Защо Главчев не може да се върне като председател на Сметната палата
Вече е ясно, че отиваме на седмите предсрочни избори за последните 3 години. Румен Радев избра поредния служебен министър-председател и сега това е заместник-председателката на Сметната палата Горица Грънчарова-Кожарева. Тя трябва в срок до 19 август да подреди кабинет, което означава, че изборите ще са на 20 октомври. Tова е поредното политически и исторически изгубено време за България. Отново ще бъдат изхарчени пари на данъкоплатците, защото т. нар. ни политическа класа пак подхожда егоистично и безотговорно. Този път обаче има един нов елемент, който изисква внимание.
Служебното правителство на г-н Главчев беше първото създадено и работещо при действието на новите разпоредби в Конституцията, приети с промените от декември 2023 г. Нещо повече, от решението на Конституционния съд от 26 юли 2024 г. се видя, че конституционните съдии нямат съгласие по отношение на промените, свързани с президента, а това означава, че ограничените възможности за избор на служебен министър-председател се запазват. В сила остава и промяната по отношение работата на парламента, т.е. той остава постоянно работещ, като може да осъществява своите законодателни и изборни правомощия в предизборния период. Тези запазени промени са важни, защото могат да окажат сериозно влияние върху начина, по който се структурира и функционира управлението на държавата, а чрез постоянно действащото Народно събрание – и върху законовата рамка на страната ни.
В този контекст, през април, когато стана ясно, че краткият списък за служебни министър-председатели е още по-къс поради невъзможност, несъвместимост, нежелание или обикновен страх у част от лицата, които потенциално може да заемат тази длъжност, парламентът се зае в спешен порядък да приеме промени в Закона за Сметната палата. Целта бе да се преодолее поне една от несъвместимостите. Промените се отнасят до изключения в изискванията към лицата, които могат да бъдат избирани за председател, заместник-председател или член на Сметната палата (чл. 16, Закон за Сметната палата).
Едно от съществуващите и изрично уредени в закона условия за заемане длъжността председател и заместник-председател на Сметна палата е, през последните три години преди избора лицата да не са били орган на изпълнителната власт по чл. 19, ал. 2 – 4 от Закона за администрацията. А това означава, че те не трябва да са заемали постовете министър-председател, заместник министър-председател, министър, областен управител, кмет на община, на район и на кметство, кметски наместник, председател на държавна агенция, изпълнителен директор на изпълнителна агенция или ръководител на държавна институция, създадена със закон или с постановление на Министерския съвет, която има функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт.
С тази абсолютна забрана се обезпечава безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията на председателя и заместник-председателя на Сметната палата и се осъществява превенция срещу възникването на конфликт на интереси. Сметната палата одитира дейността на правителството и административните органи, а и не на последно място по важност – осъществява финансов контрол върху дейността на политическите партии и управлението на предоставеното им имущество. Поради това Сметната палата е и върховна одитна институция, за която важат няколко ключови международни одитни принципа и стандарти. Един от тях е именно гарантирането на максимална независимост – функционална и организационна, а това се постига и чрез цитираното изискване за несъвместимост на нейните ръководители.
Промените от април 2024 г., направени за да може Димитър Главчев спокойно да бъде посочен от президента Радев за министър-председател, въведоха следното изключение от несъвместимостта – „освен ако са назначавани като служебни министър-председатели по реда на чл. 99, ал. 5 от Конституцията на Република България“. И ако по логиката на българския законодател несъвместимостта беше преодоляна, то противоречието и нарушението на международните стандарти на върховните одитни институции остана. По тези стандарти несъвместимостта е абсолютна и няма как да бъде преодоляна, поради което заемащите висши длъжности във върховната одитна институция автоматично биват изключени от възможности за заемане на други държавни длъжности (пък дори и за ограничен период от време).
Този извод се затвърждава и от новата алинея 4 на чл. 16 от Закона за Сметната палата, която дава правото на председателя и заместник-председателя на Палатата да прекъснат правомощията си, когато са избрани от президента за служебен министър-председател, като след освобождаването им продължават мандата, за който са избрани.
Направените допълнения закона създават правен парадокс. От една страна е налице несъвместимост с изброените по-горе длъжности от Закона за администрацията и то за последните три години, предхождащи избора. От друга страна обаче, е въведено изключение от несъвместимостта конкретно за случая, в който се заема длъжността служебен министър-председател, без да се отчита фактът, че министър-председателят е най-високата длъжност в изпълнителната власт на България. По този начин се налага един алогичен извод, а именно – не е налице несъвместимост при заемане на най-високата длъжност в изпълнителната власт, но при заемането на всички останали по-ниски длъжности в изпълнителната власт има несъвместимост.
Тук трябва да бъде отбелязан и още един много важен факт – настоящият служебен министър-председател Димитър Главчев заема и длъжността министър на външните работи. И ако направените по-рано тази година промени въведоха съмнителното изключение от правилото за несъвместимост по отношение на министър-председателя, то такова няма по отношение заемане на длъжността министър.
В Закона за Сметната палата изрично е разписано, че не допуска за председател да бъде избирано лице, което е заемало длъжността министър през последните три години, предхождащи избора. Целта на тази забрана (да се обезпечи безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията на председателя на СП) изисква условието да бъде изпълнено не само към момента на избора, но и към всеки един момент от периода на заемането на длъжността председател на Сметната палата.
Към момента посоченото изискване не е изпълнено, с други думи – налице е несъвместимост и не е допустимо настоящия служебен министър-председател и министър на външните работи да заема длъжността председател на Сметната палата преди да изтекат три години от освобождаване на поста министър на външните работи.
Казусът има и морални, и принципни, и етични измерения, но това са понятия, които постепенно изчезват от речника на повечето български политици и депутати. Конкретно в случая със Сметната палата, емблематичен за разрушителните процеси в българските институции, се видя, че Народното събрание не се съобразява дори с решенията на Конституционния съд, постановени по повод отстраняването на предишния председател на палатата Цветан Цветков (най-вероятно с рекорд за бързина, тъй като беше осъществено от парламента за по-малко от 24 часа).
При сегашната ситуация остава очакването, че депутатите ще се съобразят поне с текстовете, които сами приеха преди по-малко от половин година, няма да върнат г-н Главчев в Сметната палата, а ще прекратят предсрочно пълномощията му и ще вземат решение да започнат процедура за избор на нов председател на Сметната палата.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
The main objective of Dino Game is to survive for as long as you can while avoiding obstacles. The longer you stay alive, the higher your score will be. This simple yet challenging goal keeps players engaged and motivated to improve.