Електронизацията и централизираното разпределение и на заповедните дела се отлагат за 1 юли 2025 г. Тази промяна в Гражданския процесуален кодекс (ГПК) прие днес окончателно Народното събрание.

Измененията бяха гласувани в един ден на две четения. Това стана по предложение на един от вносителите им – Марин Маринов от ГЕРБ, след като проектът беше приет на първо четене с 155 гласа „за“, нито един против и трима „въздържал се“.

От името на въздържалите се Деница Симеонова от ПП-ДБ заяви: „Няколко колеги от ПП-ДБ ще гласуваме символно „въздържал се“ и да се надяваме, че новият срок ще бъде спазен“.

Както е известно, от 1 юли 2024 г. всички заповедни дела вече трябваше да се разпределят централизирано и за тях да не важат правилата за местна подсъдност. Тази дата отмина, но промяната не се случи, тъй като не е готов новият модул „Заповедни дела“ на Единната информационна система на съдилищата. Изграждането му се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост и трябваше да е факт до края на 2023 г. Европейската комисия обаче одобри със закъснение българския ПВУ, а след това Висшият съдебен съвет и Министерството на финансите сключиха оперативно споразумение едва на 26 март 2024 г.

„Има два проблема, които трябва да бъдат разрешени срочно. В ГПК беше предвидена реформа в заповедното производство – всички процесуални действия и актове на съда трябва да бъдат в електронна форма. Това е съдебна реформа, каквато гражданите и бизнеса очакват. Но модул в ЕИСС не съществува – за да може да започне реформата, трябва да бъде проведена обществена поръчка, да бъде избран изпълнител и той да бъде изграден.

Подобен е казусът и с дружеството с променлив капитал. То е ново за нашето законодателство, но за съжаление към днешна дата в Търговския регистър няма готовност да бъде приложено практически“, каза Маринов, за да обоснове и промяна в Търговския закон, с която регистрацията на дружествата с променлив капитал се отлага за 31 март 2025 г.

„За кой пореден път удължаваме сроковете за изграждане на информационна система? Това стана практика. Каквото и да си приемем тук, те не го изпълняват. „Информационно обслужване“ трябва да влезе под много сериозен мониторинг какво върши“, коментира Ангел Славчев от „Възраждане“.

Мая Димитрова от БСП и Петър Петров от „Възраждане“ пък коментираха становището на Министерството на финансите, в което Висшият съдебен съвет е посочен като отговорен за забавянето на изграждането на модула за заповедните дела в Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС).

В становище (пълния му текст виж тук) до Народното събрание министърът на финансите Людмила Петкова, сочи, че действително ведомството и Висшият съдебен съвет са сключили оперативно споразумение едва на 26 март 2024 г., но според нея това не е било пречка съветът да обяви поръчката за изграждане на модула за заповедните дела.

Посоченият аргумент, че забавата на влизане в сила на оперативното споразумение между ВСС и МФ за изпълнение на инвестицията и стриктното прилагане на правилата на Системата за управление и контрол на ПВУ, са обективна пречка да бъде спазен предвиденият в ГПК срок за влизане в сила на измененията на закона, е неоснователен, заявяват от министерството.

И обясняват, че в периода след одобрение от Европейската комисия на българския план до подписването на оперативните споразумения с крайните получатели и структурите за наблюдение и докладване, предвид големия им брой, многократно координиращото звено – дирекция „Национален фонд“, е посочвала на крайните получатели и структурите за наблюдение и докладване, че могат да започнат действията си по изпълнение на инвестициите.

„По много инвестиции, дейностите по изпълнението им (възлагане на обществени поръчки), стартираха преди подписването на съответното оперативно споразумение“, подчертава Министерството на финансите.

Мая Димитрова коментира, че се е запознала със становището на министъра и от него следва, че ВСС е можел да започне обществената поръчка и ако извърши плащания по нея, те са щели да му бъдат възстановени. „Има ли обаче ВСС предвидени в бюджета собствени средства, които да използва и да прехвърли – и отговорът е, че няма“, каза тя.

Петър Петров от „Възраждане“ пък подчерта, че ВСС е изпълнил подготвителната част по въвеждането на централизираното разпределение на заповедените дела и извършването на действия от страните и издаването на актове на съда в електронна форма – приел е всички подзаконови нормативни актове. „След това е прехвърлил топката към Министерството на финансите и така и трябва“, каза той.

Петров обаче изрази опасения, че и срокът 1 юли 2025 г. няма да може да бъде спазен. „Силно се притеснявам, че ще ни се наложи след няколко месеца отново да правим промяна в този закон“, каза той.

Както „Лекс“ писа, проектът за изменения в ГПК, предвижда още една промяна. Тя е в чл. 415, ал. 5 да се регламентира, че „За предявяването на иска в едномесечен срок от съобщението съдът следи служебно“. Т.е. няма да е необходимо след възражение срещу заповед за изпълнение заявителят да предоставя доказателства, че в срок е предявил иск.

„Заповедният съд ще получава информация за образуваното исково дело по служебен път, съответно непредставянето на доказателства няма да е основание за обезсилване на заповедта за изпълнение и изпълнителния лист по чл. 418 ГПК. Задължението на съда да следи служебно ще изключи възможността за обезсилване на издадената заповед за изпълнение при пропуск на съответния служител да отрази в системата, че искът е предявен“, обясняват вносителите.

ВКС определи това предложение като смущаващо. „По всяка вероятност извършването на служебна справка е принципно възможно, но следва да се постави въпросът дали това е и необходимо с оглед установените в Глава втора на ГПК основни начала на гражданския процес и по-специално разпоредбата на чл. 7 ГПК, очертаваща пределите на служебното начало в гражданския процес, който ненапразно съществено се отличава от административния. Засилването на служебното начало в гражданския процес неминуемо се отразява на принципа на състезателното начало и би било опасно, особено е оглед характера на заповедното производство, балансът между тези две основни начала на гражданския процес да бъде нарушаван“, заявиха върховните съдии.

И специално подчертаха, че подобна промяна ще доведе до серия от проблеми, ако бъде въведена преди заповедните дела да станат изцяло електронни. Затова днес депутатите приеха, че промяната в чл. 415 ГПК ще влезе в сила от 1 юли 2025 г.

 

 

24
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
31 юли 2024 14:27
Гост

А след като е било ясно още на 26.03.2024 г., че модул няма да има, защо трябваше да чакаме да стане първи юли, за да се задействаме с отлагането, при това със задна дата? Знаете ли какво става в момента в СРС? Новата норма на чл. 411, ал. 1 ГПК, която е влязла в сила, но чакаме да бъде отложена със задна дата, предвижда всички заявления да се подават в съда по адреса на заявителя. Това означава, че към момента над 80% от заявленията в България се подават в СРС, тъй като всички банки, застрахователи, колектори, държавни органи и пр.… Покажи целия коментар »

Симо
Симо
31 юли 2024 13:37
Гост

Добре е, че са се аетили за съотношението между служебното и състезателното начало в гражданския процес.

Чочо
Чочо
31 юли 2024 13:10
Гост

Пълен абсурд! Толкова пари за тази система и отново да не работи като хората.

Мики
Мики
31 юли 2024 13:05
Гост

Kак може да издават изпълнителния лист на хартиен носител все още?

Серафим
Серафим
31 юли 2024 13:07
Гост

Дано да не е за дълго. Крайно време е да го оправят този модул.

Хари
Хари
31 юли 2024 12:41
Гост

Не виждам пречка дейностите да стартират преди подписването на съответното оперативно споразумение.

Случаен
Случаен
31 юли 2024 12:00
Гост

ВСС са толкова ангажирани с уреждането на наши хора където трябва, че такива подробности като улеснения за съдилищата не ги интересуват. Особено районните изобщо не влизат в полезрението им!

Михаил
Михаил
31 юли 2024 12:45
Гост

Tе да взимат да си ходят. Че съвсем се изчерпаха.

Николина
Николина
31 юли 2024 11:58
Гост

Вече е нелепо.

Тодорина
Тодорина
31 юли 2024 11:58
Гост

Тия са смешни. Да, смешни са.

Пинчев
Пинчев
31 юли 2024 11:58
Гост

Смехотворни обвинения от политически ангажирани типове, които само твърдят, че нямат общо с политически партии ГЕРБ и ДПС

Анонимен
Анонимен
31 юли 2024 11:57
Гост

Е много ясно, че ВСС са виновни за всичко

Анонимен
Анонимен
31 юли 2024 11:57
Гост

Да се надяваме, че някога този състав на ВСС ще се смени, защото не се случва вече с години

Димо
Димо
31 юли 2024 12:48
Гост

To, какво ли се случва въобще в нашата държава?

Анонимен
Анонимен
31 юли 2024 11:57
Гост

ВСС е за смяна

Людмила
Людмила
31 юли 2024 11:46
Гост

Страшни мозъци са тези от МФ, умопомрачителни направо.. Как можеш да черпиш възражения за задължение за ВСС, регламентирано в несъществуващо в правния мир споразумение?

Жаки
Жаки
31 юли 2024 12:51
Гост

Напънала се планината…

Анонимен
Анонимен
31 юли 2024 11:46
Гост

Мързеливците от ВСС са световноизвестни – не само заради тъпия модул за заповедните, който и хакер в невръстна възраст би направил за месец, во и заради дългогодишното клатене на краката по конкурсите с цел наши хора командировани да векуват, само защото били близки на Чолака и Кояджика

Веско
Веско
31 юли 2024 11:32
Гост

Абе, тази статия да не би да е отмъщение на СИЕЛА, която е собственик и на сайта Лекс нюз, че тази седмица е загубил обществената поръчка за разработването на същата тази система. Много плиткоумно.

????????
????????
31 юли 2024 13:48
Гост

Ама и ти си мозък, това е становище на Министъра на финансите, публикувано на сайта на Народното събрание. МФ си измива ръцете с ВСС, какво общо има сайтът, който го съобщава?!

.....
.....
31 юли 2024 11:30
Гост

Е как се харчат пари, които нямаш?! И нямаш и правно основание да ги харчиш?
Тези от МФ са нелепи и смешни.
КОЙ# ги инспирира да пишат такива глупости и да се излагат…

Проскубания бухал
Проскубания бухал
31 юли 2024 11:20
Гост

„Засилването на служебното начало в гражданския процес неминуемо се отразява на принципа на състезателното начало и би било опасно, особено е оглед характера на заповедното производство, балансът между тези две основни начала на гражданския процес да бъде нарушаван“,“ Искат или не, дигитализацията и свързаната с не автоматизация на процесите и координация на информационните масиви, се прави по дефиниция за облкечаване на гражданите и организациите при взаимодействието им с държавните институции, така че при положение, че става дума за елементарна техническа проверка за запазване на ефекта от заповедното производство, не виждам причина изрично направените две волеизявления в съответните срокове – заявлението… Покажи целия коментар »

Проскубания бухал
Проскубания бухал
31 юли 2024 11:32
Гост

„И обясняват, че в периода след одобрение от Европейската комисия на българския план до подписването на оперативните споразумения с крайните получатели и структурите за наблюдение и докладване, предвид големия им брой, многократно координиращото звено – дирекция „Национален фонд“, е посочвала на крайните получатели и структурите за наблюдение и докладване, че могат да започнат действията си по изпълнение на инвестициите.“ Преведено на прост български език – Предоставяме на Вашето внимание това (тъпо) оправдание, че по същество ни мързи да работим и парите за нас са като листата на дърветата, идват отгоре и падат на земята, ние само ги съзерцаваме, а това… Покажи целия коментар »

скубещият бухали
скубещият бухали
31 юли 2024 12:09
Гост

Ако заповедното и исковото са в различни съдилища, няма как да стане. За да се отрази в ЕИСС, че е свързано делото, някой трябва да го направи ръчно. В момента това не се прави. Идва некво исково дело, разпределя се, никой деловодител не го чете, а и няма такова задължение, съответно – не въвежда свързано заповедно. Отива делото при съдията, той когато стигне до него… На него не му е работа да рови из ЕИСС и да отразява свързани заповедни… и така – едномесечният срок отдавна е минал. И заповедният съд е обезсилил заповедта. Оттук следва обжалване и въззивният съд… Покажи целия коментар »