Шофьорите, които причинят катастрофа, ще купуват по-скъпа застраховка „Гражданска отговорност“. Застрахователните компании ще бъдат задължени да въведат система „бонус-малус“, така че шофьорите, които причиняват произшествия, да плащат повече от изрядните водачи. Това гласят промени в Кодекса за застраховането, които са пуснати за обществено обсъждане от Министерство на финансите.

За въвеждането на система „бонус-малус“ се говори от години. Идеята на застрахователите беше да има общи правила за даване на бонуси в цената на „Гражданска отговорност“ за изрядни шофьори и общи правила за завишаване на цените за тези, които причиняват катастрофи. Дори беше разработен вариант, при който цената на полицата да зависи и от броя на фишовете за превишена скорост.

Сега проектът предвижда всяка застрахователна компания сама да въведе „бонус-малус“ при определяне на цените на застраховката „Гражданска отговорност“. За целта компаниите ще трябва да използват данните в Гаранционния фонд, където регистрират всички претенции за плащания по застраховките „Гражданска отговорност“ и „Каско“, пътнотранспортните произшествия и участниците в тях. Идеята е всеки застраховател сам да прецени дали да завиши цената на „Гражданска“ с 10 или 20 на сто за шофьор, който направи катастрофа, или пък да дава отстъпка от 5-10% на водач, който не е предявявал претенции за изплащане на обезщетение. Застрахователите сами ще трябва да преценят дали да използват само данните за плащанията по „Гражданска отговорност“ или и за тези по „Каско“. Някоя компания може да реши, че ако шофьор ползва обезщетение по „Каско“, защото си е ожулил колата, трябва да плати и по-скъпа „Гражданска“. Но така има опасност всички клиенти да се прехвърлят в застраховател, който не прилага такива утежнения в тарифата.

Цената на „Гражданска отговорност“ може да нарасне и заради повишаване на лимити и такси. Предвидено е увеличение на минималната застрахователна сума, до която застрахователите изплащат обезщетения по „Гражданска отговорност“. За неимуществени и имуществени вреди в резултат на на телесно увреждане или смърт минималната отговорност на застрахователите ще бъде вдигната от 10,42 млн. лв., независимо от броя на увредените хора, на левовата равностойност на 6,45 млн. евро. За вреди на имущество лимитът ще бъде повишен от 2,1 млн. лв. на левовата равностойност на 1,3 млн. евро.

Освен това вноските в Обезпечителния фонд, който плаща обезщетения по полиците „Гражданска отговорност“, ако издалата ги компания фалира, да бъдат определяни като процент от цената, а не като фиксирана сума, както е в момента.
Промените предвиждат да бъдат приети наредби с правила за определяне на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди. Като специално е премахнат текста, според който обезщетението за пострадал човек може да бъде определено от съда. Сега честа практика е застрахователите да дават малки обезщетения на пострадалите, които след това обжалват, за да определи съдът по-голямо обезщетение. С промените идеята е да бъдат въведени правила и ролята на съда да бъде премахната.

Ще могат за направят застраховка по желание

Удря те тротинетка, взимаш пари от Гаранционния фонд

Без задължителна „Гражданска“

Хората с тротинетки по желание ще сключват застраховка, за да не се налага да плащат, ако ударят автомобил или блъснат пешеходец.

Електрическите тротинетки няма да имат задължителна застраховка „Гражданска отговорност“. Но ако тротинетка удари автомобил или бутне пешеходец и той си счупи ръката, пострадалият ще има право на обезщетение от Гаранционния фонд. Това гласят промени в Кодекса за застраховането, пуснати за обществено обсъждане от Министерство на финансите.

След това Гаранционният фонд ще може да си потърси изплатените пари от човека, който е карал тротинетката. За да не се налага хората с тротинетки да плащат огромни суми заради това, че са ожулили скъп автомобил, ще могат да сключват по желание застраховка, която да покрива риска да нанесат щети или да ударят пешеходец.

С промените ще бъде уточнено, че „Гражданска отговорност“ ще бъде задължителна за моторни превозни средства, „задвижвани изключително с механична енергия по суша“ с максимална скорост над 25 км/ч, или максимално тегло над 25 кг и максимална скорост над 14 км/ч. Специално е посочено, че „Гражданска отговорност“ не се сключва за ремаркета от категория О1 (до 750 кг), самоходната техника с мощност до 10 kW, велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращи се превозни средства.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar