Е ли „хибридът“ електромобил? По смисъла на наредбата за организация на движението на територията на община Варна
Настоящите разсъждения са плод на изненада, от заскобен хибриден автомобил от служители на Общинско предприятие „Синя зона“ Варна при условие, че в синя зона на Община Варна е определен режим на безплатно паркиране за електромобили…
Съгласно чл. 33 от Наредбата за организация на движението на територията на община Варна – Раздел IV.2.5. Режим на безплатно паркиране на пътни превозни средства: На територията на Община Варна електромобилите и двуколесните ППС паркират безплатно, …
Използваната дума „електромобили“ е леко притеснителна, защото в закона, регулиращ движението по пътищата същата не се употребява. Среща се друга – „електрически превозни средства“ – и то само веднъж.
( ЗДВП – чл.150а, ал.2, т.5. (изм. – ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) категория В1 – четириколесни превозни средства (без тези от категория L6e) с маса без товар не повече от 400 kg (категория L7e) (550 kg за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в която маса не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква „ж“ и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013; тези превозни средства трябва да отговарят на техническите изисквания, които се прилагат към триколесни моторни средства от категория L5e, освен ако в нормативен акт са предвидени отделни технически изисквания за тях)
По смисъла на същия ЗДВП:
т. 10. „Пътно превозно средство“ е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се приравняват трамваите, тракторите и самоходните машини, когато се придвижват по пътищата.
т. 11 „Моторно превозно средство“ е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства.
Споменатият в ЗДВП Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства в своя чл.3 (Определения) посочва, че
т.33 „хибридно електрическо превозно средство“ означава превозно средство което, за целите на механичното задвижване, черпи енергия от следните два източника за съхраняване на енергия/мощност в превозното средство: а) гориво за потребление; б) акумулаторна батерия, кондензатор, маховик/генератор или друго устройство за съхранение на електрическа енергия или мощност. Това определение включва също и превозни средства, които черпят енергия от гориво за потребление само с цел презареждане на устройство за съхраняване на електрическа енергия/мощност;
т.94 „изцяло електрическо превозно средство“ означава превозно средство, задвижвано от: а) система от едно или повече устройства за съхранение на електрическа енергия, едно или повече устройства за управление на електрическа мощност и една или повече електрически машини за преобразуване на съхранената електрическа енергия в механична енергия, която се предава към колелата за задвижване на превозното средство; б) спомагателно електрическо задвижване монтирано на превозно средство, задвижвано с педали;
Чл.4 от същия Регламент определя категориите превозни средства както следва:
т.3 Изброените в параграф 2 превозни средства от категория L се класифицират според двигателя им:
а) задвижвани от двигател с вътрешно горене: — със запалване чрез сгъстяване (CI), — с принудително запалване (PI);
б) задвижвани от двигател с външно горене, турбина или роторно-бутален двигател, които за целите на съответствието с изискванията за опазване на околната среда и за безопасност при експлоатация се приравняват към превозни средства, задвижвани от двигател с вътрешно горене с принудително запалване;
в) задвижвани от двигател, използващ енергията на предварително сгъстен въздух, при които равнищата на емисиите на замърсители и/или инертни газове не са по-високи от тези във въздуха от околната среда, и които от гледна точка на изискванията за безопасност при експлоатация и съхраняване и подаване на гориво се разглеждат като превозни средства, работещи с газообразно гориво;
г) задвижвани от електрически двигател;
д) хибридни превозни средства, които комбинират някои конфигурации за задвижване, посочени в буква а), б), в) или г) от настоящия параграф, или някои множествени комбинации от тези конфигурации за задвижване, включително с многогоривни двигатели и/или електрически двигатели.
ИЗВОД
От общностното право е видно, че хибридните автомобили, в чиято конфигурация за задвижване е включен електрически двигател не са изцяло електрическо превозно средство, но са електромобили, защото са снабдени с електрически двигател и използват електрическа енергия за задвижване.
Ако искате да паркирате електромобила си безплатно в синята зона на гр. Варна, трябва да поискате да Ви бъде издадено разрешение за това от Общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона”. Ако вашият електромобил е хибрид, обаче, най – вероятно такова разрешение няма да Ви бъде издадено, защото за служителите на общинското предприятие хибридът не е електромобил.