Ако някой ви спре на улицата или ви дойде в офиса и ви поиска документите, тръгне да ви обискира, да ви слага белезници, да наднича в телефонните ви разпечатки или профилите в социалните мрежи, какво ще си помислите? Че е полицай, най-вероятно. Но ще сте прави в един от 20-ина случая. Защото той може да е горски стражар, инспектор по рибарството, данъчен, митничар, граничен полицай, служител на комисията по енергийно и водно регулиране, КПКОНПИ, КАТ, ДАИ или пък … Всички тези, а и много други служби вече имат или съвсем скоро ще имат специални правомощия

да се ровят в личния и служебния ви живот

Последният пример е с Агенцията по рибарство. Само преди дни народните представители гласуваха на първо четене, че инспекторите й ще могат да задържат, да използват записващи и заснемащи технически средства, както и автомобили със специален режим на движение, физическа сила и помощни средства след предупреждение. Според самата агенция промените са нужни, за да развържат ръцете на служителите й, за да спрат бракониерството по водоемите. „С даването на повече правомощия на нашите служители бихме разрешили проблема със зачестилите случаи на посегателство върху личността и имуществото на нашите колеги. Не са малко случаите. Последният фрапиращ случай е от яз. „Батак“ – наш колега, в промеждутък от 3 часа, беше бит 2 пъти“, пишат от агенцията. Служителите им щели да имат право да носят белезници, но не и оръжие, щели да могат да задържат бракониерите, но само до пристигането на служители на МВР. А, какво пречи на такива операции да ходят с някой от 50 000 служители на МВР, така и не става ясно.

Но техните правомощия са нищо в сравнение с тези, които бяха дадени например на КЕВР – Комисията за енергийно и водно регулиране. Те ще имат достъп до записи на телефонни разговори, до трафични данни, до сървъри, до компютърни данни и системи, до есемеси, до съобщения през различни системи, което очевидно включва и „Фейсбук“, „Вайбър“ и т.н. Според действащия закон за електронните съобщения само определена група служби – прокуратура, ДАНС, ГДБОП, цивилното и военно разузнаване имат по-малки права, и то само със специално разрешение от наказателен съд. Като тук става дума само за достъп до трафични данни и разпечатки от телефонни разговори, а не и за съдържание. Докато КЕВР ще има право на достъп и до съдържанието на това, което намери и изземе по време на проверката. В проектозакона е записано, че проверката, която извършва комисията, ще се разрешава от административен съд , но е предвидено общо разрешително, без да се има предвид, че става дума за

достъп до много чувствителна информация

След като се сдобият със съответното съдебно разрешение, КЕВР ще са с развързани ръце „да изземват или получават на хартиен, цифров или електронен носител копия и извлечения от документи, както и съществуващи записи на телефонни разговори и предаване на данни, независимо от носителя“. Нещо повече. Дадено е правото, когато не получат копия, да могат да изземват и оригиналите. Те получават достъп до „трафика на всички видове носители на компютърни данни, компютърни системи“, както и „да изземват средствата за предаване на информация“. Получават и достъп до всички видове информационни носители, включително и сървъри“.

Но това, което КЕВР сега получава, вече се използва от Комисията за защита на конкуренцията например, която има право например да „изисква информация и веществени, писмени, цифрови и електронни доказателства, независимо от носителя, на който са съхранени“. Да снема устни или писмени обяснения, да извършват проверки на място. Да преглежда всички документи и записи, за изземват и получават доказателства на хартиен, цифров или електронен носител, да има достъп до сървъри, да запечатват помещения, превозни средства и какво ли още не. Единственото, което не могат да правят, е да носят оръжие и да арестуват – в закона изрично е записано, че трябва да ходят с полицаи, които да им съдействат.

Същото важи и за данъчните и митничарите, които също могат да влизат навсякъде, да проверяват документи, да искат писмени обяснения. Митничарите могат да претърсват, да изземват, да искат документи за самоличност, да изискват писмени и устни обяснения, да спират превозни средства. Носят и служебно оръжие, което трябва да използват при крайна необходимост и неизбежна отбрана. Агенцията по храните пък може да влиза във всяко помещение, в което има храна, и да го затваря „временно или завинаги“. Изобщо да не говорим какви правомощия пък имат всички видове полиции взети накуп.

Всъщност списъкът може да бъде продължаван до безкрай, но и изброеното до тук е достатъчно, за да се види

що за полицейщина вирее в иначе демократична България

Където ДАНС ще може да внедрява агенти под прикритие дори сред професиите, които по закон са задължени да пазят професионална тайна като адвокати, лекари, зъболекари… Логично възниква въпросът – има ли ефект? Да бяха събрани повече данъци, а то има над 5 млрд. лв. открадното ДДС. Да беше спряна контрабандата, а тя процъфтява под носа на митничари и полицаи. Да ядяхме по-безопасна храна, ама дори премиерът се възмущава от боклуците по магазините. Горите ли не са изсечени? Или е намаляла престъпността по градове и села? Не, разбира се. Но кой пък прави анализ на резултатите?!? Важното е всеки да има право да подслушва и тормози всеки! За наша сметка!

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar