БМФ: Веригата с котвата се отпускала бавно с часове, затова екипажът не усетил, че е „изтекла“
8 са българите на "Вежен" и не са задържани, но останали на кораба, чакат разследващите
С втора пресконференция в рамките на 24 часа от „Български морски флот“ опровергават твърденията, че корабът „Вежен“ умишлено е прекъснал кабели на дъното на Балтийско море край Швеция. Дружеството е собственик на плавателния съд.
„Няма саботаж, това показа нашето разследване“, обяви във вторник от Варна изпълнителният директор на БМФ Александър Калчев.
На 27 януари шведската прокуратура съобщи, че е започнала предварително разследване по подозрение в
„саботаж при утежняващи вината обстоятелства“
и е разпоредила задържането на кораба в Балтийско море. Българският съд, плаващ под малтийски флаг, е заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, който свързва Латвия и шведския остров Готланд.
8 български граждани са част от екипажа. На този етап срещу тях не са повдигнати обвинения, те не са задържани и могат да напуснат кораба, но са решили да останат. Имат възможност да осъществяват връзка със семействата си, информираха от МВнР. Посолството на България в Стокхолм поддържа непрекъсната връзка с шведските власти, а консулът ни Стефан Стойков пътува към моряците, обявиха още от Външно.
Инцидентът е станал в събота срещу неделя, повредените кабели са в икономическата зона на Швеция. Тогава в района е имало три търговски кораба, сред които и „Вежен“.
Разследващите още не са се качили на кораба, обясни капитан Александър Калчев. От БМФ са озадачени от твърдения, че метеорологичната обстановка по време на инцидента е била спокойна. Калчев цитира специализиран сайт, според който вълните по време на инцидента са били 3-метрови. На 25 и 26 януари е имало предупреждение за много лошо време и вятър до 38 възела. При такава обстановка никой от екипажа не е могъл да излезе и да провери какво се случва, настоя той.
„Нашето виждане е, че
поради ударите на вълната е поддал осигуряващият елемент
Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинният стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия“, обясни Калчев.
Сутринта е установено, че лява котва е „изтекла“ и влачена по дъното, след като стопорите са били повредени. „Възможно е корабът да е причинил скъсване на оптичен кабел – действително е минал над него, но не допускам, че става дума за саботаж“, настоя шефът на БМФ. Определи напрежението по темата като по-скоро политическо и призова за спокойствие, докато специалистите си свършат работата.
Балтийските страни и НАТО са нащрек, тъй като след нахлуването на Русия в Украйна зачестиха случаите с повредени захранващи кабели, телекомуникационни връзки и газопроводи в Балтийско море. НАТО планира разполагане на „Балтийски страж“ – фрегати, патрулни самолети и дронове, за да подпомогне защитата на критичната инфраструктура в района.
Българският товарен кораб е
тръгнал от руско пристанище
по маршрута си, което подхранва съмнения за хибридна атака от Москва. Кап. Калчев дебело подчерта, че БМФ няма нищо общо с т.нар. сенчест флот на Русия.
Премиерът на Латвия Евика Силина обяви, че правителството ѝ се координира с НАТО и други страни в региона на Балтийско море, за да изясни обстоятелствата около случая. Очакваше се той да е тема и на срещата между германския канцлер Олаф Шолц и датския премиер.
„Няма никакъв интерес екипажът, капитанът, корабособствениците да извършат такова престъпление“, коментира кап. Васил Данов, член на ръководството на Атлантическия съвет – България, пред Нова тв. Не вярва в саботаж, но подчерта, че при нов кораб с толкова добра електроника и автоматика „подобно елементарно изпускане на котвата дори в лошо време е почти изключено“.
Досега Брюксел е наложил санкции на 79 кораба, сред тях няма български, обяви говорител на ЕС в отговор на въпрос, свързан с „Вежен“. В списъка са основно танкери за превоз на петрол и метан. А за случая с „Вежен“ отказа коментар, преди да е приключило разследването.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте