Добре познатата схема за фиктивно лечение, с което се източват пари от НЗОК, продължава да действа. Майка установи, че децата ѝ са „лекувани“ 12 пъти в частна болница в Пловдив, въпреки че през това време са посещавали детска градина и училище без нито едно отсъствие. Случаят бе разказан в разследване на Би Ти Ви.

По ирония фиктивното лечение се установява благодарение на омразните за всички родители медицински бележки, че детето им е здраво. В случая бележката е необходима, за да отиде детето на училищна екскурзия. Системата обаче връща неочакван резултат – детето по това време се води лежащо в болница. Майката Невена Дънешка звъни на лечебното заведение, откъдето ѝ казват, че дъщеря ѝ ще бъде изписана в събота. „Въпросът ми беше как е приета, като тя си е вкъщи здрава, и с на кого документите“, обяснява Невена пред репортерката Мария Ванкова.

Майката проверява електронното здравно досие на дъщеря си и с изненада открива, че от 2022 г. досега детето е лекувано 8 пъти – 7 пъти от бронхопневмония и един път с алергия. След това проверява и данните за сина си – и той се оказва лекуван 4 пъти в същата болница за същия период със същите диагнози, отново без родителят да подозира.

Вероятно болницата използва за фиктивните хоспитализации личните данни на семейството, с които разполага покрай посещение отпреди години. Междувременно обаче майката сменя личната си карта, но болницата не знае това. „Излиза, че детето е чекирано с личната карта на майката. И аз попитах как така вие чекирате нещо, което го нямате, а и аз имам подмяна на личните документи през 2021 г.“, казва тя.

Адвокатът на семейството Мария Шаркова казва, че за да се стигне до тук, някой е съставил документи с невярно съдържание и е подписал родителя. „Остава въпросът кой е полагал подпис върху тези документи, отделно от това – след като те не са лежали в болница, фактите, които са изложени в медицинската документация не съответстват на действителността“, коментира Шаркова.

За 12-те хоспитализации болницата е получила около 15 000 лв. от НЗОК. Касата извършва проверка, като до приключването й не коментира случая. Ако нарушението се докаже, болницата ще загуби договора си да извършва конкретните дейности, но не и възможността да се финансира по други клинични пътеки от НЗОК.

Историята показва колко полезно е пациентът да може да следи електронното си здравно досие. В момента има два вида досиета. На сайта на НЗОК има досие на всеки здравноосигурен българин, което е достъпно с електронен подпис, ПИК на НЗОК или ПИК на НАП. В него се попълват изследвания, прегледи и др., които са платени по каса. Има и национална здравноинформационна система – добре позната на повечето хора у нас покрай ковид сертификатите, в която също има е-досие и даже мобилно приложение за същата цел, но те са достъпни само с е-подпис.

ПРАКТИКА

Този случай много прилича на друг, разкрит отново от Би Ти Ви в началото на тази година. И там с личните данни на пациентка, взети при предишно посещение, бяха отчетени несъществуващи дейности. Повече за него можете да прочетете тук:

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar