Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова забрани прилагането на нелоялна агресивна търговска практика от страна на мобилните оператори по отношение на неустойките, които налага на потребителите.

Издадени са административни актове, с които се забранява операторът да налага всякакъв вид прекомерни извъндоговорни пречки на потребителя, ако той желае да прекрати договора, да избере друга стока или услуга, или да мине към друг търговец, уточниха от КЗП.

Много клиенти подават сигнали в КЗП, че при предсрочното прекратяване на договора си, освен неустойката в размер на три месечни такси, операторът им начислява и допълнителни неустойки. Например телекомът претендира да му бъдат изплатени отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на мобилното устройство и заплатената от потребителя преференциална цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора.

Това е заобикаляне на законовото изискване за максимален праг на неустойката в размер на три месечни абонаментни такси за физически лица, смята КЗП. Според комисията всичко над тези три такси е необосновано високо обезщетение или неустойка.

В хода на проверките е установено, че мобилни оператори злоупотребяват с влияние, като се възползват от позицията на по-силна страна и тълкуват изключително в свой интерес клаузата за неустойките в договора.

Подобно поведение от страна на мобилните оператори е недобросъвестно и променя поведението на потребителите – те обикновено се отказват от предсрочна прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки.

В съобщението си КЗП не уточнява спрямо кои точно мобилни оператори е наложил административни актове със забрана да налагат допълнителни неустойки при предсрочно прекратяване на договор – дали актове са издадени и на трите телекома А1, Йетел и Виваком, или само на някой от тях. Факт е, че и трите мобилни оператора действат по един и същ начин, предлагат почти идентични общи правила и клаузи за неустойки.

Административните актове влизат в сила от деня на издаването им, освен ако не бъдат атакувани в съда. Което е почти сигурно, че мобилните оператори ще направят.

В началото на тази година отново имаше напрежение около поведението на мобилните оператори – за пореден път те едностранно индексираха цените на мобилните услуги по действащите договори с размера на инфлацията от предната година (4.7%). След преговори с КЗП телекомите се съгласиха да премахнат неустойката от 3 месечни вноски, ако клиенти развалят предсрочно договора заради подобно едностранно вдигане на цените. Само че тогавашното ръководство на КЗП се съгласи премахването на неустойката да стане чак през 2025 г. КЗП изобщо не обърна внимание и на настояванията на омбудсмана и на експерти, че клаузата за индексиране на договорите за мобилни услуги е неравноправна и дори противоречаща на европейските регламенти. Заради меката си позиция спрямо мобилните оператори комисията бе обвинена, че повече защитава техните позиции, отколкото правата на потребителите.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

1
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Thomas Daniel
Thomas Daniel
05 септември 2024 14:26
Гост

Maria Filipova, Chairperson of the Commission for Consumer Protection (KZP), has taken a decisive stand against unfair and aggressive commercial practices by mobile operators. By imposing administrative acts that prohibit excessive non-contractual barriers for consumers, she aims to safeguard their rights when terminating contracts or switching providers. https://www-lhiproviderportal.com