От 1 октомври 2024 г. Общият съд вече ще е компетентен да се произнася по преюдициални въпроси в шест специфични сфери. Това частично прехвърляне на преюдициалната компетентност на Съда на Европейския съюз към Общия съд е част от реформата на съдебната структура на Европейския съюз и ще обхване преюдициалните въпроси, отправяни от 1 октомври 2024 г. нататък.

Промяната влиза в сила от 1 септември, но частичното прехвърляне на компетентността ще стане месец по-късно.

От тогава Общият съд ще се произнася по преюдициални въпроси в шест сфери: общата система на ДДС, акцизите, Митническия кодекс, тарифното класиране на стоките, обезщетяването и оказването на помощ на пътниците при отказан достъп на борда или при закъснение или отмяна на транспортни услуги, както и системата за търговия с квоти за емисии на парникови газове.

Освен това се разширява механизмът за предварително допускане на обжалване на съдебните актове на Общия съд, считано от 1 септември 2024 г.

Целта на тази реформа е да облекчи работната натовареност на СЕС в преюдициалната област и да му даде възможност да продължи да изпълнява в разумни срокове задачата си да следи за спазването на правото при прилагането и тълкуването на Договорите, съобщават от съда в Люксембург.

През 2001 г. с Договора от Ница беше въведена възможността Общият съд да участва в разглеждането на някои преюдициални запитвания, но досега не беше предприето изменение на статута в този смисъл. През последните пет години обаче се установи значителен и структурен ръст на съдебните дела. Тези промени бяха съпътствани от увеличаване на сложността и чувствителността на делата, отнасящи се например до конституционни въпроси или до основните права.

Благодарение на реформата СЕС ще може да се съсредоточи върху задачата си да защитава и укрепва единството и съгласуваността на правото на Съюза.

Общият съд пък ще може да поеме тази допълнителна работа и да разглежда изпращаните му преюдициални въпроси, като осигурява същите гаранции за националните юрисдикции и за заинтересованите субекти като предоставяните от съда в Люксембург.

По същество реформата включва три части.

Частично прехвърляне на преюдициалната компетентност към Общия съд

Първата част е прехвърлянето на компетентността по преюдициални дела от СЕС към Общия съд, който разполага с по двама съдии от всяка държава членка. По съображения за правна сигурност тази компетентност се прехвърля само в шест сфери, които са ясно определени и достатъчно разграничими от другите сфери, и в които вече съществува значителен обем от съдебна практика на СЕС. Така Общият съд ще е бъде компетентен да се произнася по преюдициални запитвания в следните шест специфични сфери:

  1. общата система на данъка върху добавената стойност;
  2. акцизите;
  3. Митническия кодекс;
  4. тарифното класиране на стоките в Комбинираната номенклатура;
  5. обезщетяването и оказването на помощ на пътниците при отказан достъп на борда или при закъснение или отмяна на транспортни услуги;
  6. системата за търговия с квоти за емисии на парникови газове.

В тези сфери рядко се поставят принципни въпроси, които биха могли да засягат единството или съгласуваността на правото на ЕС. В тях вече има богата практика на съда в Люксембург като към тези сфери спадат около 20% от отправяните до СЕС преюдициални запитвания. Това е достатъчно голям брой дела, за да се стигне до реално облекчаване на работната натовареност на Съда на ЕС, казват от там и допълват, че така той ще може по-добре да се съсредоточи върху задачите си на върховна и конституционна юрисдикция на ЕС.

Съдът ще остане компетентен да разглежда преюдициалните запитвания, които, макар да са свързани с посочените по-горе специфични сфери, се отнасят и до други сфери. Той ще продължи да бъде компетентен и по отношение на преюдициалните запитвания, които спадат към една или няколко от специфичните сфери, но повдигат самостоятелни въпроси за тълкуването на: 1) първичното право, включително Хартата на основните права на Европейския съюз, 2) международното публично право или 3) общите принципи на правото на ЕС. Освен това Общият съд ще може да препраща на съда в Люксембург делата, които са от неговата компетентност, но изискват принципно решение, което може да засегне единството или съгласуваността на правото на ЕС.

По съображения за правна сигурност и бързина всяко преюдициално запитване трябва да бъде отправяно до СЕС, а той ще определя в съответствие с правилата, установени в неговия процедурен правилник, дали запитването спада изключително към една или няколко специфични сфери и съответно дали трябва да бъде изпратено на Общия съд, се казва още в съобщението. СЕС или съответно Общият съд ще се обосновава накратко в решението си по преюдициалното запитване защо е компетентен да го разгледа и да се произнесе по него.

Промени по отношение на всички преюдициални дела

Втората част от реформата включва две промени, предвидени в Регламента за изменение на Статута, които ще се прилагат по отношение на всички преюдициални дела, независимо от коя сфера са и независимо дали евентуално ще бъдат прехвърлени на Общия съд.

На първо място, за всички преюдициални запитвания отсега нататък ще бъдат уведомявани не само държавите членки и Европейската комисия, както е сега, но и Европейският парламент, Съветът и Европейската централна банка, за да могат да преценят дали имат особен интерес към повдигнатите въпроси и дали съответно желаят да упражнят правото си да представят изявление по делото или писмено становище.

На второ място, за засилване на прозрачността и откритостта на преюдициалното производство и за по-добро разбиране на постановяваните от СЕС и Общия съд актове е предвидено по всички преюдициални дела писмените изявления или становища на заинтересованите субекти по член 23 от Статута да бъдат публикувани на интернет страницата на СЕС в разумен срок след приключване на делото, освен ако съответната заинтересована страна не възрази срещу обявяването на изявлението или становището ѝ.

Разширяване на механизма за предварително допускане на обжалване на съдебни актове

С третата част от реформата се цели да се опази ефективността на производството по обжалване на съдебните актове на Общия съд предвид високия брой на подаваните до СЕС жалби.

За да може Съдът да се съсредоточи върху жалбите, които повдигат значими правни въпроси, механизмът за предварително допускане на обжалване се разширява, така че да обхване и други актове на Общия съд.

Този механизъм се отнася до жалбите по дела, по които вече е извършена двойна проверка — първо от независим апелативен състав на орган, служба или агенция на Съюза, а след това от Общия съд. В момента механизмът обхваща оспорените пред Общия съд решения на четирите апелативни състава. С изменението на Статута, което ще влезе в сила на 1 септември, към сегашните четири се добавят още шест независими апелативни състава и те стават общо десет. Това са:

  1. Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) (Аликанте, Испания);
  2. Службата на Общността за сортовете растения (CPVO) (Анже, Франция);
  3. Европейската агенция по химикали (ECHA) (Хелзинки, Финландия);
  4. Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (ЕААБ) (Кьолн, Германия),

    а към тях се добавят и апелативните състави на:

 

  1. Агенцията на Европейския съюз за сътрудничество между регулаторите на енергия (ACER) (Любляна, Словения);
  2. Единният съвет за преструктуриране (ЕСП) (Брюксел, Белгия);
  3. Европейският банков орган (ЕБО) (Париж, Франция);
  4. Европейският орган за ценни книжа и пазари (ESMA) (Париж, Франция);
  5. Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) (Франкфурт на Майн, Германия);
  6. Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз (ERA) (Валенсиен, Франция).

Освен това механизмът за предварително допускане на обжалване ще се прилага и за жалбите срещу актове на Общия съд, които се отнасят до решение на независим апелативен състав, създаден след 1 май 2019 г. в рамките на всеки друг орган, служба или агенция на ЕС, който трябва да бъде сезиран, преди да може да бъдат подадени иск или жалба пред Общия съд.

Наред с това механизмът се разширява и по отношение на съдебните дела във връзка с изпълнението на договори, които съдържат арбитражна клауза. Всъщност тези дела най-често изискват от Общия съд да прилага по съществото на спора само националното право, към което препраща арбитражната клауза, припомнят от СЕС.

Новите части на разширения механизъм за предварително допускане на обжалване ще се прилагат от 1 септември 2024 г.