Министър Гвоздейков: До 4 пъти за 6 месеца на изпит за книжка. Ако не го вземеш, връщат те отначало
Ще правят рейтинг на автошколите, за да останат най-ефективните и с най-висок резултат, стана ясно на дискусията на "24 часа" "Карай умно, стигни жив"
Министерството на транспорта е готово с мерки, с които обучението на кандидатите за шофьори да стане по-ефективно.
Новината съобщи министър Георги Гвоздейков на заредена с много емоции дискусия за една от най-болезнените теми в България – безопасността на пътя. С нея медийната платформа „24 часа“ стартира нов етап на дългогодишната национална кампания „Карай умно – стигни жив“. Форумът бе организиран в партньорство с Министерството на транспорта и съобщенията и с подкрепата на ЗАД „Булстрад“.
Една от основните промени в наредбата за обучението на кандидати за шофьори е, че се ограничава явяването на изпит за книжка. В момента такова няма, а в рамките на 1 година след завършване на курса кандидатите могат да опитат да вземат книжка неограничен брой пъти. Според новите правила обаче в рамките на 6 месеца ще са възможни само 4 опита. При неуспех кандидатът трябва да изкара целия шофьорски курс отначало. За сметка на това ограничение отпадат вътрешните изпити за шофьорска книжка в учебните центрове.
Предвидено е още видеозаписите от практическите изпити да се съхраняват 24 месеца. В случай на подадена жалба – три месеца след приключване на производството, дори да са изтекли задължителните 24 месеца.
Друга важна промяна е онлайн връзка в реално време на пунктовете за технически преглед с „Автомобилна администрация“. Така ще има информация в какво състояние са спирачките, какви газове отделя колата и други показатели. По този начин
отпада възможността данните да се манипулират
и на пътя да се пускат неизправни коли
В наредбата се въвежда и дигитализация на процесите. Зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков даде пример, че с тази промяна ще отпадне възможността ръчно да се въвежда маршрут за кормуване при практически изпит. Документите, свързани с обучението, както и удостоверенията на преподавателите в автошколите също стават електронни.
Курсовете за обучение ще се организират по всяко време при сформиране на група и отразяване в информационната система. Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ се задължава да осигури достъп на тези, които се обучават, до информационната система. Така те ще знаят на какъв етап е обучението им, взетите часове и други данни.
Кандидатите за водачи няма да предоставят документ за завършено образование при записване на курс.
Дипломата ще се дава в Пътна полиция
при издаването на свидетелството за управление
Министър Гвоздейков лансира и друга идея – да има категоризация на автошколите. Тя ще се прави според успехите на кандидатите за книжка. Въз основа на този рейтинг ще останат учебните центрове, които са най-ефективни, предлагат най-качествено обучение и са с най-висок резултат.
Според министъра трябва
да се преразгледа броят на
автошколите,
които са 1000. Този въпрос предстои да се обсъжда, за да се прецени дали са нужни и законодателни промени, каза Гвоздейков. Но със сигурност е убеден, че промените в наредбата ще осигурят по-добро качество на подготовката на бъдещите шофьори.
Редуцирането на броя на центровете за обучение бе подкрепено и от Красимир Георгиев от браншовата организация на автошколите. Той даде за пример Франция, където при 60 млн. население има 164 обучителни центрове.
Задаваме правила, отсреща някой търси начини да не ги спазва, реагира зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков. Разказа, че преди дни е бил в столична гимназия, където част от големите ученици карат курсове за шофьори, а 4-5 от тях вече имали книжки. Зададох им въпроса карали ли са по скоростен път или магистрала в тъмната част на денонощието и в натоварено движение. Един-единствен беше излизал по скоростен път, никой не беше карал в тъмно“, каза Недялков. И нарече това саботаж на автошколите.
Министър Гвоздейков: По магистрала карам най-много със 130 км/ч, пестя гориво и стигам за същото време
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков подкрепя категорично идеята максималната скорост на магистралите отново да стане 130 км/ч вместо сегашните 140.
Крайно време е да си признаем, че трябва да спрем да говорим как да постигнем резултати в пътната безопасност, а да действаме и да видим кой е основният проблем. А той е, че нашето общество не иска да си признае, че основният ангажимент е на хората, на участниците в това движение – с тези думи Георги Гвоздейков отвори дебата за безопасността на движението, с който стартира нов етап от дългогодишната национална кампания на „24 часа“ „Карай умно – стигни жив“.
Докато не осъзнаем, че трябва да изберем най-отговорното поведение и да сме възпитани на пътя, все ще се събираме в такива зали без ефект.
Трябва да започнем от децата – в
семействата, в училището, в университета, добави министърът. Даде и лични примери от своя живот.
Дълги години съм се занимавал с автомобилен спорт, стигнах високи нива. Тогава бях млад, не съм разсъждавал по този начин. Пътувах до Франция с кола заради ремонт на двигателя и влизайки от Германия, видях колона от автомобили. Стори ми се, че се движат бавно, и започнах да изпреварвам. Видях, че те карат умно и вероятно стигат живи. Тогава намерих разликата и разбрах, че основната причина да сме водещи в Европа по пътнотранспортните произшествия е, че нарушаваме правилата. Ако ние си го признаем и сме много по-отговорни на пътя, ще видим как ще се промени и самата система, убеден е Гвоздейков.
Министърът даде още един пример. Предполагал, че понеже е бил автомобилен състезател, вероятно хората си представят как кара лудо.
Нищо подобно. Автомобилът, с който се състезавах, не можеше да вдигне повече от 160 км, в нормалния си живот управлявам автомобил с възможности да вдига високи скорости, но никога не съм си позволявал на магистрала да карам с повече от 140 км, напоследък карам със 130 км в час. Защо го правя? Автомобилът ми гори с 1 литър гориво по-малко, опазвам околната среда, а стигам по същото време. В рали спорта не се печели от даване на газ, а от поддържане на постоянната скорост. Няма смисъл от високата скорост и безразсъдното каране. Ние си мислим, че можем да управляваме автомобила по всяко време, но сигурно в България има 20 човека, които могат да го подчинят на своите възможности, категоричен е транспортният министър.
Консултант на „24 часа“ в кампанията „Карай умно, стигни жив“ е един от водещите адвокати по наказателно право у нас Надежда Ковачева, която се е явявала на много дела за пътен травматизъм. Тя има конкретни предложения, някои от които бяха коментирани в хода на дискусията. Ковачева беше повереник на дъщерята на Милен Цветков – Калина Цветкова, по делото за смъртта на баща ѝ. То ще се запомни с това, че българският съд призна причиняване на смърт при умисъл.
Адв. Ковачева предлага новите водачи да имат ограничение на максималната скорост до 80 км/ч, тъй като това е граничната скорост за овладяване на автомобила при рискова ситуация. Шефът на „Пътна полиция“ комисар Димитър Мичев заяви, че намира идеята за много добра и по принцип е съгласен с ограничаване на максималната скорост. МВР прави анализи и за новите водачи, за да е ясна картината на нарушенията и какво да се предприеме.
Друго предложение на адвокат Ковачева е да има издържан психотест като условие за издаване на шофьорска книжка и за любители. Директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Борислав Муеров заяви, че вече работят по тази тема. Отправили са запитване до ЕК за практиката в другите държави, за да се вземе решение за България.
Муеров коментира и заобикалянето на правилата: „Направихме дигитална система, с която да следим техническите прегледи в реално време. Веднага се намери някой, който да изобрети флашка, с която да я манипулира. С промените сега се цели да се минимизира риска от това.“
Пътна полиция: Загиналите са с 46 по-малко, за пръв път от 2 години намаляват и ранените
Най-тежки катастрофи – във вторник, най-много загинали в събота
През тази година загиналите при катастрофи са с 46 по-малко в сравнение със същия период на 2023 г. За пръв път от 2 г. насам има намаление и на ранените, за момента с 3-ма. Това е резултат от общите усилия на институциите. НАП също има принос по отношение събираемостта на глобите. Това обобщение направи комисар Димитър Мичев, началник на отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“.
Данните на МВР показват, че до 29 май т.г. има 2842 тежки катастрофи със 144 загинали (виж графиката). В 21 областни дирекции има намаление на жертвите. Само в Пловдив, Монтана, Силистра, Стара Загора, Хасково и Добрич има леко увеличение, отчете комисар Мичев. 86 от загиналите са шофьори, 45 са пешеходци, 4-ма са работници и 13 са били пътници в катастрофиралите автомобили. Мичев постави въпроса и дали стопанинът на пътя не е виновен, че не е разграничил къде да се движат пешеходците.
42-ма са загинали в градовете, 12 в села, а 90 извън населени места. При 94% от инцидентите вината е на водача, отчете началникът на Пътна полиция.
Във вторник има най-много катастрофи, а в събота най-много загинали. Най-много инциденти има от 16 до 17 часа и от 12 до 13 часа. При загиналите 18 са се блъснали в дърво, 7 в крайпътно съоръжение, 4 в ограда, 1 в препятствие на пътя, 20 са челните и 12 страничните удари. При 43 инцидента е ударен пешеходец.
От началото на годината до 28 май при 130 катастрофи има по един загинал, а при 7 – по двама. За сравнение през м.г. има 15 случая с три жертви, 3 с по 4 жертви и един с 5 загинали.
Купени са още 150 дрегера за дрога. Ще има и още 274 камери до края на годината. Това бе потвърдено и от вътрешния министър Калин Стоянов.
От въвеждането на мярката за отнемане на коли има 20 загинали по-малко само в София. От началото на годината са 11 по-малко, посочи още Мичев.
Лично издирваме шофьорите, отказали тест за алкохол и дрога, за да им връчим наказателните постановления. Така при следващ отказ вече ще са извършили престъпление, допълни шефът на столичната Пътна полиция Николай Крушарски.
„От началото на годината в София 77 души са отказали проба за алкохол, 177 – за дрога“, даде пример Крушарски. Всички наказателни постановления са връчени.
„Не се стремим да наказваме обикновените водачи, които са забравили да си включат фаровете. Намалили сме проверките, но установените нарушения се покачват“, добави шефът на столичната Пътна полиция.
И обясни, че при всяка катастрофа се гледа връзката между човека, пътя и автомобила. „Ние сме се насочили към водача. Той трябва да осъзнае възможностите си, да знае възможностите на колата, на пътя, върху който шофира, и чак тогава стигаме до МВР“, обобщи той.
Бащата на убития от пиян Филип ги посочи: 5 причини за смърт на пътя
Пет причини за смърт на пътя видях през последните 10 месеца, разказа Красимир Арсов, чийто син Филип бе прегазен в центъра на София на пешеходна пътека миналия февруари от Петър Тодоров. Шофьорът се оказа с 2,1 промила алкохол и е карал с 88 км/ч при ограничение 30. Арсов ги изреди – жертви на пътя има заради превишена скорост, употреба на алкохол и наркотици, заради млади и неопитни водачи, отнемане на предимство и пътните условия. Ако тези пет причини бъдат минимализирани, ще успеем да намалим и жертвите, убеден е той.
За да има тежки наранявания, винаги има превишена скорост. Така бе при Филип, и в Пловдив, където момчето, убило себе си и момиче, се е движело със 175 км/ч при ограничение от 50 км, както и в много други случаи, даде пример Арсов. Подсказа и идея, вдъхновена от дописка на „24 часа“, че Парис Хилтън е прекарала 45 дни в затвора, защото карала пияна. Не искам наказанията да са чак такива, но нарушителите да отидат да поработят в моргата, в „Пирогов“, предложи той. И допълни, че в Германия, където на магистралите няма пределна скорост, всички шофьори спазват ограниченията по другите пътища, там законът е незаобиколим.
Арсов акцентира, че вече има три реални стъпки към намаляване на катастрофите у нас. Вътрешният министър Калин Стоянов пусна още една лаборатория, за да излизат резултатите за наркотици по-бързо. Пътна полиция пък организира кампания – писмата на майките на загинали деца да стигат до нарушителите. Третата конкретна стъпка – отнемането на автомобилите на пияни и дрогирани. Според Арсов 5-10% от шофьорите предизвикват тежките катастрофи и настоя срещу тях държавата да се намеси с цялата си мощ. „Трябва да се превъзпитават. Обществото да е нетърпимо, но трябва и тояга. Непрекъснато се търсят вратички в законите“, категоричен е бащата. Синът му Филип е бил ученик в Английската гимназия, отличник. Повечето жертви на катастрофи са като него – образовани и възпитани, а причинилите катастрофите недисциплирани, заяви Нинелла Върбанова от сдружението „Ангели на пътя“.
Нинелла Върбанова: В Латвия колите на пияни и дрогирани ги пращат в Украйна, а у нас съдии искат да спре отнемането
В Латвия колите на пияни и дрогирани ги пращат като помощ за войната в Украйна. А у нас съдии искат от Конституционния съд да отмени мярката за отнемане на автомобили. Така с възмущение коментира запитването на редица магистрати Нинелла Върбанова от „Ангели на пътя“. Тя е категорична, че дори да се затегне обучението на водачите, жертвите без допълнителни мерки и наказания няма да намалеят. По думите у нас има проблем с образованието – според изследване на PISA над 50% от българчетата са функционално неграмотни – не разбират това, което четат.
Върбанова акцентира и върху проблема с каращите без книжка – 6190 души са заловени само през 2023 г. Десетки хиляди други също го правят, но не ги хващат. За строгостта на наказанията даде пример с Германия и Гърция, където при смъртни случаи има и доживотен затвор. Нарича се убийство на пътя, а у нас е причиняване на смърт по непредпазливост и има до 20 г. затвор, но често наказанията са условни. Всяка условна присъда е недаден урок на пътен убиец, подчерта Върбанова, чийто брат също е загинал в катастрофа.
От „Ангели на пътя“ се борят ежедневно за по-тежки наказания за тези, които умишлено сядат зад волана след употреба на алкохол, наркотици или карат с превишена скорост
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте