АДФИ потвърди нарушения за 2.9 млрд. лв. в „Автомагистрали“, на ход пак е прокуратурата
Проверка на четири "инхаус" договора, възложени от АПИ на "Автомагистрали" на обща стойност от 4.9 млрд. лв., установи неправомерно разходване на публичните средства
Темата накратко
- Доклад на Агенция за държавна финансова инспекция потвърди нарушения при прилагането на ЗОП от „Автомагистрали“
- Над 2.8 млрд. лв. публични средства са разпределяни към подизпълнители без провеждането на процедури
- Проверката обхваща строителството на „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград, пътна поддръжка и укрепване на свлачища.
Когато държавата нарушава законите, които сама е въвела обикновено в България няма никакви преки последствия. Но косвените са огромни и засягат всички, тъй като финансовите ресурси не се използват, а качеството на дейностите е под въпрос.
Класическият вече пример в това отношение е строителство и по-конкретно това, което формално се извършва от държавната фирма „Автомагистрали“. То е свързано с масови нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и липсва на контрол при възлагането на строителство, доставки и услуги, въпреки че, според вътрешните правила на дружеството, то трябва да прилага Закона за обществените поръчки за цялата си дейност.
За т.нар. инахс възлагане при строежа на магистрала „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград е писано и говорено много, но сега е констатирано и в нов доклад на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ). Размерът на злоупотребите по получените плащания, според него надхвърля 2.8 млрд. лв.
Проверката, която е възложена от бившия финансов министър Асен Василев, е започнала през септември 2023 г., а докладът с резултатите по нея беше готов в средата на януари тази година, но не беше публикуван. В началото на март, малко преди да напусне поста като министър на регионалното развитие, Андрей Цеков освободи цялото ръководство на държавната „Автомагистрали“ като посочи за причина именно приключилата инспекция.
„Капитал“ получи копие от доклада, след подадено заявление по Закона за достъп до информация, като преди това бяхме уведомени, че понастоящем той е в Софийска градска прокуратура, която също трябва да даде своето съгласие за неговото предоставяне.
Проверката
Периодът, който обхваща проверката е почти 6 години, а предметът ѝ е „за законосъобразност относно спазването на обществените поръчки при сключването на договори за доставки, услуги и строителство в периода от 1 януари 2018 до 30 юли 2023 г.“
При проверката са разгледани договори, свързани с изпълнението на участъците 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 и 9 на автомагистрала „Хемус“, скоростния път Видин – Ботевград, текущото и зимно поддържане на автомагистралните участъци на АМ „Марица“, „Люлин“, „Струма“, „Хемус“ и „Тракия“, и укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа.
„Направените констатации, обхващат задачата, поставена в заповедта за възлагане на финансовата инспекция и отразяват обективно установените факти и обстоятелства“, се посочва ясно в доклада.
Проблемът „инхаус“
За разглеждания период Агенция пътна инфраструктура е сключила 4 договора за „инхаус“ с „Автомагистрали“ за изграждане на АМ „Хемус“, укрепителни дейности на републиканската пътна мрежа и модернизация на пътя „Видин – Ботевград“ и пътна поддръжка на обща стойност 4.9 млрд. лв. с ДДС.
По всички договори „Автомагистрали“ е получила и плащания в размер на 2.8 млрд. лв. публични средства, които обаче държавната фирма е разпределила по 321 договора с трети лица, без да провежда процедура за това, съгласно изискванията на ЗОП.
„В качеството си на възложител „Автомагистрали“ е трябвало да възлага обществени поръчки чрез някоя от състезателните процедури, предвидени в ЗОП. При проверката не се установи да са провеждани подобни порцедури. Всички възлагания от дружеството са извършени по процедури за подбор на изпълнители на СМР, доставки, наем на техника и проектиране по вътрешни правила на дружеството“ се казва в доклада, а заключението от него е, че всички договори са сключени в противоречие с разпоредбите на ЗОП.
Клетият „Хемус“
Упоменатите в доклада проверки обхващат многократно описваните от „Капитал“ договори за изграждане на участъците от 1 до 6 на автомагистрала „Хемус“, които бяха възложени от правителството на Бойко Борисов през 2018 на „Автомагистрали“.
И сега в този доклад се посочва основната причина за проблемите със строителството на магистралата, а именно липсата на капацитет за възложените дейности и необходимостта от тяхното превъзлагане. Данните по доклада сочат, че през 2018 г. „Автомагистрали“ разполага с 270 служители, а според разчетите за изпълнението на участъци от 1 до 6 е следвало да разполага с най-малко 2433 служители. По същият начин стои и въпросът с необходимата техника и оборудване.
Интересното в случая е, че през август 2018-а или 4 месеца преди възлагането на участъците от 1 до 6, член на съветът на директорите (чиито данни са заличени в представеното копие на доклада) на „Автомагистрали“ представя пред изпълнителният директор на дружеството тогава Десислава Христова доклад, в който ясно се посочват доказателства, че дружеството не разполага с достатъчно средства и собствена техника, за да може самостоятелно да изпълнява дейностите по изграждане на участъците и трябва „да се проучат възможностите за сътрудничество с други фирми“.
Въпросният доклад е разгледан и обсъден на заседание на Съвета на директорите на държавната фирма, като е взето решение за назначаване на комисия за проучване на пазара и подбор на потенциални партньори.
Потенциалните партньори обаче се оказват познатите фирми, обслужващи интересите на правителството на ГЕРБ тогава.
Превъзлагането на дейностите по строителството на магистралата не бяха тайна за никого и въпреки, че бяха отричани от тогавашния министър на регионалното развитие Николай Нанков бяха констатирани от Сметната палата през 2021 г.
Освен всичко това ДНСК установи и незаконно строителство по нея, а бившият министър на вътрешните работи Бойко Рашков изнесе официално данни за изпрани над 60 млн. лева, предназначени за строежа на лот 5 и обяви, че част от тях са използвани за строеж на луксозни хотелски комплекси и вилни селища, други изпратени за Дубай.
Пътища и укрепвания
Стойността на разпределените публични средства по строителството на пътя Видин – Ботевград е 556 млн. лв. с ДДС, които са отишли по 36 договора и анекси с подизпълнители. По някои от договорите като например този с „Про Плантс“ за наем на строителна механизация и оборудване, стойността от 1.2 млн. лв. без ДДС надвишава допустимия праг за прилагане на процедура по ЗОП, каквато не е провеждана всъщност.
Същият е случаят и на договора за доставка на озеленяване с „Пътно поддържане и строителство“ за 1.5 млн. лв.
Според доклада, 173 млн. лв. са разплатени от „Автомагистрали“ с трети лица за текущото поддържане на петте магистрали у нас, които са част порочните договори за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа с все познати участници.
За укрепването на свлачища според данните от доклада „Автомагистрали“ е сключила 143 договора с подизпълнители по които са разплатени 185,6 млн. лв. в разрез с разпоредбите на ЗОП за определяне на изпълнители.
Докладът от проверката е предоставен за становище и на бивш изпълнителен директор на „Автомагистрали“ чрез „Български пощи“ на 19 януари, но според документа, изпратен ни от АДФИ им е бил върнат със статус „непотърсен“ на 7 февруари 2024 г.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
This is really shocking news I saw it in poppy playtime chapter 3 but I thought it was not true, but now it is reported again. The amount is too big.