Френски съд реши, че Равел е единствен автор на „Болеро“
Наследниците настояваха за съавторство на руския художник и сценограф Александър Беноа
Морис Равел е единственият автор на „Болеро“ и прочутото музикално произведение няма съавтори, постанови съд във Франция, съобщава АФП.
В петък френският съд се произнесе по дело на наследниците на Морис Равел (1875-1937) и тези на руския художник и сценограф Александър Беноа (1870-1960), в което те пледираха за съавторство на руснака и искаха удължаване на срока на авторските права върху „Болеро“.
По време на изслушването на 14 февруари близките на художника заявиха, че отказът да се признае дядо им за съавтор на този световен успех не е право, което SACEM може да си присвои. „Музиката на „Болеро“ е създадена специално за балета“, каза Едуар Мил, адвокат на наследниците на Беноа.
След успеха на Равел се смята, че „Болеро“ е „съвместна работа“ с руския художник, а историческите аргументи са в негова подкрепа. Тези аргументи включват присъствието на името на Беноа в плакатите за премиерата на творбата през 1928 г. Но според адвоката на SACEM Жозе-Андрей Беназераф твърденията на ищците са „историческа измислица“.
Признаването на съавторство би означавало „да се скъса документът на декларацията от 1929 г., подписан от Равел, който се определя като единствен автор на „Болеро“, за да се замени, нарушавайки моралните права на композитора, който винаги се е смятал за единствен автор“, каза организацията по време на изслушването.
Вчера съдът в Нантер, близо до Париж, „отхвърли претенциите на носителите на правата на Морис Равел и Александър Беноа по отношение на „Болеро“ – едно от най-изпълняваните и излъчвани произведения в света“, се казва в изявление на съда. Поради това произведението „остава обществено достояние“, т. е. с безплатно право на ползване, се допълва в него.
Що се отнася до хипотезата за участието на Беноа в композирането на музиката, съдът установи, че „предоставените документи не доказват, че той е съавтор на балета“. Тезата на друг съавтор на балета, хореографката Бронислава Нижинска, също е отхвърлена с решението, тъй като артистката „никога не е фигурирала в документацията на „Болеро“ като съавтор“.
„Това е много добре обосновано решение, в което се разглеждат всички забележки, представени на вниманието на съда, и което утвърждава реномето на SACEM (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) както по отношение на подхода, така и по отношение на защитата на интересите на нейните членове“, заяви адвокат на организацията, която управлява и събира авторски права във Франция.
„Анализираме решението спокойно, преди да отговорим на пресата“, каза пред АФП Жил Веркен, адвокат на наследниците на Равел.
Решението гарантира, че на този етап „Болеро“ остава обществено достояние, както е от 2016 г. насам. Ако SACEM беше признала Александър Беноа за съавтор, това щеше да доведе до удължаване на защитата на произведението чак до 1 май 2039 г., тъй като г-н Беноа е починал през 1960 г.
Във Франция авторското право върху музикална композиция продължава през целия живот на нейния автор и през следващите седемдесет години. След това то става обществено достояние и може да се използва свободно. Композицията „Болеро“ обаче бе защитена в продължение на 78 години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се компенсират френските творци за загубата на приходи по време на двете световни войни.
Достъпът до него и използването му, без да се дължат авторски права, се позволява свободно от 1 май 2016 г.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте