МВР е изолирало Министерството на електронното управление от изработването на лични карти и от бъдещия чип в тях. Това стана ясно от участие министъра на електронното управление Валентин Мундров в „Защо, господин министър“ по Би Ти Ви.

Идеята на новите лични документи, които ще бъдат с чип, е да ни доближи до електронните услуги. Оказва се обаче, че Министерството на електронното управление няма нищо общо с изработването на тези документи, разказва той. По думите на Мундров това трябва да е въпрос към министъра на вътрешните работи и тъй като има част „секретна“ към този момент Министерството на електронното управление няма достъп до информацията за този чип.

Мобилното приложение, чрез което може да се прави електронна идентификация, е завършено като „полезен модел“. „Във връзка с това, че в Министерството на вътрешните работи се възстанови работата по поръчката за лични карти, приложението беше замразено“, обясни Мундров. Предвиждаше се това приложение да може да се използва за идентификация на лицето, за неговите отношения с общини и ведомства, за връзки, плащания и уведомления с данъчните, за различни разплащания с държавата и т.н.

Oчакваше се издаването на личните карти с чип у нас да започне в края на 2023 г.Това обаче не се случи тогава. После бе записано, че ще е в края на май т.г., но очевидно и това не се случии. Сега много вероятно това ще бъде заложено за 1 януари 2025 г.

Според плана, в слой в личната карта ще има разположен чип. В този чип ще се записват биометрични данни, а впоследствие електронна идентификация на гражданина – ако той желае такава.

Биометрията представлява снимка на лицето, подпис и 2 пръстови отпечатъка на двата показалеца.

Новите лични документи по нищо няма да се различават от сегашните до момента, с изключените, че на тях ще има обозначение за съдържание на чип.

Междувременно в средата на април тази година стана ясно, че от Министерството на вътрешните работи предлагат сериозно поскъпване на таксите за издаване на лична карта.

Ако стане факт – документът за самоличност на тийнейджърите от 14 до 18-годишна възраст ще струва 21 лева, вместо досегашните 13 лева.

За пълнолетните и тези до 70 години – таксата става 30 лева срещу 18 в момента. Увеличение има и за хората с ТЕЛК над 50%. Идеята все още се обсъжда.

Таксите за бърза и експресна услуга остават съответно тройно или петорно на цената за обикновена поръчка. Така, пълнолетните ще плащат 60 лева за издаване на лична карта до 3 дни и 150 за 8 часа.

Според мен би следвало целият процес на машинното гласуване, не само удостоверяването на сорс кода (изходен код) и на машината, да бъде сертифициран – от началото до пристигането на машините в секционните избирателни комисии, каза още служебният министър на електронното управление. Той припомни, че ведомството му вече е удостоверило миналия месец машините за изборите на 9 юни, както се изисква по закон, като целият процес е бил открит и публичен. Новост е била възможността в процеса по удостоверяване да участват партиите.

Освен това МЕУ е предоставило по молба на ЦИК 20 експерти, които да проверят машините съгласно Изборния кодекс, до 24 часа преди деня на вота.

Следващата неделя проблеми, както при предишните избори, с дебелината на хартията, която се слага в машините, не би следвало да има, каза още служебният министър. След проверката, която беше направена при нас, т.нар. шпула – вътрешната част на самата ролка, е такава, каквато се изисква, увери той.

За флаш паметта обясни, че в самата машина има две флаш памети, които записват гласуванията. Вариантът да се счупят и двете е минимална, подчерта той. За самите флаш памети се установи, че има хипотеза, в която дадена флашка може да се счупи, но това е под 0,5 % от случаите, добави министър Мундров. По думите му още всички устройства за видеонаблюдението са изпратени по страната, другата седмица ще достигнат до всички избирателни комисии. В изборния ден самите СИК имат възможност и трябва да тестват съответните мобилни устройства.

Аз съм за електронното гласуване, но да имаме предвид, че то по-трудно се обяснява на хората като процес, отговори Валентин Мундров на въпрос. Според него първо трябва да бъде върнато доверието в машинното гласуване и, може би, след това да се върви към следващия етап. Решението за това трябва да бъде взето от законодателната власт, посочи служебният министър на електронното управление Валентин Мундров.

На тези избори се предлагат шест електронни услуги, каза още Мундров. Около 16 хил. души до момента общо са подали заявления за тях, като най-голям интерес има към гласуването по настоящ адрес. Това е станало в рамките на 14 дни.

Живеем в свят, в който дигитализацията е на високо ниво, това предполага кибератаки – така министърът отговори на въпрос дали на предстоящите избори могат да се очакват кибератаки към сайтовете на държавните институции. В тази връзка към МВР е сформирана работна група и са разписани съответните дейности, които да бъдат предприети преди изборите, изтъкна Мундров. Това, което правим, предполага при евентуални атаки да бъдем максимално защитени, подчерта той.

Откакто съм министър правя всичко възможно, всяка една услуга или доставка да бъде с възможно най-високо качество на възможно най-ниската цена, отговори той на въпрос как се харчат парите на министерството.

Предоставихме на гражданите възможността да получават електронно фишовете, издадени от МВР, до момента има над 120 000 фиша връчени , по тях са платени по тях около 8 млн.лв., съобщи още министърът.

От началото на годината у нас, по думите му, са издадени около 1 660 000 електронни „бели“ рецепти.

МЕУ заедно с МОН и Министерството на здравеопазването работят върху възможността да се разшири кръгът на електронните извинителни бележки и, освен за учениците, да се издават и за децата в детските градини.

„СЕГА“ припомня:

Ще има нови документи за самоличност, като те ще съдържат биометрични данни, проблемът е само с експресната поръчка – ще може да се заяви такава, но документите ще могат да се получат само в София. Това обяви само преди дни вътрешният министър Калин Стоянов. По негови думи, това било, „защото искаме всичко да е централизирано“.

Ако това с експресната услуга се окаже вярно, то вероятно наистина ще има проблеми и те ще са свързани с това, че ако човек иска експресно издаване на документ във Варна или Видин, то ще трябва да идва да си го получи в София. Все пак преди това във Варна, Стоянов обяви, че е разпоредил решения „на отговорните структури в министерството и чакам становища“. „При необходимост ще бъдат направени промени, коментира във Варна вътрешният министър промените, свързани с предстоящото въвеждане на централизирано издаване на документи за самоличност. С решението за централизация, взето преди около 5 години, хората ще имат възможност да подават заявления за експресна поръчка в областните градове, но документите, издадени в рамките на 8 работни часа, ще може да получат само в столицата“, казва Стоянов, цитиран от пресцентъра си.. Ще има увеличение на цената на документите за самоличност, но това ще се случи от 1 януари догодина,, коментира още вътрешният министър.

Часове по-рано, правителството прие почти двойно вдигане на таксите за издаване на лични карти и отпадането на възможността за безсрочни карти за хората след 58 години. Това бе направено с промени в Тарифа № 4 за таксите, които се събират в системата на МВР по Закона за държавните такси, които станаха факт след редовното заседание на МС в сряда.

Както „Сега“ вече информира преди време, поскъпването става по искане на МВР с аргумента, че се въвеждат по-модерни документи за самоличност, които съответстват на европейския регламент. Това се разбра още от наскоро качени за обсъждане в правителствения Портал за обществени консултации проектопромени в Тарифа № 4 за таксите, които се събират в системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси. Всъщност новите такси са изцяло свързани с бъдещите нови лични карти с чип и е твърдо заложено вече те да са факт о 1 януари 2025 г.

В резултат от възприемане на изискванията на Регламент (ЕС) 2019/1157 пък ще отпадне възможността за издаване на безсрочни лични карти. Вместо това на лица от 18- до 70-годишна възраст ще се издава лична карта с 10-годишна валидност, а на лице над 70 години – лична карта с 30-годишна валидност, разказва Министерски съвет в официалното си съобщение.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar