Депутатът от „Демократична България“ Атанас Славов коментира по Дарик радио през уикенда каква ще е съдебната реформа в краткосрочен план и какви промени ще бъдат направени по отношение на антикорупционната комисия (КПКОНПИ). Тази седмица подалият оставка председател на комисията Сотир Цацаров трябва да бъде изслушан от парламентарната антикорупционна комисия, а Министерството на правосъдието подготвя законопроект за разделянето й на две. Какви ще са правомощията на двата нови органа все още не е известно с подробности, но Атанас Славов повдига завесата. От думите му се разбира, че „Демократична България“ подкрепя предложението на „Продължаваме промяната“ новата комисия, която ще противодейства на корупцията, да има разследващи функции.

Наистина, общественото очакване в най-висока степен е как ще се реформират институциите, така че да се гарантира върховенството на правото и правата на личността в областта на съдебната власт. И тази съдебна реформа, с която „Демократична България“ е ангажирана от самото си създаване, тази година ще трябва да бъде извършена в един сериозен мащаб.

Става дума за две посоки на реформата. Едната посока е на законодателно ниво да се променят онези положения в Закона за съдебната власт и в Наказателно-процесуалния кодекс, и в други свързани закони, които регулират тази материя. И то по посока повече отчетност и отговорност на главния прокурор, на възможност за съдебен контрол на актовете на прокуратурата.

От друга страна обаче, нашата цел е да стигнем до конституционна промяна. И като че ли все повече се очертава и първият тест за това ще е през тази седмица – „Демократична България“ и коалиционните партньори ще инициират създаването на специална временна комисия за промени в конституцията, която на първо място да обсъди възможните промени в рамките на стандартите, посочени от Съвета на Европа и Европейския съюз. Така че колко мащабна ще е реформата, зависи от работата на тази комисия. От това дали опозицията, в лицето на ГЕРБ, ДПС и „Възраждане“, ще участва в този процес.

Когато става дума за конституцията като обществен договор, като харта на ценностите в едно общество, няма управляващи и опозиция. Има хора, които представляват българското общество, които заедно обсъждат кои са онези основополагащи категории, ценности, принципи, стандарти, които регулират техния съвместен живот. Затова подхождаме така – първо обсъждане, а след това да бъде внесен конкретен законопроект.

Идеята за два отделни органа (вместо антикорупционната комисия – бел. ред.) е логична по една проста причина – че функциите по противодействието на корупцията и конфликт на интереси, от една страна, и отнемането на имущество, от друга, са съвсем различни неща. Те бяха изкуствено вкарани в КПКОНПИ, за да се демонстрира пред нашите европейски партньори, че борим корупцията. Видяхме как я преборихме за три години… Най-големите скандали всъщност се случваха на това ниво в антикорупционната комисия.

Новата антикорупционна комисия ще се занимава с конфликта на интереси, но ще има най-важното – разследващи функции по отношение на корупционни престъпления и нарушения – нещо, което няма в момента. Това не е заобикаляне на прокуратурата по една проста причина – в момента има множество различни разследващи органи: в МВР, в НАП, в други агенции има разследващи инспектори. Сега има дисбаланс в това, че КПКОНПИ може да прилага специални разузнавателни средства (СРС), но те не могат да бъдат ползвани в рамките на наказателния процес. Докато сега ще има и разследващи функции, за да може тези СРС-та и други мерки да се ползват в наказателния процес и по този начин да имаме едно професионализиране на самия подход за противодействие на корупцията. Разбира се, с всички съдебни гаранции и съдебен контрол на това.

Няма да се заобиколи прокуратурата по една проста причина – обвинителната функция продължава да е нейна. В момента, в който антикорупционната комисия изработи едно досъдебно производство, ще зависи от прокуратурата дали ще повдигне обвинение или не. Прокуратурата е незаобиколим фактор, затова е толкова важно да бъде реформирана. Така че когато има сериозни данни за корупция по високите етажи на властта, да има действие. И затова се предвижда тази комисия да може да обжалва отказите на прокуратурата да повдига обвинение. Именно, за да е ясно, че се разследват, а не се прикриват тези престъпления.

Новият момент при избора на комисията е, че предлагаме освен парламентът да избира членове, президентът също да назначава един член – да има баланс между парламент и президент, за да не е свръхполитизиран органът, когато се избира само от парламента с обикновено мнозинство.

Гражданското участие в конституционната демокрация. Публичноправни перспективи С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка Купете

При отнемането на имуществото основното е да се спазват европейските стандарти и препоръки по отношение на критериите за установяване на това кое е незаконнопридобито имущество, Методологията в момента е голям проблем. Което води до ситуацията да има много висока начална цена на исковете – става дума за милиардни искове, и накрая съдът отсъжда 10 милиона, 50 милиона, тоест съдът уважава много нисък процент от първоначалните искове, което води до осъждане на държавата да плати много сериозни разноски и обезщетения за нарушени права. Отскоро имаме и осъдителни решения в Страсбург за гражданска конфискация.

Възможността да се обжалват в съда отказите на прокуратурата да разследва със сигурност ще стане в рамките на тази година. Надявам се конституционна промяна, която да въведе отчетност и отговорност на главния прокурор и възможност за независимо разследване на главния прокурор, също да стане в рамките на годината. Това, за което се изисква по-дълъг период от време, е промяна на манталитета в прокуратурата. Защото каквото каже главният прокурор е закон за всички. Спомнете си списъците за подкрепа на главния прокурор и правенето под строй на публични акции. Цялата тази авторитарна стилистика трябва постепенно да бъде пречупена, защото прокурорите изпълняват една много важна функция в обществото – те защитават държавата и гражданите от всички престъпни посегателства, дължи им се съответното уважение като на професионалисти с висок ранг, но това трябва да личи и по отношенията вътре в тази система. Не може отношението на главния прокурор да е като към свои подчинени лични асистенти.

Реалистичният и сериозен начин за реформа в прокуратурата безспорно са конституционните промени. Дори да бъде избран нов състав на Висшия съдебен съвет по сегашните правила, той няма да отговаря в пълнота на европейските стандарти. Той дори да смени главния прокурор, въпросът не е само за бъде сменен г-н Гешев, а повече този стил на управление в прокуратурата: стилът на Гешев, стилът на Цацаров, стилът на Филчев, просто да не е възможен като начин на функциониране на този важен орган.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar