Годината е 1965-та. По пътищата на Швеция загиват над 1300 души при положение, че автопаркът се състои от под 2 млн. превозни средства. Половин век по-късно автомобилите в Швеция са вече над 4.5 млн., но жертвите на катастрофи са едва 254. В България за миналата година са 682, при 3.6 млн. превозни средства.

Как са го постигнали шведите? Отговорът даде на международна конференция за пътната безопасност в София Рикард Косини от Националната асоциация за пътна безопасност на Швеция. Преломният момент е 1997 година, когато се отчита увеличаване на жертвите на катастрофи в страната и министър на инфраструктурата Ана Йохансон организира дискусия по темата. На нея се обсъжда колко шведи е допустимо да загиват при катастрофи, а Йохансон прекъсва дебатите със забележката „Дори и 100 да са, колко от тези сто е допустимо да са наши роднини и приятели?“.

Така се ражда и програмата „Визия 0“, чиято дългосрочна цел е да няма жертви на катастрофи в Швеция. Според Рикард Косини, за да има ефект една такава програма е нужно всички да желаят промяната – политиците, администрацията, обществото като цяло.

Той уточни, че намаляването на броя на жертвите на катастрофи е абсолютен приоритет, въведен от парламента. Сериозна роля за реализацията на „Визия 0“ има и администрация, която носи отговорност, прилага мерките, отговаря за изпълнението на възложените задачи и контролира всички ангажирани в процеса.
За изпълнението на крайната цел се работи в десет направления, свързани основни с откриването на рисковете, водещи до катастрофи, изолирането им, промяната в инфраструктурата, засилване на подготовката на водачите и пешеходците, наблюдението и контрола. Променят се и максимално допустимите скорости, като те зависят от конкретната ситуацията.

Така например при шофиране в колона максималната скорост е 80 км/ч, а при преминаване през кръстовище, от което може да излезе превозно средство се кара със 70 км/ч. При наличие на пешеходци край пътя разрешената скорост е 40 км/ч, независимо колко е ограничението в конкретния участък.

Интересни нововъведения има и в пътната инфраструктура, като на рискови места се монтират подвижни гърбици, които излизат над платното само ако приближава автомобил със скорост, по-висока от разрешената. Като цяло за 20 години от цялата стратегия ефекти има, като при 440 загинали и 5400 ранени при катастрофи в Швеция през 1997 година, през миналата жертвите са 253, а пострадалите 4400. Поставената цел за 2020 г е не повече от 220 жертви.

И Финландия с амбиция за нула загинали

Вдъхновени от шведският пример и във Финландия имат своя „Визия 0“, коментира пред участнизците във Форума Кале Паркър от Финландския изследователски институт за пътна безопасност. Програмата е приета от парламента през 2001 година и в момента страната е сред страните в ЕС с най-
малко смъртни случаи от катастрофи съотнесени към броя на населението.
През миналата година загиналите на пътя във Финландия са 230, при 379 през 2005. Целта за 2020 г. е не повече от 136 жертви. Кале Паркър посочи, че освен общия план пътна безопасност за цялата страна, съществуват и регионални планове.

Сред основните мерки, довели до намаляването на катастрофите със загинали, той посочи промяната в законите, касаещи пътната инфраструктура, повшаването на санкциите за шофиране след употреба на алкохол и за превишена скорост, както и извеждането от пътя на старите автомобили. Другите ключови фактори са промяната в обучението на водачите и въвеждането на интелигентни системи за управление на трафика.

Като важен фактор за реализацията на стратегии за намаляване на жертвите на катастрофи той посочи наличието на меродавни данни за пострадалите на пътя. За целта във Финландия при изготвянето на статистиката се събира информация от полицията, болниците, застрахователите и спасителните служби.

Към финландският изследователски институт за пътна безопасност има и разследващ екип, който посещава всички тежки катастрофи, за да търси причините за тях. В него има психолози, които разсъждават върху ролята на водача, инженери и технически лица, проверяващи превозните средства и оглеждащи състоянието на пътния участък, както и медицинско лице, което се произнася за бързината и адевкватността на реакцията на служителите на спешна помощ. По тази схема през 2016 година са били разследвани 243 пътни инцидента, сред които 48 с участието на пешеходци или велосипедисти.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar