Преди да топна перото в мастилницата и да напиша първата си статия по въпроса за осъвременяването на пенсиите, отпускани от Националния осигурителен институт (НОИ), си мислех наивно, че няма какво толкова да се напише по тази тематика.
Да, ама не, както казваше покойният голям наш телевизионен журналист и водещ Петко Бочаров.
С всеки написан материал по темата, колкото повече задълбавах, толкова повече се убеждавах в повърхностното и хаотично прилагане на различни методики и механизми на преизчисляване на размера на пенсиите!
От друга страна, освен упражняване на красноречието ми и ползване на знанията ми в областта на правото, приложих и наученото от логиката и математиката.
И така, сега по същество.

         Начини/способи за осъвременяване на пенсиите, отпускани и изплащани от Националния осигурителен институт (НОИ).

  1. Осъвременяване на пенсиите с преизчисляването им със съвременен осигурителен доход и съвременен процент тежест за година осигурителен стаж.

Последното осъвременяване на трудовите пенсии по този начин беше извършено през 2008 година. Това е най-справедливото осъвременяване, но и с най-голямо финансово натоварване на бюджета на НОИ.

  1. Осъвременяване на пенсиите само с повишаване на тежестта на година осигурителен стаж през 2017 година на основание 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО / 2015 г., от 1,1% на 1,126%.
  1. Осъвременяване на пенсиите по смесен начин:

– През 2009 година :
а) на 1 април 2009 г. чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,0% на 1,1% на основание § 22з, ал. 2 КСО (за пенсиите, отпуснати до 31.03.2009 г.), и определяне на пенсиите, отпускани след 1 април 2009 г. с новия, по-висок процент тежест от 1,1% но основание чл. 70 КСО;
б) индексиране на пенсиите, отпуснати до 31.03.2009 г., на основание чл. 100 КСО, с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, считано от 01.07.2009 г. с 9,0%.

–  През 2018 г.:
а) на 1 юли 2018 г. чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,126% на 1,169% на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. (за пенсиите, отпуснати до 31.12.2017 г.), и определяне на пенсиите, отпускани след 1 януари 2018 г., с новия, по-висок процент тежест от 1,169%, на основание чл. 70 КСО;
б) увеличение с 3,8% на размера на пенсията към 31.12.2017 г. на основание § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО /2015 г.,
Приема се по-благоприятния от двата размера на изчислената пенсия. В предишните си публикации доказах, че това е стойността на пенсията, изчислена по буква „а“.

–  През 2019 г.:
а) на 1 юли 2019 г. чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,169% на 1,2% на основание § 7в, ал. 1 и, ал. 2 от ПЗРКСО/2018 г.(за пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г.), и определяне на пенсиите, отпускани след 1 януари 2019 г. с новия, по-висок процент тежест от 1,2%, на основание чл. 70 КСО;
б) увеличение с 5,7% на размера на пенсията към 31.12.2018 г. на основание § 7б, ал.2 ПЗРКСО/2018 г.
На основание § 7в, ал.3 ПЗРКСО се приема по-благоприятния от двата размера на изчислената пенсия. В предишните статии доказах, че това ВИНАГИ е стойността на  пенсията, изчислена по буква „б“.

– През 2021 г.:
а) увеличение на размера на пенсиите, отпуснати до 31.12.2020 г., с 5,0% на основание чл. 100 КСО от 1 юли 2021 г.;
б) на 25.12.2021 година, на основание § 7е ПЗРКСО чрез повишаване на процента тежест за година действителен (непревърнат в трета категория труд) осигурителен стаж от 1,2 на 1,35%.

  1. На 1 юли 2022 година на основание § 7ж ПЗРКСО- увеличение на размера на пенсията към 30 юни 2022 г. с 10,0% и добавка от 60,00 лева. Това преизчисление е с фиксиран процент по т.нар. „швейцарско правило“, но е изведено самостоятелно заради включването в размера на пенсията на твърдата, с абсолютна стойност добавка от 60 (шестдесет) лева.
  2. На 1 октомври 2022 година по така нареченото „модифицирано швейцарско правило“, на основание § 7з ПЗРКСО.
  3. През останалите години на основание чл. 100 КСО с процент, определен от Надзорния съвет на НОИ, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година (т.нар. „швейцарско правило“).

През всичките години мотивите на законодателите в социалното осигуряване беше справедливо и адекватно определяне на размера на пенсиите.
Тук няма да се спирам на изкривяванията в определянето на минималните размери на пенсиите, защото достатъчно се обърна внимание на този въпрос и неговото отрицателно влияние върху мотивацията на хората да плащат по-високи пенсионни осигуровки.
Проблемът пред пенсионното осигуряване е липсата на единна стратегия и последователност в решаването на крещящите проблеми пред България в областта на демографията.
За съжаление там политиците се държат като слон в стъкларски магазин и се упражняват от краен популизъм до консерватизъм (за съжаление, второто е по-скоро изключение).
Кой ли не се опита да „оправи“ осигурителното и пенсионното право!
Като резултат само за 4 (четири) години, от 2019 до 2022 година, формулата за определяне на трудовите пенсии претърпя драстични промени, без никаква приемственост и логика!
Осъвременяването на пенсиите на основание чл. 100 КСО по т.нар. „швейцарско правило“, и по другите модифицирани негови версии – от 1 юли и 1 октомври 2022 година, сравнително справедливо повишават пенсиите, отпуснати до 31 декември предходната година. Нека за краткост ги наречем „стари пенсии“.
От друга страна, за разлика от това осъвременяване, през 2017 г. и 2018 г. пенсиите, отпуснати преди 31 декември предходната година, бяха преизчислени от 1 юли съответната година само с повишаване на процента тежест за година осигурителен стаж, превърнат в трета категория труд.
Новите пенсии се определяха с този процент тежест още от 1 януари 2017 и 2018 години.
Това преизчисляване на старите пенсии обаче не е осъвременяване на старите пенсии спрямо новите, а само повишаване на двата вида пенсии с определен процент, ЕДНАКЪВ И ЗА ДВАТА ВИДА ПЕНСИИ, при което старите пенсии изостават по осигурителен доход и инфлация!
Тук ще отворя една скоба. Когато пиша за повишение на новите пенсии имам предвид, че размерът на тези пенсии, изчислен при новия процент тежест за година осигурителен стаж-  1,126% за 2017 г., 1,169% за 2018 г.  и 1,2% за 2019 г. , е по-висок, отколкото ако пенсиите бяха изчислени със стария процент тежест, съответно 1,1% за 2017 г., 1,126% за 2018 г., и 1,169% за 2019 г.
Тук ще изчисля с колко процента се повишават пенсиите при преизчисляването им  с повишаване на процента тежест от 1,1% на 1,126%.
Нека пенсионерът Петър Петров през 20… година (няма значение годината), е бил към датата на пенсионирането със среден осигурителен доход за предишните 12 месеца „А“ лева, индивидуален коефициент „Б“ и осигурителен стаж III-та категория труд „В“ години.
Неговата пенсия „П1“ към 31.12.2016 година, изчислена с процент 1,1 за осигурителния стаж, ще бъде равна на:
К1 * К2 * К3 … * 1,1 * А *Б * В / 100 = П1                              (1)
Където К1, К2, К3… са коефициенти, образувани по следния начин- процентите увеличение през годините след отпускането на пенсията, добавени като стотни след числото 1,0 (например през 2014 г. пенсиите бяха повишени с 2,7% и  К2014 има стойност 1,027, през 2015 г. пенсиите бяха повишени с 1,9% и К2015 има стойност 1,019. Когато няма увеличение, коефициентът К е със стойност 1,00, К2010 = К2011 = К2012 = 1,0 съответно за 2010 г., 2011 г. и 2012 г.)
На 01.07.2017 година пенсията му „П2“ ще бъде изчислена чрез повишаване на процента на осигурителния стаж от 1,1% на 1,126%, без да се променя осигурителния стаж, индивидуален коефициент и доход, така:
К1 * К2 * К3 … * 1,126 * А * Б * В / 100 = П2                         (2)
Повишението на пенсиите като отношение П2/П1 ще бъде получено чрез разделяне на двете страни на равенствата, като еднаквите числа К1, К2, К3…А, Б, В, 100, изписани с удебелен шрифт, се съкращават.
Получава се следното равенство:
П2 / П1 = 1,126 / 1,1 = 1,023636                                                  (3)
Или увеличението е с 2,3636%.
В предишните ми статии доказах с колко процента се повишат пенсиите при преизчисляването им през 2018 г. с новия, по-висок процент тежест за година осигурителен стаж 1,169% спрямо стария 1,126%, а именно с 3,8188%.
Тоест, през 2017 г. и 2018 г., и двата вида пенсии, и старите, и новите, са повишени съответно с 2,3636% и 3,8188%.
Тъй като и старите, и новите пенсии се преизчисляват с един и същ нов процент тежест за година осигурителен стаж, то разликата между тях, дължаща се на различния по стойност осигурителен доход и инфлацията от предходната година, вложени в пенсионната формула на двете пенсии, се запазва на 100 процента!
В този случай няма никаква компенсация на старите пенсии от 1 юли следващата година спрямо новите заради изоставането им по осигурителен доход и натрупана инфлация! Тоест, през 2017 г. и 2018 г. старите пенсии изостанаха драстично.
През 2019 година старите пенсии се определяха с процент тежест за година осигурителен стаж- 1,2%, на основание § 7в, ал. 1 и ал. 2 ПЗРКСО. Новите пенсии се определяха с този процент, считано от 1 януари същата година.
Допълнително старите пенсии, на основание § 7б, ал. 2 ПЗРКСО, се преизчисляваха по „швейцарското правило“, като размерът им към 31.12.2018 г., се повишаваше с 5,7%, и се избираше по-благоприятния размер.
В предишните ми статии с параметрични равенства доказах, че второто преизчисление винаги е по-високо с 2,9694% от преизчислението на старите пенсии с новия, по-висок процент тежест за година осигурителен стаж от 1,2%. Тази компенсация, макар и непълна, осъвременяваше старите пенсии с този процент- 2,9694%!
На основание § 7в, ал. 3 ПЗРКСО старите пенсии получаваха стойността по § 7б, ал. 2 ПЗРКСО, считано от 1 юли 2019 г.
Следователно на 1 юли 2019 година, за разлика от 2017 и 2018 години, старите пенсии получиха „глътка въздух“ и бяха компенсирани с 2,9694% заради изоставането им от новите пенсии.
Уви, за кратко, само до 24.12.2021 година!
На 25 декември 2021 година експертите от пенсионните отдели на Националния осигурителен институт заличиха/ изчегъртаха/ премахнаха тази компенсация от старите пенсии, отпускани преди 31.12.2018 година, и доведоха до пълното им, стопроцентово изоставане от новите пенсии, отпускани след 1 януари 2019 година.
Както вече разгледах подробно в предишните си статии осъвременяването на пенсиите през 2017, 2018 и 2019 години, през всяка от тези години механизмът на преизчисление беше различен.
Тук няма да се повтарям, а ще акцентирам на математическия факт, че старите пенсии през тези години не бяха осъвременени спрямо новите, отпускани от 1 януари следващата година, а само повишени с еднакъв процент тежест за година осигурителен стаж.
Това доведе до голямо изоставане на размера на старите пенсии спрямо новите, като изоставането на пенсиите отпускани до 31 декември 2016 г., до 31 декември 2017 г. и до 31 декември 2018 г. беше различно, и сега ще го изчисля.
Процентите за ръст на осигурителния доход взимам от пенсионното ми разпореждане от 1 октомври 2022 година.
Процентите инфлация/индекс на потребителските цени, взимам от сайта на Националния статистически институт на Република България.
През 2017 година ръстът на осигурителния доход (ОД) спрямо 2016 година, възлиза на 6,0%. През 2016 година инфлацията (И) е (-0,8%). Тоест, имаме дефлация.
През 2018 година ръстът на осигурителния доход спрямо 2017 година, възлиза на 6,7%. През 2017 година инфлацията е 2,1%.
През 2019 година ръстът на осигурителния доход спрямо 2018 година, възлиза на 8,3%. През 2018 година инфлацията е 2,8%.
След като през 2017, 2018 и 2019 години пенсиите бяха определени с един и същ процент тежест за година осигурителен стаж, съответно 1.126%, 1.169% или 1.2%, то старите пенсии следваше да бъдат осъвременявани допълнително по т.нар. „швейцарско правило“ на основание чл. 100 КСО, със следните проценти:
През 2017 г.: (ОД + И) : 2 = (6 – 0,8) : 2 = 2,6 %
През 2018 г.: (ОД + И) : 2 = (6,7 + 2,1) : 2 = 4,4 %
През 2019 г.: (ОД + И) : 2 = (8,3 + 2,8) : 2 = 5,55 %
През 2019 година, благодарение на разпоредбите на § 7в, ал. 3 ПЗРКСО, във връзка с § 7б, ал. 2 ПЗРКСО и § 7в, ал. 1 и ал. 2 ПЗРКСО, пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 г., бяха повишени допълнително по т.нар. „швейцарско правило“ с 2,9694%. Тоест през тази година старите пенсии, отпуснати преди 31 декември 2018 година, изостанаха само с 5,55 –  2,9694 = 2,53%.
Не така стои въпроса с пенсиите, отпуснати предишните години.
Пенсиите, отпуснати до 31.12.2017 година изостанаха спрямо пенсиите, отпуснати след 1 януари 2019 г. с : 2,53 + 4,4 = 6,93%.
Пенсиите, отпуснати до 31.12.2016 година изостанаха спрямо пенсиите, отпуснати след 1 януари 2019 г. с : 2,53 + 4,4 + 2,6 = 9,53%.
Изоставане на пенсиите от предишните години с тези проценти е изчислено при запазване на досегашното правило на чл. 100 КСО, компенсиране на изоставането на старите пенсии спрямо новоотпусканите с половината от ръста на осигурителния доход и половината от инфлацията от предходната година.
Както посочих по-горе, тези проценти изоставане бяха до 24 декември 2021 година.
На 25 декември 2021 г., след заличаването от НОИ на индексацията от 2,9694% от стойността на старите пенсии, то изоставането им стана съответно: за пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г. – 5,55%, тези до 31.12.2017 – 5,55+4,4=9,95%, и тези до 31.12.2016 г. – 5,55+4,4+2,6=12,55%.
Поради тази причина на 1 октомври 2022 година новите пенсии, отпуснати след 1 януари 2019 година, получиха малки увеличения на размера си, а най-голямо увеличение получиха пенсиите, отпуснати преди 31.12.2016 година.
Това увеличение беше с пълния размер на ръста на осигурителния доход за  годините 2017, 2018 и 2019 и съответно старите пенсии получиха процентно по-високо осъвременяване спрямо пенсиите, отпускани след от 1 януари 2019 г., както следва:
Пенсиите до 31 декември 2018 г.: 8,3%.
Пенсиите до 31 декември 2017 г.: 8,3+6,7=15,0%.
Пенсиите до 31 декември 2016 г.: 8,3+6,7+6,0=21,0%.
През 2009 година пенсиите бяха повишени с преизчисление с по-висок процент тежест за година осигурителен стаж, и едновременно с това старите пенсии бяха осъвременени по т.нар. „швейцарско правило“.
Именно затова и тази година за мен е еталон за преизчисление на трудовите пенсии, що се касае до осъвременяването им с повишаване процента тежест за година осигурителен стаж!
И новите, отпускани след 1 април 2009 г., и старите, отпускани до 31 март 2009 г. бяха преизчислени с повишаване на тежестта за година осигурителен стаж, превърнат в трета категория труд, от 1,0% на 1,1%..
Но съвсем справедливо и житейски, и математически, пенсиите, отпуснати до 31 март същата година, бяха осъвременени на 1 юли 2009 г. допълнително на основание чл. 100 КСО с 9,0%.
Справедливо е и осъвременяването на пенсиите през 2021 г. по същата причина- пенсиите, отпуснати преди 31 декември 2020 г., бяха осъвременени с 5,0% на 1 юли 2021 година, и след това, на 25.12.2021 г. преизчислени с повишен процент тежест 1,35% за година осигурителен стаж без превръщане към трета категория труд, но с включване на тези 5,0% в стойността на преизчислената пенсия на 25.12.2021 г.
Недостатъкът на това осъвременяване на 25.12.2021 г. е неправилното му прилагане от пенсионните отдели на НОИ, които зачеркнаха осъвременяването от 2,9694% през 2019 година, извършено по „швейцарското правило“ на основание преки разпоредби на Народното събрание.

Заключение.
         Преизчислението на пенсиите само с повишаване на процента тежест за година осигурителен стаж (превърнат или не към трета категория труд), увеличава всички пенсии с еднакъв процент и довежда до изоставане на старите пенсии от новоотпусканите заради разликата в осигурителния доход и натрупаната инфлация през предходната година.
         По тази причина е неправилно и житейски несправедливо ползването само на този механизъм за преизчисление на пенсиите.
         Следва да се използва моделът на осъвременяване на пенсиите през 2009 година, а именно първоначално всички пенсии да се преизчислят /изчислят с новия, по-висок процент тежест за година осигурителен стаж (с превръщане или без превръщане към трета категория труд), и едва след това, на основание решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, да бъде определено допълнително осъвременяване на пенсиите, отпуснати до 31 декември предходната година, на основание чл. 100 КСО, съобразно ръста на осигурителния доход и инфлацията.

ИВАН СТОЙЧЕВ

Пенсионер

Завършено висше образование с образователно-квалификационна степен "Магистър" : 1991 година минен инженер; 1997 година юрист; 2001 година юридическа правоспособност. Работил съм като минен инженер- подземен работник 1991-1995 г.. Служител в МВР/СДВР като инспектор "Криминална полиция", началник група "Криминална полиция", началник "Човешки ресурси в Районно полицейско управление в София, началник на група "Метрополитен" в отдел "Охранителна полиция" - СДВР.

Вижте всички публикации на ИВАН СТОЙЧЕВ