В петък следобед Конституционният съд на Румъния по безпрецедентен начин анулира първия тур на президентските избори в страната. Това се случи след като преди две седмици почти неизвестен кандидат, отчел нула леи разходи за кампания, излезе начело след първия тур след масирана платена реклама в ТикТок и Калин Джорджеску.

Репортерът на bTV Стоян Георгиев прекара цяла седмица в Румъния и разговаря с много хора по темата.

„Вярвам на имунната си система, защото имам пълна вяра в Създателя. Хората не разбират, не само в Румъния, а в целия свят, какво означава силата на мисълта. Когато хората се събудят, за да прогледнат за това, което съм написал – за матрицата. Когато излязат от матрицата! Да излязат от пропагандата, да осъзнаят, че са свободни хора, рожби на Бога“. Това казва в свое интервю пред румънска медия Калин Джорджеску.

Самият той твърди, че е извън матрицата.

Плува в ледено езеро, за да докаже, че Ковид не съществува. Проповядва, че няма наука, а има само Исус Христос. Твърди, че всички латински езици произлизат от румънския.

Калин Джорджеску се появи от дебрите на „Биг фарма“ конспирациите в социалните мрежи, за да спечели първия кръг на президентските избори в шестата най-голяма страна от ЕС.

Преди Конституционния съд на Румъния безпрецедентно да отмени резултата от изборите заради чужда намеса.

„Неговата истинска кампания започна три седмици преди изборния ден. Чрез използването на милиони ботове. Стотици фалшиви профили и генерирайки милиони гледания. Въпросът е как той направи това, защото официално Джорджеску декларира, че е използвал нула леи за тази кампания. Това е невъзможно“, споделя преподавателят Ражван Мунтеану.

Няколко месеца преди Румъния да влезе в най-тежката си политическа криза след падането на диктатора Николае Чаушеску през 89-а година, неизвестни засега потребители на ТикТок създават 25 хиляди фалшиви профили в мрежата.

Богдан Манолеа е изпълнителен директор на неправителствена организация, която разследва как китайската социална мрежа е повлияла на изборите за президент на Румъния.

„ТикТок е най-голямата социална мрежа в Румъния. Има между 7 и 9 милиона потребители. Хората, които прекарват времето си там, прекарват там часове. Това не е място, в което влизаш за 15 минути“, казва Манолея.

След като фалшивите профили са създадени, маркетингова кампания, базирана в северния град Яш, предлага на реални тик ток потребители възможност за лесна печалба.

Ако имаш няколко хиляди последователи в социалната мрежа, получаваш до 600 леи, или около 120 евро, само ако публикуваш определен хаштаг. Ключова дума, която кара алгоритъма на мрежата да индексира определено съдържание. Кодът на хаштага на пръв поглед не е свързан с изборите, а още по-малко с Джорджеску. Хаштагът е „вертикалност“.

„Това са „средни“ инфлуенсъри с аудитория до 10 хиляди, но не много повече . Някои от тях вече потвърдиха, че са получили пари. Има посредник, който организира това (плащанията – бел.ред.). Платформа, наречена „фейм ъп“, казва още Манолеа.

От инфлуенсърите се иска да публикуват хаштага „вертикалност“ и още няколко ключови думи, без да споменават името на Джордежску. Хилядите фалшиви профили качват видеа с политически послания на кандидата за президент Калин Джорджеску, заредени именно със същия хаштаг. Един ден в средата на ноември стартът е даден.

„Може да видите графиките от разследването с данните от активността на ТикТок и може много ясно да видите как започва рязко две седмици преди изборите“, обяснява Манолеа.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar