Бившият кмет и настоящ лидер на ГЕРБ – Варна, Иван Портних седна днес на подсъдимата скамейка. Заедно с още двама души той е обвиняем за замърсяването на Варненското езеро в периода 2019 г. – 2020 г. – след авария на тръбопровода за отпадни води, свързващ двата бряга. Но заради допуснати нарушения съставът на Окръжния съд, гледащ делото, върна на прокуратурата обвинителния акт.

От Портних се търси наказателна отговорност за това, че е допуснал немаловажни вреди на околната среда. Наказателният кодекс предвижда за престъплението затвор от 2 до 8 г. и глоба от 10 000 до 50 000 лв. Освен това му е повдигнато още едно обвинение – че като длъжностно лице не е положил достатъчно грижи за ръководенето на възложената му работа, от което е последвала повреда, представляваща особено тежък случай – наказанието е от 3 до 10 г. затвор.

Другите обвиняеми са Ботьо Т. управител на компанията „БТ-Инженеринг“ ЕООД, и Цветанка Б. от същото дружество, уточниха от съда. Фирмата е специализирана в консултантски, проектантски и инженерни услуги в сферата на околната среда и управлението на отпадъците. Цветанка е била един от членовете на Държавната приемателна комисия, установила годността за тръбопровода. Те са с обвинение за документна измама в особено големи размери – предвижданото наказанието е лишаване от свобода от 10 до 20 години.

Адвокат на Портних е Менко Менков, на Ботьо Т. – Христо Христов, а на Цветанка Б. – Андрей Янкулов. Защитниците посочиха на заседанието днес, че не следва да се дава ход на делото поради съществени отстраними нарушения. От прокуратурата се съгласиха – защото имало неточности в обвинителния акт.

На влизане в залата Портних повтори казваната вече пред медиите теза – че нито е участвал в обявяването на поръчката, нито в самото строителство, а и дори не се е занимавал с политика, когато е строена тръбата. Проектът е осъществяван в периода 2007 – 2011 г. Ключово за аварията е, че тръбата не е била заровена под дъното на езерото, както е по проект, а положена на самото него.

На заседанието днес се разбра за един малко известен факт – тръбата била закачена от котва на кораб още през 2015 г. (данните по-долу са на база тезата на прокуратурата). Тогава директорът на „Морска администрация“ уведомил кмета Портних за инцидент с плавателния съд „Максал Райз“. Именно в този период става ясно, че тръбата е на дъното, не под него. Но не се забелязали видими нарушения на тръбата, не се усещало изтичане. Случаят се счел за приключен, след като община Варна постигнала споразумение със застрахователя на кораба. С последващо писмо директорът на ВиК – Варна, обаче уведомил общината за необходимост от спешни мерки по възстановяване на засегнатите участъци. Такива очевидно не били предприети. Освен това и спрямо строителя не били предявени претенции.

Вече при замърсяването през 2019 г. най-важните хронологични факти са: на 20 август директорът на ВиК – Варна уведомил Портних за дефект на тръбопровода; реакция от кмета последвала едва на 25 септември, когато назначава комисия за извършване на проверка; водолазно обследване е извършено още по-късно – между 21 и 26 януари 2020 г.; директно непречистени води са изтичали в езерото повече от година – от 20 август 2019 г. до 18 септември 2020 г.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar