и се пренасят изцяло в предложения“. Според него нормите били изпълнени с вътрешни противоречия и били в разрез с основни принципи на наказателния процес.

Очевидно при изготвянето са

доминирали политическите над правните решения

Той не одобрява и мотивите към проекта, който бе подготвян с месеци. Отказът на ИТН да го подкрепи бе посочен от Кирил Петков сред причините за разрива със Слави Трифонов.

В по-голямата си част мотивите са „политически декларации“, както и подбрани избирателно текстове от годишните доклади на Европейската комисия с цел дейността на КПКОНПИ да бъде представена в лоша светлина, смята Гешев.

Той открива разминаване между мандатността на членовете на новосъздадените 2 комисии, които трябва да заменят сегашната – за борба с корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.

За тази за борба с корупцията била предвидена възможност за втори мандат – две по 6 г., или общо 12 години. За комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) обаче продължавала да действа забраната за втори мандат след първите 6 г.

Гешев дава отрицателна оценка и на предлаганите периодични проверки за почтеност на комисията, защото непреминаването не било свързано с последици. Не можело да бъде подкрепено и предложението правилникът на комисията да се съгласува от МС. Не е разписано, че правителствените законопроекти се оценяват за корупционен риск.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar