• Вече сме на възраст, харесваме купувачите – консервативни хора, обясни Андрей Райчев
  • Борислав Цеков: След като разгърнахме частен бизнес, решихме да направим изследователски център

„Галъп интернешънъл Болкан“, агенцията на социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, вече е собственост на юриста Борислав Цеков, стана ясно вчера.

Двамата именити социолози обявиха финализирането на продажбата на 100% от акциите си в изявление на сайта на агенцията си, която е член на международната асоциация Gallup International със седалище в Цюрих.

Райчев и Стойчев са прехвърлили участието си в дружеството на специално учредено акционерно дружество „Пакстън Рисърч“, оглавявано от доц. д-р Борислав Цеков.

Собственици на „Пакстън Рисърч“ са консервативният тинк-танк Изследователски център за нова Европа, ръководен от доц. Цеков, и сдружение „Републикански център“ с председател д-р Петър Кичашки, юрист и член на Комисията за защита от дискриминация. В борда на „Пакстън Рисърч“ участват адвокат Андриан Боянов и Ивилина Алексиева-Робинсън, председател на ЦИК от 2014 до 2019 г.

Цеков е специалст по конституционно право, от 2001 до 2005 г. бе депутат от НДСВ, а после от „Новото време“ – партия, която се отдели от НДСВ. След това оглавява Института за модерна политика.

Нито той, нито двамата социолози обявиха цената, на която агенцията е продадена. „Цената според нас бе ниска, според купувачите – висока“, заяви пред „24 часа“ Райчев. Социологът каза, че няма повече да се занимава с емпирична социология, но ще продължи ангажимента си към Институт „Иван Хаджийски“. Кънчо Стойчев продължава новия си мандат на член на борда на световната асоциация и президент на едноименната фондация, базирана в Лондон.

„Време беше да продаваме, с Кънчо Стойчев вече сме хора на възраст, пък и с тази агенция се занимаваме вече 33 г.“, каза пред „24 часа“ Андрей Райчев, който на 5 август навърши 69 години. „Отговорността към постигнатото от „Галъп интернешънъл Болкан“ в България през последните 33 години е голяма. Затова търсехме да предадем щафетата на личности, които имат не само разбиране за неговата мисия, но и капацитет за надграждане“, обясни социологът.

„Правото на пенсия е гарантирано от конституцията и ние решихме да се възползваме от него“, казаха Райчев и Стойчев. Освен това много харесваме купувача, купувачите са консервативни хора, Борислав Цеков е човек с изявени обществени интереси“, каза още Райчев. Той се надява новите собственици да запазят името на агенцията.

Доц. Борислав Цеков подчерта, че авторитетът на агенцията, изграден от професионализма на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, е безспорен и затова бъдещото развитие ще бъде в дух на приемственост.

„Покупката е свързана с дългогодишната експертна дейност, която развиваме по линия на Института за модерна политика и в областта на конституционното право. И сега, когато вече сме разгърнали другия, частния бизнес, решихме да изградим един по-цялостен изследователски център“, заяви новият собственик пред „24 часа“. Компаниите на доц. Борислав Цеков и д-р Петър Кичашки са ексклузивен партньор за Балканите на глобални корпоративни гиганти в рециклиращата индустрия и търговията с метали.

Доц. Цеков обяви още, че предстои преструктуриране на агенцията – ще прерасне в изследователски център с три направления. В първото – социологическо, ще се разчита на утвърдения екип на д-р Първан Симеонов като директор на агенцията.

Второто ще е в областта на конституционното право, политическите науки и публичната администрация – Център „Конституционализъм и демокрация“. Негов ръководител ще е бившият служебен премиер проф. Георги Близнашки.

Третото направление, което ще бъде сформирано в близко време съвместно с американски партньори, е център за мониторинг на антидемократичните идеологии и пропаганда в България. Сред амбициозните цели на новите собственици е да издават свое научно издание.

Проучват нагласите на българина от 33 г.

„Галъп интернешънъл“ е сред доайените в изследването на общественото мнение от зората на демокрацията до днес. Те са втората частна социологическа агенция след „Сова -5“, създадена от Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. Двамата социолози са заедно от бараките на Института за изследване на младежта по соцвремената, където работят в секция „Обществено мнение“, създадена от видния ювентолог професор Петър-Емил Митев.

Може да се каже, че

тримата са родоначалниците на политическия маркетинг

у нас след 10 ноември 1989 г. През 1990-а почти цялата секция „Обществено мнение“ от младежкия институт отива в НЦИОМ – научно звено за изследване на общественото мнение на издръжка на Народното събрание. За него БАН обявява конкурс и бъдещият му директор Андрей Райчев го печели с 10 от 11 гласа.

Екипът му ще роди повечето агенции, някои от които държат пазара на изследванията на общественото мнение и до днес. През 1991 г. тандемът Райчев-Стойчев приема оферта на „Галъп интернешънъл“ да направят българския клон на известната верига. Двамата социолози регистрират фирма със заем от Валентин Моллов, основател на фалиралата Първа частна банка, останал и с фразата си за „честен частник“ и с агентурното си минало.

Първият им клиент бил „ПроСофт“ на Юлиян Генов, а първият западен – „Кейбъл енд Уайърлес“. Казват, че имали заслуга и за създаването на агенция „Ноема“ през 1992 г. През 1994 г. стартират Gfk и „Медиана“. Оглавяват ги пак НЦИОМ-ци – Светослав Славов и Кольо Колев. Приписват на тандема „бащинство“ и на „Факт“, „Агора 22“, „Делфис“.

През 2000 г. Кънчо Стойчев става един от 7-те членове на борда на световната организация „Галъп интернешънъл“. През 2005 г. избухва скандал – американската компания „Галъп органайзейшън“ призовава чрез БТА всички данни, излизащи под името „Галъп“, да се приемат за неавтентични и

завежда дело в Софийския градски съд за неправомерно използване на марката „Галъп“

Стойчев обяснява историята така: В средата на 30-те години на XIX в. д-р Джордж Галъп създава „Галъп органайзейшън“, а през 1947 г. в Цюрих – и „Галъп интернешънъл“, членовете на която са над 60, включително и българският клон. Двамата синове на д-р Галъп – Алек и Джордж, решават да продадат фирмата на баща си след смъртта му в средата на 80-те г. Не знаят обаче, че продават само американския „Галъп“, но не и „Галъп интернешънъл“. Междувременно Райчев и Стойчев основават българския „Галъп“ с британския BBSS.

Междувременно двамата са навлезли в медийния бизнес, ставайки издатели на „Сега“ (преди години приключиха с него) и на някогашната библия на соцдомакинята „Жената днес“. Бурно се развива и туристическият им бизнес.

Днес изпълнителен директор на „Галъп интернешънъл болкан“ е Първан Симеонов, докторант на СУ и изследовател на политическите партии. Част е от мрежата на социологическия институт „Иван Хаджийски“ и на клуба „Конрад Аденауер“.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar