Сдружение „Ангели на пътя“ изказва принципна подкрепа към Борислав Сарафов в процедурата за избор на главен прокурор на България. Това става ясно от становище до пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС) от организацията на родители на загинали при ПТП деца за номинацията на единствения издигнат кандидат по процедурата, който към момента изпълнява функциите на обвинител №1.

От „Ангели на пътя“ обясняват, че изразяват мнението си за Сарафов публично, защото изборът на главен прокурор е от огромно значение за цялата правосъдна система и за хилядите човешки съдби, които ще бъдат оставени на преценката и работата на съдебната власт в следващите седем години. „Постигането на справедливост и адекватно наказание за виновниците за смъртта на нашите близки е начин да предотвратим смъртта на други невинни хора в бъдеще! Затова и за нас е от ключово значение кой ще бъде главния прокурор на България и дали ще има волята и желанието да се бори за това“, заявяват близките на загинали в катастрофи.

От сдружението отправят похвали към прокуратурата, в която виждат орган, призван по Конституция да защитава правата на гражданите. Организацията отчита в последната година активизиране на държавното обвинение като цяло, както и подобрение в работата на отделните му прокуратури, чиято работа се налага да следи по стечение на обстоятелствата. От „Ангели на пътя“ са доволни, че се обръща се внимание и на сигналите за нередности, които подават. От сдружението изтъкват също, че днес повече от всякога обществото и по-специално организации като тяхната трябва да споделят отношението си към хората в съдебната система, способни да поемат отговорност.

„Нашата кауза намира отражение в работата на настоящия и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов и в дейността на цялата прокуратура в страната. През последните месеци имахме възможност за няколко лични срещи с него, от които разбрахме, че той е привърженик на редица разумни мерки за справяне с пътния травматизъм и войната по пътищата, при която нашите деца и близки хора бяха убити“, продължават с позитивизма си към Сарафов от „Ангели на пътя“.

От сдружението се запознали и с концепцията на Сарафов и се убедили, че е заложил в нея не само подкрепа за вече работещи законодателни мерки за ограничаване на пияните, дрогирани и агресивните шофьори, каращи с превишена скорост, но даже има и предложения промени за справяне с проблема.

От организацията открояват в три пункта както по-специално им се нрави:

  • На първо място – г-н Сарафов подкрепя тезата за повече строгост на законите и е поддръжник на мярката за отнемане на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори, които са бъдещите убийци на пътя! Оценяваме това, че се е вслушал в думите ни и е заложил подкрепа към тази законодателна мярка в България. Единственият метод да се справим с непоправимото е да бъдат налагани на престъпниците не само персонални, но и материални санкции, както това се случва от дълги години в държавите, които имаме за пример в цивилизационно и правно отношение! За част от хората във българските власти и в българското общество по-голямата ценност от човешкият живот са имуществото, колите, вещите и материалните придобивки! Между другото, в последните години, във все повече държави, тази санкция се разширява в посока конфискация на автомобили за висока скорост и други тежки пътни престъплния, които водят до тежък травматизъм и смърт! Предвид игнорирания от всички български власти факт, че десетки хиляди неправоспособни водачи шофират без свидетелство за правоуправление, като някои от тях са залавяни и пускани многократно, настояваме да се започне обществен дебат по тази тема и техните автомобили също да бъдат отнемани, преди да ранят и убият!

С оглед висящото дело пред Конституционния съд, което крие риск да отмени тези работещи мерки и да забрани отнемането на автомобили на пияни и дрогирани шофьори, за нас е много важно да виждаме, че в съдебната система има магистрати, за които правото на живот е по-важно от правото на собственост! Разчитаме на думата на главния прокурор, който изрази готовност работата по дела за катастрофи със загинали и такива за шофиране след употреба на алкохол и наркотични вещества да продължи да бъде приоритет в работата на прокуратурата.

  • На второ място – силно подкрепяме идеята на г-н Борислав Сарафов за създаването на Национално бюро за съдебни експертизи към Министерство на правосъдието, в което да функционира Национална база данни, която да осигури достъп на разследващите до всички вещи лица, тяхната специалност и района, в който те извършват дейността си. Това е важно и би било полезно за всички наказателни дела, не само за тези, свързани с пътнотранспортни произшествия, тъй като за нас е известно, че проблемът с вещите лица, бавните експертизи и ниското заплащане на експертите, което буквално гони кадрите от този вид работа, е дългогодишен. В чести случи доверието към оценките на експертите е твърде ниско, като сме ставали свидетели на, меко казано, смущаващи заключения, за които не може да се допусне нищо друго, освен че обслужват интереса на обвиняемия. В случаи на дела като нашите при които пияни, дрогирани и/ли карали с многократно превишена скорост шофьори са убили един или няколко човека, именно експертизите на вещите лица са от ключово значение за правилната квалификация на престъпленията от прокурор, за решението на съда, а в крайна сметка и за постигането на справедлив изход на делото!
  • На трето място – категорично поддържаме още един елемент от концепцията на г-н Сарафов. Този за т.нар. „разширяване“ на кръга от дела, по които може да се иска проследяване на трафичните данни от мобилни оператори, с цел разкриване на извършителите не само на тежки и умишлени престъпления, а и на „по-леки видове престъпления“, поне по смисъла на закона. В случая с пътнотранспортни произшествия и убийствата на пътя от пияни и дрогирани шофьори, законът и съдилищата определят тези престъпления най-често като „неумишлени“. Което е крайно цинично, защото за всички е ясно, че качвайки се пиян или дрогиран зад волана, натискайки педала до определена скорост или шофирайки систематично, без да е преминал през практически и теоретичен шофьорски курс, един водач си дава ясна сметка, че рискува не само своя живот, но и този на всеки, попаднал на пътя му!

Дотук едва два пъти сме ставали свидетели на случаи, при който съдът признава умисъл при такова деяние, ето защо предложението на г-н Сарафов би могло да се приложи в подобни случаи на катастрофи, причинени от пияни и дрогирани, шофиращи с твърде висока скорост и без книжки и които, вместо да се оправдават, че „не те са шофирали“, както например виждаме в случая „Семерджиев“, биха могли да бъдат издирвани по трафичните данни и да бъде преодоляно затруднението да се доказва тяхната вина. Това до голяма степен ще предотврати възможността доказани убийци на пътя да се измъкват безнаказано от правосъдието, заради законови пречки да се докаже тяхната вина пред съда и респективно, да получат справедлива присъда за деянията си.

От „Ангели на пътя“, следейки публичния дебат относно избора на главен прокурор – и като сдружение, и като личности, изразяват пред ВСС позицията, че е крайно наложително съдебната система да работи нормално, бързо и справедливо. „Считаме, че изборът на главен прокурор е от ключово значение за нормалното й функциониране, защото е огромна част от тази система и носи отговорността да има правосъдие и справедливост за стотиците погубени и хилядите ранени животи“, подчертават от организацията. В становището й се заявява още, че на практика от десетилетия нито един от държавен орган не изпълнява коректно задълженията си, вменени от Конституцията и законите в страната, а отговорността е прехвърля между една и друга институция. „За нас като граждани и хора, на които се налага ежедневно да се сблъскват с хаоса в държавните институции, е важно не само своевременно да бъде избран титуляр на поста главен прокурор, но и той да отговоря на моралните, етични и професионални качества, които изисква постът“, посочват от сдружението.

Във връзка с обявените от Борислав Сарафов намерения да инициира промени в законодателството и да подкрепи каузата им за „по-строги и справедливи“ наказания за пияните и дрогирани шофьори, от „Ангели на пътя“ отправят чрез ВВС пет въпроса, на които се надяват да получат публично отговор в процедурата по изслушването му:

  • Какво ще предприемете, ако Конституционният съд отмени сега действащото законодателство и премахне възможността за отнемане в полза на държавата на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори и съответно – заплащане равностойността на моторното превозно средство?
  • Какви указания бихте дали на прокурорите в такъв случай и какви инструменти на властта, с която разполагате, бихте използвали, за да поправите щетите от едно подобно евентуално произнасяне на Конституционния съд?
  • В какви срокове си представяте, че могат да се постигнат промените, свързани с вещите лица и ускоряването на експертизите, които залагате в концепцията си?
  • Ще поемете ли отговорност за личен разговор с министъра на правосъдието за отпускане на средства и реализирането на Национално бюро за съдебни експертизи? В какви срокове?
  • Как смятате да си осигурите парламентарна подкрепа за идеята ви за разширяване на кръга от дела, за които се ползва проследяване на трафични данни? За всички е ясно, че адвокатското лоби в Народното събрание е достатъчно силно и ще ви окаже огромен отпор в реализирането на такава законова промяна. Затова за нас е важно да научим какво точно смятате да предприемете, за да постигнете тази заложена цел, за да не остане тя само добро пожелание?
  • Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

    Коментирайте

    avatar