АПИ преговаря за спиране на съдебни дела с огромни лихви
Прекратени договори за пътни ремонти затънаха в съдебни спорове и растящи разходи
Агенция „Пътна инфраструктура“ е започнала преговори за сключване на спогодби с пътни фирми и спиране на течащи съдебни дела, по които хазната рискува огромни разгоди за лихви. Държавата иска да се договори извън съда с компаниите, защото вече е загубила редица сходни спорове, а всеки месец отлагане товари бюджета с нови лихви.
Това се разбра от отговор на регионалния министър Виолета Коритарова на въпрос, зададен от депутата от ГЕРБ Николай Нанков. Нанков е повдигнал въпроса след взето решение от правителството да отпусне извънредни 200 млн. лв. по бюджета на регионално министерство за покриване на стари плащания за пътното поддържане.
Странно е, че най-много напират по темата от ГЕРБ, които имат особен принос за затлачването на пътностроителните процедури и налагането на практиката „ремонт на ремонта“.
Сумата бе отпусната от кабинета в края на юли, след като се отказа, че забавянето на парите излиза златно на бюджета заради лихви. Както „Сега“ писа, неразплатените суми по тези прекратени договори възлизаше на 237,7 млн. лв. Държавата ги дължи повече от две години заради решение на парламента да се провери дали фирмите са извършвали поддържане, за каквото са договорите, или под прикритието на кърпене на дупки са правили основни ремонти. Заради съмненията за много нарушения през 2022 г. НС разреши на МРРБ да разплати само 50% от дължимото, а останалото да мине през проверки – решение, в последствие обявено за противоконституционно.
„Честито!“
Покрай всички тези забавяния и течащи около 40 съдебни дела АПИ обяви, че очаква сумата на дължимите лихви да набъбне до рекордните 200 млн. лв., като всеки месец прибавя към сметката нови 1.8 млн. Лв. Пред депутатите Коритарова потвърди тези числа и обяви, че за да се избегне поне част от разхода ще се премине към договаряне с компаниите. Не стана ясно как са направени разчетите за такова голямо акумулиране на лихви, към края на май натрупаните суми са за 31,5 млн. лв. Нанков използва поводът да „честити“ на българите огромната сметка покрай непотвърдени съмнения в нарушения, но забрави да спомене, че проблемите с пътното поддържане тръгнаха от безспорно незаконно наддоговаряне на контрактите в пъти.
КОНЦЕНТРАЦИЯ
Междувременно концентрацията в пътния сектор продължава. В Комисията за защита на конкуренцията е постъпило уведомление за намерението на ключова на един от големите играчи в сектора – „Пътни строежи – Велико Търново“, да придобие „Инфрастроежи“ ООД. КЗК следва да се произнесе с решение по реда на закона за защита на конкуренцията, като прецени дали сделката не я възпретяпства. Както „Сега“ писа, „Пътни строежи – Велико Търново“ е 100% под контрола на Григор Иванов, който държи контрол върху редица други дружества в пътния сектор, успели да се класират първи по обществени поръчки за пътно поддържане на обща стойност над 900 млн. лв.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте