Близо 400 милиона деца на възраст под пет години – около 60 % от тази възрастова група в световен мащаб – са подложени на насилствено физическо или психологическо наказание у дома – от пошляпване до обиди, съобщи Детският фонд на ООН (УНИЦЕФ).

Новите оценки на УНИЦЕФ отразяват данни от 100 държави, събрани в периода 2010-2023 г., и обхващат както „физическото наказание“, така и „психологическата агресия“.

За УНИЦЕФ психологическото насилие може да включва крещене на детето или наричането му „глупаво“ или „мързеливо“, докато физическото насилие включва удряне или пошляпване на детето или всяко действие, целящо да причини физическа болка или дискомфорт, предаде АФП.

От тези близо 400 милиона деца около 330 милиона са подложени на физическо наказание, посочва агенцията на ООН.

И въпреки че все повече държави забраняват телесното наказание на деца, близо 500 милиона деца на възраст под пет години не са защитени от подобни практики по закон.

Според УНИЦЕФ повече от един отговорен възрастен на всеки четирима смята, че физическите наказания са необходими за правилното възпитание на децата им.

„Когато децата са подложени на физическо или вербално насилие вкъщи или когато са лишени от социални и емоционални грижи от страна на близките си, това може да подкопае чувството им за собствена стойност и развитие“, заяви в изявление изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел.

„Грижовното и игриво възпитание може да донесе радост и да помогне на децата да се чувстват в безопасност, да учат, да изграждат умения и да се ориентират в заобикалящия ги свят.“

За първи път УНИЦЕФ публикува данни за достъпа на децата до игра, за да отбележи първия по рода си Международен ден на играта, който се отбелязва на 11 юни.

Според данните от 85 държави едно от всеки две деца на четиригодишна възраст не може да играе с човека, който се грижи за него у дома, а около едно от всеки осем деца на възраст под пет години няма никакви играчки.

Около 40 % от децата на възраст от две до четири години не получават достатъчно стимулация или смислено взаимодействие у дома.

А едно на всеки десет няма достъп до дейности, „които са от решаващо значение за насърчаване на когнитивното, социалното и емоционалното развитие, като четене, разказване на приказки, пеене и рисуване“, заяви УНИЦЕФ.

„На първия Международен ден на играта трябва да се обединим и да се ангажираме отново да сложим край на насилието над деца и да насърчим положителната, грижовна и игрива грижа“, каза Ръсел. | БГНЕС

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar