Правителството вече със сигурност горчиво съжалява за решението си да лиши омбудсмана Мая Манолова от услугите на НСО – тя не само ловко се възползва от възможността да пътува с влакове и автобуси, в които да открие приемни за граждани, но и смята да започне кампания, с която да призове всички представители на държавните институции да слязат от служебните си автомобили и да ползват обществения транспорт. Това несъмнено е печеливша кауза и ще напомпа допълнително рейтинга на Манолова, който отдавна тревожи властта.

„Опитват се да ми попречат да си върша работата, но няма да успеят. Ето с автобус, с влак, с обществен транспорт, с градски транспорт аз ще си върша работата и ще бъда сред хората. Ако се окаже, че това е възможно, след това ще започна една кампания, с която да призова всички представители на държавни институции да слязат от служебните коли и да се насочат към обществения транспорт. Пробвам да видя дали е възможно, даже за човек като мен, който пътува непрекъснато“, каза Мая Манолова в понеделник при пристигането си в Стара Загора.

Оказа се, че шофьорът на автобуса, с който е пътувала, е бивш служител на НСО.

„Финансовият министър иска да ѝ отнеме колата и шофьора на НСО, но съдбата като е решила и с автобус да е, пак зад волана ще бъде професионалист от службата“, шегуваха се останалите пътници в автобуса, както се твърди в разпространеното до медиите съобщение от офиса на омбудсмана.

Новата ѝ обсесия да свали властта от колите на НСО и да я качи на публичен транспорт е предизвикана от решението на правителството да лиши омбудсмана от кола и шофьор на службата. Това ще стане с промени в Закона за държавната охрана, които се прокарват обаче чрез държавния бюджет за следващата година. Това е и единствената промяна в работата на спецслужбата, която охранява десетки политици, висши чиновници и магистрати и която финансовият Владислав Горанов окачестви като „скъпа таксиметрова компания“.

Миналата седмица той разясни, че тъй като Манолова не е заплашена и не се нуждае от охрана, е преценено, че няма нужда от кола и шофьор на НСО https://www.mediapool.bg/vladislav-goranov-predpochitame-simeonov-da-ne-podava-ostavka-news285724.html

Реформата на НСО се свежда до това националният омбудсман да не разполага с кола и шофьор, които да използва, за да бъде при гражданите, коментира Манолова преди да потегли за Стара Загора.

До този момент финансовият министър не е представил разчети с колко ще се увеличат постъпленията в бюджета от отпадането на служебния автомобил на омбудсмана.

Манолова обмисля да прати билетите за осчетоводяване на Горанов

Във вторник Манолова ще продължи обиколката си из страна с влак, който тръгва от Централната жп гара в София в 6:55 часа. „Отваряме приемна във влака по жп линията София – Варна, за да уплътним 8-те часа пътуване“, каза Манолова, която от няколко дни редовно информира за графика си. Тя допълни, че хиляди хора ползват всекидневно обществен транспорт и нейното пътуване няма да е нещо извънредно.

„Да, факт е, че служебната кола е удобство и предвид очакванията на хората да съм на точното място и в точното време, общественият транспорт изглежда сложен за постигането на тази цел“, каза Манолова. Въпреки това изрази готовност, ако е необходимо, да пътува всеки ден с такси, тролей, метро, автобус или влак, с каквото е необходимо.

Манолова каза още, че обмисля да осчетоводи билетите на гражданите, които ще ползват приемната във влака и да ги изпрати на финансовия министър Владислав Горанов, който да им ги заплати.

По принцип гражданите не са длъжни да плащат за приемна с когото и да било, но така може да им излезе по-евтино, отколкото да пътуват до офиса ми в столицата, каза Манолова в Стара Загора.

Преди това тя коментира пред бТВ, че „проблеми от кабинет в София не се решават“. Уточни, че в становищата си по трите закона, свързани с бюджета за следващата година не е повдигала въпроса с отнемането на автомобила ѝ, защото го смята за дребен.

Факт е обаче, че преди решението да ѝ отнемат услугите на НСО, Манолова не се беше сетила колко хубаво е всички да се возят на влак и автобус.

Тя освен това съобщи, че администрацията ѝ има две стари „баничарки“, една от които не е в движение. Има още една лека кола, с която да се обикалят затвори, детски институции и гранични пунктове при експулсиране. Няма как да сваля колегите си от автомобилите, а в разчета за следващата година пари за ново превозно средство няма, каза Манолова.

Затова омбудсманът ще използва обществен транспорт, за да ходи на изнесени приемни, ще превръща пътуванията си в срещи с гражданите. Според нея подобен модел трябва да се възприеме и от другите институции, за да бъдат те по-близо до проблемите на хората.

Сред тези проблеми по думите ѝ били промените в застраховането и обезщетенията за пострадали при пътни инциденти. Тя отбеляза, че въпреки всичко извършителят на катастрофата може отделно да бъде осъден да плати голямо обезщетение и така се повдига въпросът защо въобще плаща „Гражданска отговорност“.

Манолова разкритикува начина, по който важни предложения се внасят с промени между първо и второ четене в парламента без обществена дискусия. По подобен начин управляващите действат за приемането на 30 закона.

Като потенциално засегнати омбудсмана даде пример за стотиците ранно пенсионирани бивши служители на силовите структури, които са в активна възраст, но няма да имат право да са държавни служители от началото на следващата година – след решение без мотиви и дебат.

Стара Загора – първият град с детски омбудсман

Междувременно Стара Загора стана първия град у нас с детски омбудсман. Това е Бетина Радева, ученичка от ХІ клас на гимназията за чужди езици „Ромен Ролан“. Неин заместник е съученикът ѝ Калоян Максимов. Първата инициатива на двамата ще бъде анкета – какво вълнува младите в града. „За нас е важно да се чува гласът на младежите. Да бъдем обединители на общността е наша кауза“, каза Бетина Радева.

Двамата са били избрани след оспорван конкурс в надпревара с 20 екипа от по двама ученика от седем местни училища. Организатор на инициативата е общественият посредник на Стара Загора Надежда Чакърова – Николова.

Манолова изрази надежда, че първото, с което ще се заеме новата омбудсманска двойка, ще бъдат проблемите на младите хора и на децата в Стара Загора, да станат по-видими.

Омбудсманът нарече събитието „уникално“ за България, защото се случва за първи път. Тя пожела на младите си колеги „да се превърнат в усилвател и говорител на младежкото мнение, което да отстояват“.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar