Те трябва да возят пътници в 10 града – Варна, Стара Загора, Враца, Бургас, Русе, Сливен, Перник, Плевен, Хасково и София

2 години по-късно обаче се движат по-малко от 20, а антикорупционната комисия на Сотир Цацаров разследва поръчките в 3 общини

Битка за 605 милиона лева между няколко фирми, обединени в различни консорциуми, вкараха службите в три големи общини с разследвания за корупция, а общинската поръчка във Варна вече потегли към Лаура Кьовеши.

Парите са за доставка на електрически автобуси като мярка срещу замърсяването на въздуха, както и за зарядни станции, системи за контрол на пътниците и други. Сериозните суми са за 300 модерни автобуса с батерии вместо двигатели с вътрешно горене. Те трябва да возят пътници в 10 града – Варна, Стара Загора, Враца, Бургас, Русе, Сливен, Перник, Плевен, Хасково и София.

Антикорупционната комисия на Сотир Цацаров, МВР и прокуратурата засега работят по 3 от проектите – във Варна, Стара Загора и Враца. Общото между тях е, че парите идват по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“, по която са одобрени 605-те млн. лв. финансиране за модерния екологичен транспорт. 85% от финансирането е от Брюксел, а 15% е собственото на бенефициента.

Всички общини са кандидатствали с проекти в последния момент – средата на 2019 г., показа проверка на „24 часа“ в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Евросъюза.

Договорите са подписани от тогавашния министър на околната среда Нено Димов през октомври, ноември и декември 2019 г. – точно преди да бъде арестуван заради водната криза в Перник на 8 януари 2020 година.

По ирония на съдбата само договорът с общината в този миньорски град е подписан от наследника му Емил Димитров-Ревизоро.

2 г. по-късно в

градовете се

движат едва

20-ина

електрически

автобуса

и нито един от договорите с победителите не е изпълнен докрай. Очаква се това да се случи до лятото на 2023 г.

Веднага след подписването им общините започват процедури по обществени поръчки чрез собствените си дружества, които са оператори на транспортните схеми в градовете. В същото време, а често и преди това започват и регистрации на фирми и консорциуми за участие в надпреварата за парите от Европа. Други още на старта обжалват в Комисията за защита на конкуренцията самите обявления за откриване на обществените поръчки, защото

техническите

спецификации за

автобусите са

нагодени към

тези определени

производители

Иначе автобусите са испански, като договорените за Бургас и Стара Загора например, китайски от различни заводи в останалите градове.

Има и чешки, които са най-малко. Цената им е между 800 хил. лв. и 1,3 млн. лв., но разходите при тях набъбват повече с дейностите за проектиране, изпълнение и надзор за изграждане на зарядните станции, оптимизирането на експлоатацията им и други, включени в проектите.

Печелившите

консорциуми

Най-проблемната поръчка засега е тази във Варна. Там антикорупционната комисия на Сотир Цацаров направи проверка, която стигна и до Европейската прокуратура. Разследването няма общо с фирмите доставчици и е за корупция в общината заради съмнения, че

поръчката е

нагласена и е

имало натиск

над член от

комисията

Във Варна тя е била за 60 електробуса и зарядни за тях. Договорената стойност е 81,6 млн. лв., но целият проект е за 85 млн. лв.

Двете позиции за доставка на електрически автобуси печелят два консорциума – „Еко транспорт Варна“ е избран да достави 40 от типа „соло“, а Джи Ди Ей – 20 съчленени рейса.

„Всички решения се вземаха от сформираната комисия по поръчката, аз само ги подписвах. Окончателното решение за спечелилия беше представено в 7 протокола, които подписах. Не съм участвал във вземането на самите решения“, каза за „24 часа“ Злати Златев, директор на общинското дружество „Градски транспорт“ ЕАД. До момента кметът на града Иван Портних не е коментирал темата след акцията на КПКОНПИ.

В първия консорциум участват израелската фирма „Чайна моторс“ и българската „Еко Брандс“, за която „24 часа“ разкри, че е купена от кандидатката за депутат на изборите през април Ина Радославова месец след подписването на договора на община Варна с МОСВ в края на 2019 г. И двете дружества в консорциума не участват като кандидати за доставка на електробуси в останалите градове, където имат проекти.

„24 часа“ потърси Ина Радославова, но не получихме коментар по повод поръчката и дали разследването на КПКОНПИ и прокуратурата е свързано с консорциума и с участието на фирмата.

По втората позиция печели консорциум Джи Ди Ей между българската фирма „Авто Инженеринг холдинг груп“ на Юлиан Димов и китайската Сямън Голдън Драгън Бус“.

Останалите 6 кандидата по втората позиция са отстранени, включително избраният за първата позиция „Екотранспорт Варна“.

„Авто Инженеринг холдинг груп“ е сред фирмите, които участват в повечето търгове за доставка на новите електробуси в различни консорциуми.

„Авто Инженеринг холдинг груп“ работи по изпълнението на поръчки за доставка на 5 електрически автобуса и зарядни станции за Хасково и 13 във Враца. Не можем да коментираме търга в община Варна.

Има си разследващи органи, в чиято компетентност вярваме и които ще си свършат работата.

Спокойни сме

във връзка с

тези проверки.

Фирмата ни е с

доказан опит,

а също така е представител на водещ световен производител на електрически автобуси. Имаме необходимите материална база и персонал, които ни позволяват да изпълняваме професионално, качествено и в срок поетите от нас ангажименти по договорите. Към днешна дата имаме успешно изпълнени над 200 договора както в България, така и в още 17 други държави, коментира пред „24 часа“ инж. Юлиан Димов, собственик и управител на „Авто Инженеринг холдинг груп“.

Юлиан Димов се занимава още с научноизследователска дейност, био продукти, отдаване под наем на строителна техника, ВЕЦ-ове, строителство, проектиране и много други бизнес дейности, включително и в чужбина.

Фирми с негово

участие са

изпълнили

десетки

обществени

поръчки

за различни институции от централната и местна власт у нас.

Компанията му „Авто Инженеринг холдинг груп“ самостоятелно е избрана за изпълнител и има договор с врачанската общинска транспортна фирма за доставка на нови тролеи и електрически автобуси за 21 млн. лв. Тролеите вече са доставени. Работи се по изпълнението на договора за доставката на китайските от марката „Голдън Драгън“.

„Оказваме пълно съдействие на проверяващите и нямаме притеснения, защото поръчките след обжалване са минали през ВАС и КЗК и не са открити нарушения. Нормално е, когато има сигнал за нарушения, комисията да извърши проверка, каза кметът на Стара Загора Живко Тодоров още в деня на проверката на КПКОНПИ в общината.

След Варна и Стара Загора комисията на Сотир Цацаров влезе на проверка и в община Враца заради проекта по оперативната програма „Околна среда“. Сигналът е за нарушения при търга.

„Откакто съм кмет, работата ми се проверява непрекъснато от всички институции. Обществената поръчка за доставката на новите тролейбуси е проверявана няколко пъти от всевъзможни органи и няма нарушения. Доставените превозни средства са проверявани и също няма констатирани разминавания“, каза пред „24 часа“ кметът на Враца Калин Каменов.

Фирми на майката на поп певицата Гери-Никол Ирена Георгиева и бизнесмена от Бургас Павлин Бошнаков са изпълнители на проектите в града на липите и в Бургас (още – виж в карето).

В Стара Загора, където антикорупционната комисия прави проверка по съмнения за нагласен търг, печелят с „Ел Бус Трак енд коуч“ ООД. Основана е два месеца след подписването на договора между общината и МОСВ. Тогава

съдружници са

бизнесменът

Пламен

Бошнаков от

Бургас, майката

на Гери-Никол Ирена Георгиева и Любомир Аспарухов. През юни 2020 г. Бошнаков прехвърля дяловете си на Ирена Есаян, а през януари 2021 г. Ирена Георгиева продава своите на Юлия Мирчева.

„Ел Бус Трак енд коуч“ са избрани сред други 11 кандидати да доставят 33 електрически автобуса за 40 млн. лв.

Част от

отстранените

кандидати са

обжалвали в

КЗК, а после и

във ВАС, но са

загубили делата

Договорът е сключен, платени са 14 млн. лв. по него, но до влизането на КПКОНПИ в Стара Загора още няма доставени от испанските модерни автобуси „Иризар“.

„24 часа“ се свърза по телефон със секретарката на фирмата доставчик, чието седалище е в София, с молба за повече информация, но не получихме обратно обаждане.

Павлин Бошнаков е съдружник с финансовия експерт Емил Хърсев в друга компания за търговия с автомобили. Вносител е на италианските автомобили „Мазерати“, „Алфа Ромео“ и „Фиат“ в България, както и на камиони и автобуси от различни марки. Бошнаков е собственик и на дружеството „Пожарна сигурност“, на което са се доверили големи компании за сигурността на работната си среда.

Ирена Георгиева също развива мащабна бизнес дейност. Нейни фирми са в консорциуми, печелили обществени поръчки. Сред най-известните са тази за доставка на храни за затворите заедно с голям производител. Нейна фирма бе и в обединението, което стои зад проекта на Ларгото в София. Има участие в строителни компании.

Рейсове на ток вместо дизелови вече возят до „Манастирски

ливади“ в София

ДАРИНКА ИЛИЕВА

Нови електробуси сменят старите дизелови возила по линия № 74, която свързва Централна жп гара с кв. „Манастирски ливади“. От понеделник по нея вече се движат 10 електробуса, които са от най-висок екологичен клас.

Те са нископодови, имат климатик, обособени места за хора с физически увреждания, видеонаблюдение и възможност за зареждане на мобилни устройства, обясниха от Столичната община.

Доставката на новите превозни средства е част от програмата на кмета на София Йорданка Фандъкова за модернизация на столичния градски транспорт и подобряване на качеството на въздух.

Електробусите са закупени по проект на Столичната община, който се финансира по Оперативна програма „Околна среда“. По него са доставени общо 30 нископодови бързозарядни електробуса и 10 зарядни станции. Част от новите возила вече се движат по линиите № 6 и 60. Останалите електробуси предстои да бъдат пуснати по линия № 73.

Договорът за доставката им бе сключен през октомври 2020 г. с българо-китайския консорциум „Чериът Моторс – Хайгър“ и общинското дружество „Столичен електротранспорт“. Той е за 33,6 млн. лв. без ДДС, а цената на един електробус е малко над 1 млн. лв. Те ползват най-съвременните бързозарядни технологии, базирани на ултракондензатори, което им позволява да зареждат за 5-6 минути, да улавят енергия при спиране и да я оползотворяват в изминаването на разстояния от минимум 20 км.

По същия проект в столицата бяха доставени и 30 чисто нови съчленени тролейбуса. Те пенсионираха последните икаруси в електротранспорта. Договорът за тях също бе сключен през миналата година между „Столичен електротранспорт“ и чешката компания „Шкода Електрик“ АД. Той е за 37,3 млн. лв. без ДДС, а цената на един тролейбус е малко над 1,24 млн. лв. без ДДС. Те също отговарят на всички европейски екостандарти, климатизирани са, достъпни са за трудноподвижни и незрящи хора, майки с колички. Тролейбусите имат система за самостоятелно автономно придвижване с акумулаторни батерии, осигуряваща минимум 5 км пробег без контактна мрежа. Возилата са с 3-годишна гаранция. От няколко месеца те обслужват линиите № 1, 6, 7 и 9.

В Бургас, Враца и Русе доставките пристигат

поетапно, в Сливен ще има нов търг

В Бургас вече пътуват два от испанските електрически автобуси „Иризар“. Очакват се още 54.

Договорът е с избрания победител – консорциума „Ел Бус България“. В него са фирмите „Бест брокерс“ със собственик Ирена Георгиева и „Пожарна сигурност“ на Павлин Бошнаков. Георгиева купува дяловете на „Бул Брокерс“ през 2018 г. от Ирена Мирчева, на която продава своите в „Ел Бус Трак енд коуч“, избрана да достави автобусите в Стара Загора. Преди да се сключи договорът част от отстранените участници в търга са обжалвали пред КЗК и ВАС, но без успех. „Щом най-важните органи се произнесоха, веднага задвижихме доставките и първата партида нови рейсове вече се движат по бургаските пътища“, коментира пред „24 часа“ управителят на общинското дружество „Бургасбус“ ЕООД инж. Петко Драгнев.

20 чешки автобуса от марката SOR ще има Русе по договор със столичната фирма „Биофрог ЦЗ“ от декември 2020 г., след като дружеството е обявено за изпълнител. Засега е доставен само един, а останалите пристигат поетапно, като срокът е юли 2023 г., както при всички договори.

В Плевен новите 14 електробуса вече са доставени предсрочно. Осигурени са и 14 зарядни станции.

При изпълнението на проекта не е имало проверки от икономическа полиция, ДАНС и КПКОНПИ, заяви пред „24 часа“ зам.-кметът Стефан Милев. В процес на монтаж са зарядните станции – 6 на новото тролейбусно депо, а останалите – на терена на старото депо. Срокът е 3 месеца. През пролетта 14-те станции ще бъдат напълно готови за експлоатация и зареждане на 14-те електробуса, увери кметът Георг Спартански. Електробусите ще обслужват линии в индустриалната зона на Плевен.

Договорът за 11 млн. лв. е с „Българска автомобилна индустрия“ ЕАД. Фирмата е един от кандидатите при повечето обществени поръчки за доставка на електрически автобуси в страната. Компанията се свързва с бизнесмена Гриша Ганчев. Доставя китайски автомобили и автобуси. Нашумя с търга на МВР за 290-те джипа, около който имаше скандали за това дали отговарят на изискванията на Европейския съюз, който финансира закупуването им.

Поръчката в Сливен от декември 2020 г. бе за покупката на 4 нови 10-метрови електрически автобуса. „Тя е прекратена, защото се явиха две фирми. Едната от тях бе отстранена от търга. Поръчката ще бъде обявена отново с надеждата за нея да се явят повече кандидати. Сега и двете фирми обжалват пред съда – едната, че е отстранена, а другата – заради това, че общината прекрати търга“, обясни пред „24 часа“ кметът на Сливен Стефан Радев.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar