Промени в ЗОП – част III
Задължения на Възложителите.
Настоящото изложение е продължение на статиите “Промените в ЗОП – част I“ и „Промените в ЗОП – част II“ и има за цел да разгледа основните акценти в изменената и допълнена уредба в сферата на обществените поръчки, относно задълженията на Възложителите, в сила от 01.03.2019 г., съгласно Закона за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, обн. в ДВ, бр. 86 от 18.10.2018 г.
Обявление за възлагане на поръчка
За целите на отчетността и публичността, съгласно сега действащата уредба на чл.26, ал.4 от ЗОП Възложителите, в срок до 30 дни след края на всяко тримесечие, са длъжни да изпратят за публикуване Обявление за възлагане на поръчка, което съдържа информация за всички сключени договори през съответното тримесечие, възложени въз основа на рамково споразумение или динамична система за покупки, както и за услуги по приложение № 2. Считано от 01.03.2019 г., публикуването на информация относно сключени договори въз основа на рамково споразумение или динамична система за съответното тримесечие става незадължително, само по преценка на Възложителя, а по отношение на услуги по приложение № 2 напълно отпада като задължение[1].
Профил на купувача
По отношение на Профила на купувача, към момента действащата разпоредба на чл.42 от ЗОП, която регламентира какво трябва да се съдържа на Профила на купувача, ще бъде отменена, като на нейно място влиза в сила нова разпоредба на чл.36а. Нормата не съдържа съществени съдържателни изменения в уредбата, с изключение на това че изрично предвижда на Профила на купувача да се публикува информация относно проведени пазарни консултации, информация за възлагането чрез събиране на оферти с обяви или покани до определени лица, както и информация при производство по обжалване – виж. чл.36а, ал.1, т.1, т.9 и т.10 от ЗОП.
Специални условия за изпълнение на поръчките
При възлагане на обществени поръчки за доставка на пътни превозни средства от категории M1, M2, M3, N1, N2 и N3, както са определени в чл. 149, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, Възложителите следва да имат предвид и да се съобразят със специалните условия на чл.47, ал.5-7 от ЗОП вр. с чл.71 от ЗОП.
Задължения на възложителите
Съгласно чл.230 от ЗОП, Възложителите са длъжни да уведомяват Агенцията за обществени поръчки (АОП) за обстоятелствата, изрично изброени в ал.1 на същата разпоредба. Считано от 01.03.2019 г., Възложителите са длъжни да уведомяват АОП за международните договори, сключени на основание чл. 13, ал. 1, т. 1 и т. 13, буква „б“, като задължението им вече е обвързано с по-дълъг срок, а именно 30-дневен срок от сключването на договора, съгласно чл.230, ал.5 от ЗОП, а не както беше до сега – 7 дни от сключването му. Наред с това, са длъжни да уведомяват АОП относно договорите със свързани, но не и със смесени предприятия – виж. чл.230, ал.1, т.4 от ЗОП. Възложителите са длъжни да уведомят АОП за стопанските субекти, за които са налице обстоятелства по чл. 54, ал. 1, т. 5, буква „а“ и чл. 55, ал. 1, т. 4, но не и за тези по чл.55, ал.1, т.5 от ЗОП, като вече няма необходимост и да представят доказателства за съответните обстоятелства – виж чл.230, ал.1, т.6. Необходимо е обаче да има акт, с който нарушението е доказано, като съгласно чл.230, ал.3 от ЗОП – „Информацията по ал. 1, т. 6 се изготвя по образец и се изпраща в срок един месец от влизането в сила на акта, с който нарушението е доказано.“ Към момента действащата уредба предвиждаше 3-дневен срок от получаването на доказателства за настъпилите обстоятелства.
Съгласно чл.231, ал.1 от ЗОП Възложител или група от Възложители могат да инициират разработването на проекти на стандартизирани изисквания и документи по чл. 229, ал. 1, т. 4. Както и до сега, прилагането им е задължително за Възложителите, като изменения текст на чл.231, ал.5 от ЗОП допълва, че неприлагането може да бъде изцяло или частично, но винаги следва да бъде мотивирано, както беше и до сега.
Съглано измененията от ЗОП, считано от 01.03.2019 г. АОП ще осъществява контрол чрез случаен избор – чл.232; контрол върху процедури на договаряне – чл.233, както и контрол при изменение на договор за обществена поръчка – чл.235 от ЗОП. Контролът върху някои изключения от приложното поле на закона – чл.234 от ЗОП отпада. В тази връзка е изменен и текстът на чл.236 от ЗОП, свързан със задълженията на Възложителите, свързани с осъществяване на контрол от Агенцията по обществени поръчки. Съгласно чл.236, т.3 следва да представят мотиви и доказателства – само в случаите на контрол по чл. 235.