Конкурсът за повишаване в Националната следствена служба (НСлС) е опорочен заради незаконосъобразно сформиране на конкурсната комисия. При все това той няма да започне отначало за всички кандидати, защото е обжалвано повишаването само на един следовател, а за останалите назначени магистрати решенията на Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет (ПК на ВСС) вече са влезли в сила. Това става ясно от решение на Върховния административен съд (ВАС), което е окончателно.

През лятото на 2021 г. ПК на ВСС обяви конкурс за повишаване на пет места в НСлС. През септември 2022 г. беше обявено класирането, според което петима столични следователи са се справили най-добре – това бяха шефът на следствения отдел към СГП Илиян Танчев и колегите му Любомир Георгиев и Зорница Узунова, както и бившият ръководител на отдела в закритата Специализирана прокуратура Нели Тодорова и колегата ѝ Иван Иванов.

На 2 ноември 2022 г. Прокурорската колегия ги назначи в НСлС.

Следователката от СГП Светлана Дашева, участник в конкурса и класирана на 27 място, обаче обжалва повишаването на Иван Иванов като поиска ВАС да обяви за нищожни и решенията, с които колегията прекратява гласуването поради попълване на местата и указва на магистратите, че могат да обжалват в 7-дневен срок.

Тричленен състав на ВАС с председател Тодор Тодоров и членове Весела Николова и Николай Ангелов (докладчик) отменя решението за повишаване на Иван Иванов, защото конкурсната комисия е била сформирана незаконосъобразно. Останалата част от жалбата на Дашева е отхвърлена.

Фактите, изложени в решението, са следните.

На 3 декември 2020 г. се провежда общо събрание на НСлС за одобряване на списък със следователи, които да бъдат предложени на Прокурорската колегия, която от него да избере чрез жребий членовете на конкурсната комисия.

Освен директора на НСлС, общото събрание изключва от въпросния списък следователите Татяна Суичмезова, Владимир Петров, Валентина Николова, Симеон Алексов, Татяна Георгиева, Николай Дешев и Румен Георгиев, защото им предстои пенсиониране.

От списъка „изпадат“ и други двама следователи, които тогава все още не са придобили статут на несменяемост, каквото е изискването в Закона за съдебната власт за членовете на конкурсната комисия.

Изключени са и Александър Лазаров, и Константин Тасков, защото към онзи момент са били членове на Комисията за атестирането и конкурсите към ПК на ВСС, както и Румяна Тозова-Пейчева и Бисерка Стоянова, които са били командировани в Националния институт на правосъдието като постоянни преподаватели по наказателно право и процес на младшите следователи.

Така към датата 3 декември 2020 г. списъкът е включвал имената на 46 следователи, които са отговаряли на изискванията да бъдат избрани за членове на конкурсната комисия.

На 14 юли 2021 г. Прокурорската колегия чрез жребий определя състава на комисията – това са следователите Ваня Дойчева, Нелчо Неделчев, Зоя Шеинкова и Дора Минева и хабилитираният учен проф. Георги Митов от СУ „Св. Климент Охридски“.

Някои от тях обаче се отвеждат, спазвайки сроковете за това в наредбата за конкурсите. Така към средата на септември 2021 г. съставът на комисията се състои от следователите Ваня Дойчева (председател), Светослав Василев, Илия Илиев и Дора Минева, както и проф. Митов, а резервни членове са Наталия Стаменова и доц. Здравка Кръстева от Софийския университет.

В началото на октомври с.г. Наталия Стаменова е избрана за член на КАК.

На 20 ноември 2021 г. комисията провежда писмения изпит за онези от кандидатите, които не са следователи. Това става в отсъствието на двама от членовете на комисията – Дора Минева и проф. Георги Митов. Не е ясно защо двамата не са присъствали.

На 15 февруари 2022 г. Дора Минева също се отвежда от комисията поради предстоящото ѝ пенсиониране. Това става извън сроковете в наредбата, но ВАС казва, че това нарушение е несъществено за изхода на конкурса.

Доколкото участието в конкурсна комисия се отразява позитивно в кадровото досие на магистрата и е въпрос на престиж и респект за неговите професионални и нравствени качества, то и заявеният отвод с отрицателен знак отново намира отражение в кадровото досие на магистрата. В случая следовател Минева е участвала в конституирането и част от функционирането на конкурсната комисия, но е взела решение да се отведе, като се е мотивирала с предстоящото ѝ пенсиониране. Очевидно е, че участието в конкурсна комисия следва да се преценява и през призмата на волята на съответния магистрат да продължи своето участие в нея. С оглед правилата на човешката логика не съществува разумно основание да се приеме, че подобен вид процесуално нарушение е повлияло съществено върху изхода на конкурсната процедура, доколкото конкурсната комисия е продължила да съществува и да реализира дейността си“, казва ВАС.

Така на мястото на Минева като редовен член „влиза“ Наталия Стаменова, която през есента на 2022 г. е избрана за втори мандат като член на КАК. Като такъв е определена и Ваня Дойчева, която е председател на конкурсната комисия.

На 30 септемри 2022 г. комисията е обявила класирането, а на 2 ноември с.г. ПК на ВСС е назначила петимата кандидати.

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство е законосъобразното провеждане на конкурсната процедура за повишаване в длъжност „следовател“ в Национална следствена служба по чл. 193, ал. 3 ЗСВ. В производството по чл. 193, ал. 3 ЗСВ, съдът служебно, по силата на чл. 168 АПК извършва проверка на всички основания по чл. 146 АПК относно законосъобразността на акта“, отбелязва ВАС.

И допълва, че ЗСВ вменява като задължение на ПК на ВСС да осигури правилното приложение на относимите нормативни изисквания по процедурата, следване на етапите от нея, изготвяне на конкурсната документация, конституиране и спазване на административнопроизводствените правила при работата на конкурсната комисия, Комисията по професионална етика и Комисията за атестирането и конкурсите.

В ЗСВ е установен дуалистичен способ за определяне членовете на конкурсните комисии, при разграничение на конкурсите за районно и окръжно ниво и по отношение на конкурсите за повишаване на следователи, от конкурсите за административните съдилища, за апелативно и върховно ниво на органите на съдебната власт, като в настоящия случай е разписано, че изборът на членовете на конкурсната комисия се провежда измежду действащи следователи в НСлС, като този избор е предоставен в изключителното правомощие на Прокурорската колегия към ВСС. За разлика от конкурсите, касаещи апелативно и върховно ниво, по отношение на конкурсната процедура за повишаване на следователи в НСлС се прилагат правилата за конкурсите от районно и окръжно равнище, т.е жребият, с който се определят членовете на конкурсната комисия, се извършва не от Пленума на ВАС и Пленума на ВКС, а от Прокурорската колегия на ВСС чрез използването на одобрен по-рано списък по реда на чл. 189, ал. 5, т. 10 ЗСВ“, обяснява ВАС.

Според редакцията на тази разпоредба към 2019 г. конкурсът се провежда от петчленни комисии. Съставът се състои от един хабилитиран учен по правни науки по съответната материя и четирима действащи магистрати. Изборът на членовете на комисията се извършва от ПК на ВСС от списък, представен от общото събрание на НСлС. Т.е. Прокурорската колегия е компетентна да проведе процедурата по избор чрез жребий на персоналните членове на конкурсната комисия, казва тричленният състав на съда.

В чл. 189, ал. 9 от ЗСВ са посочени изискванията, на които трябва да отговарят членовете на комисията – да са придобили статут на несменяемост и през последните 5 години да не им е било налагано някое от дисциплинарните наказания по чл. 308, ал. 1, т. 3, 4, 5 или 6 с влязло в сила решение. Те трябва да са с ранг, равен или по-висок от ранга за обявената за кандидатстване свободна длъжност. Според същата разпоредба за членове на комисията не могат да бъдат избирани кадровици и административни ръководители.

Очевидно е, че от избора на общото събрание на следователите са изключени седем следователи, на които им е предстояло пенсиониране, двама, които са били действащи членове на КАК при ПК на ВСС, двама, които са били командировани като постоянни преподаватели в НИП и двама, които не са отговаряли на изискването на чл. 189, ал. 9 ЗСВ – т.е. да имат статут на несменяемост, както разбира се не е включен в списъка и г-н Борислав Сарафов – директор на НСлС.

Съотнасяйки установената фактическа обстановка към релевантната правна уредба, настоящият състав на ВАС намира за основателни възраженията на жалбоподателя Дашева за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при избора на конкурсната комисия, довели до опорочаване на цялата конкурсна процедура“, казва ВАС.

И обяснява, че единствените, на които законът забранява да са част от конкурсните комисии, са членовете на ВСС и административните ръководители.

При все това общото събрание на НСлС е изключило и други следователи.

По отношение на седмината, на които им е предстояло пенсиониране и поради това са „изпаднали“ от списъка, съдът казва, че това действително е нарушение, но то не е съществено.

Макар и да е изцяло в нейно правомощие, ПК на ВСС е следвало да изключи магистратите от жребия за избор на помощния орган само при наличие на депозирани от тях писмени заявления, а не служебно, както е направила. Допуснатото нарушение на процедурните правила преди избора и сформиране на конкурсната комисия обаче, не е съществено, по аргумент от утвърденото становище в постоянната практика на ВАС, че съществено нарушение на административнопроизводствените правила е това, което ако не бе допуснато, би могло да се стигне до приемане на краен административен акт, различен от оспорения пред съда. С оглед големия брой участници в конкурсната процедура, няма основание да се счита, че работата на конкурсната комисия би могла да приключи преди прекратяването на правоотношенията на седмината изключени следователи, настъпило при навършването им на 65 години през лятото/есента на 2021 г. Продължилата до ноември 2022 г. конкурсна процедура е аргумент в подкрепа на тезата, че дори да не бяха изключени от жребия за избор на членове на конкурсната комисия посочените магистрати, това не би довело до настъпването на различен правен резултат, с оглед настъпилото само няколко месеца по-късно тяхно пенсиониране“, казва ВАС.

Не така стои въпросът обаче с други четирима изключени магистрати като съдът най-напред се спира на командированите в НИП като постоянни преподаватели Румяна Тозова-Пейчева и Бисерка Стоянова.

Работата като постоянен преподавател по отношение на съдиите, прокурорите и следователите не води до промяна в трудовото им правоотношение. НИП чрез УС и директора следва да осигури качествено обучение на кандидатите за младши съдии, младши прокурори и младши следователи, като осъществява функцията на ВСС по чл. 30, ал. 2, т. 3 ЗСВ. Процедурата по подбор на постоянни преподаватели представлява сложен фактически състав. Тя приключва с решението на съответната колегия на ВСС да командирова съответния одобрен от УС на НИП кандидат. Въз основа на изложеното следва да се приеме, че посочените двама следователи, командировани като постоянни преподаватели в НИП не е следвало да бъдат изключвани от списъка на следователите от НСлС по реда на чл. 189, ал. 5, т. 10 ЗСВ, най-малкото поради обстоятелството, че не е налице промяна в трудовото им правоотношение и те запазват качеството си на действащи следователи, и на второ място с оглед периодичността на списъка от три години, тяхното командироване за срок от една година в НИП не е основание за автоматичното им изключване от потенциалния жребий“, казва ВАС.

Аналогични са мотивите и по отношение на Александър Лазаров и Константин Тасков, изключени, защото към онзи момент са били членове на КАК. Съдът посочва, че и за тях не е имало никакви законови основания да „изпаднат“ от списъка. Двамата сами е трябвало да преценят дали да си направят отвод, ако бъдат избрани в състава на конкурсната комисия, така, както са направили Наталия Стаменова и Вяра Дойчева. Двете следователки са се отвели, когато КАК е гласувала крайното класиране в конкурса.

По този начин чрез ограничаване на жребия с още четири лица, които незаконосъобразно са били изключени от кръга на лицата по чл. 189, ал. 5, т. 10 ЗСВ се е стигнало до съществено нарушение на административно прозводствените правила за провеждане на конкурса“, изтъква ВАС.

Съдът обяснява, че съществен елемент от конкурсната процедура е конституирането на комисията, която е помощен колективен орган, състоящ се от действащи магистрати, отговарящи на законови изисквания и хабилитиран учен по правни науки. Дейността на комисията се свежда до провеждането на оценяване на професионалните качества на кандидатите и въз основа на това – извършването на класиране, което е необходимо условие и база при вземане на решението от съответната колегия на ВСС, продължава тричленният състав. „Класирането е задължително за административния орган, вземащ решението за повишаване/преместване в длъжност и не може да бъде преценявано или коригирано/изменявано от ПК на ВСС. С извършваната проверка по чл. 193, ал. 4 от ЗСВ преди вземането на решението си по чл. 193, ал. 3 от З. Прокурорската колегия има задължение да установи наличието/неналичието на материалните предпоставки за стаж, професионални и нравствени качества на кандидатите за заемане на длъжността, но не е оправомощена да проверява дейността на конкурсната комисия, която е по естеството си експертна. За законосъобразността на приетото по чл. 193, ал. 3 от ПК на ЗСВ решение по т. 1.4 от 2 ноемри 2022 г. безусловно релевантно е и спазването на административно производствените правила при работата и сформирането на помощните комисии (конкурсната комисия, КПЕ и КАК), осигуряването на което е вменено в задължение на ПК на ВСС. Наличието на законовите изисквания за надлежно проведена процедура (откриване, провеждане и приключването ѝ), за спазване на отделните етапи от нея, за формирането и дейността на помощните органи в тази процедура, вземане на решенията, изготвяне и обявяване на конкурсната документация, от една страна, и на материалните предпоставки за заемане на длъжността от класираните кандидати, от друга, безспорно са гаранция за законосъобразност на приетото от ПК на ВСС решение“, обяснява ВАС.

Съдът казва още, че по закон общото събрание на следователите няма правомощие да „освобождава“ от участие в жребия определени магистрати, независимо от причините за това. Единствено ПК на ВСС може да стори това. Затова съдът приема, че направеното предварително изключване на следователи за съществено нарушение на административнопроизводствените правила, обусловено от несъответствие с целта на закона.

ВАС намира, че допуснатите съществени нарушения на административнопроизводствените правила от Общото събрание на следователите при НСлС и впоследствие на ПК на ВСС при сформиране на конкурсната комисия изцяло влияят върху законосъобразността на оспорените решения на ПК на ВСС. Тези нарушения са неотстраними в настоящото съдебно производство и налагат отмяната на обжалваното решение на ПК на ВСС като незаконосъобразно. На основание чл. 173, ал. 2 АПК делото като преписка следва бъде изпратено на ПК на ВСС за продължаване от етапа на незаконосъобразното действие на конкурсната процедура за повишаване в длъжност „следовател“ в НСлС – а именно избор на конкурсна комисия, при спазване на изискванията на чл. 189, ал. 5, т. 10 вр. ал. 9 ЗСВ от страна на Общото събрание на следователите при НСлС“, обяснява съдът.

Докато чакаше решението, Прокурорската колегия спря срока по чл. 193, ал. 6 от ЗСВ – ако в 9-месечен срок след приключване на конкурса има освободено място, то се назначава магистратът, класирал се „под чертата“. В тази връзка ВАС казва следното: „При съпоставяне с хипотезата чл. 193, ал. 6 ЗСВ, явяваща се своеобразно продължение на конкурсната процедура, при съдебно оспорване, не се обсъждат евентуални възражения относно приключилата вече процедура по чл. 193, ал. 3 ЗСВ, при наличие на влязло в сила съдебно решение относно законосъобразността му. Ето защо и по аргумент на противното при незаконосъобразно провеждане на процедурата по чл. 193, ал. 3 ЗСВ, постановената отмяна, макар и само на един от постановените административни актове, не позволява на административния орган, докато не завърши законосъобразно конкурсната процедура, да продължи с разглеждане на молбите на участниците в същата по реда на чл. 193, ал. 6 ЗСВ“.

28
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Всеки път е така
Всеки път е така
29 април 2024 14:05
Гост
Ad nauseam
Ad nauseam
07 февруари 2024 20:08
Гост

Нова Конституция. Президентска република. Пълна изборност, мандатност, отчетност и отзоваемост на всички съдии и прокурори. Следствието право в МВР. Всички разследващи с юридическо образование.

Без ВНС. На референдум.

Без ВСС, ИВСС, учителски институт за повишаване на квалификацията на мисирки, роднини, милиционери и милионери, щерки, тьотки и аматьорки, пуцаджийки, рабфакаджии, задочници, вечерници и нощници и прочие йористи по пижами, съдебни ваканции и помощници, първа линия на Приморско, по 20 брутално след поредната издънка и другото си го знаете.

АМИН

Дааам
Дааам
30 януари 2024 9:57
Гост

Да сменят и главният счетоводител на НСлС, грам не ми харесва финансовата му политика и последният път много служители останаха без бонуси, а разходите за някои неща надминаха границите.

Закривай следствието! Прати на изпи инсталираните!
Закривай следствието! Прати на изпи инсталираните!
30 януари 2024 5:55
Гост

Това следствие още ли не е закрито?
Докога ще продължава курортът за нищонеправещи?

Следствието трябва да бъде приоритетно закрито, получените заплати-върнати с лихвите, до суми непогасени в давност, а инсталираните в следствието -пратени на атестационни държавни изпити-заедно с дипломантите, с цел проверка на квалификацията.

Бай тошо
Бай тошо
30 януари 2024 8:02
Гост

Тихо ве, разслесдващо полицайче…

Съвета
Съвета
29 януари 2024 18:33
Гост

Тази колегия показа, че един конкурс не може да направи, както трябва. Моля съдиите от 6-то отделение на ВАС да се разграничат от безумията на колегията и да решат делото от конкурса за прокурори – 2022 г. съгласно закона и вътрешното си убеждение. Заради любовницата на някой всемогъщ страдат повечето прокуратури в страната от това, че са лишени от 28 кандидати, които са класирани в този конкурс. С конкурсите за младши прокурори от тази година /които все още не са обявени/ ще започнат работа след година и половина, а дотогава колегите им от районните прокуратура ще си “блъскат” главите. Трети… Покажи целия коментар »

СРП
СРП
29 януари 2024 22:16
Гост

Разградският надут пуяк да чете и да си води записки. Блокира работата на цялата прокуратура за минимум 2-3 години напред. Пълна пародия-прецедент, сътвори бившата колегия, сега съвет, с конкурса за районна прокуратура. Циркаджийски номера.

Юрист
Юрист
29 януари 2024 15:44
Гост

Колега, Мая Кипринска се класира на 1-во място в конкурса за НСлС от 2015 г., но не защото е добър професионалист, а защото беше член на ВСС със солидни връзки. На 2-ро място беше класиран прокурор Ивайло Ангелов, който е преподавател н НИП от много години. Сега отново е прокурор в Апелативна прокуратура. На 3-то място е класиран прокурор Мариан Маринов, който сега е говорител на НСлС. На 4-то място е прокурор Ивелина Христова, която сега е директор на НСлС. На 5-то място е класиран прокурор Владимир Дешев, който и до сега е следовател. На 6-то място е класирана прокурор… Покажи целия коментар »

София
София
29 януари 2024 15:40
Гост

Чл.177, ал.1, изр.2 АПК – важи за всички !!! Конкурси се отменят само от ВСС !!!

Следовятел
Следовятел
29 януари 2024 14:09
Гост

Конкурсът през 2015г за НСлС също беше опорочен.На класирането първи бяха прокурорите с най малко стаж в следствието.Следователи със стаж повече от 14 и 15 години бяха оставени назад в класирането ,професионализма не беше критерий,а пречка,защото имаше критерий –Цацарон и Гешев техните протежета.Колко от опитните следователи се класираха тогава.Имаше изказване по време на конкурса на един прокурор от ВКП за представянето на един следовател от провинцията,че е най-доброто до момента.Тогава не вярвах, че всичко е нагласено,но след като ми отказаха да видя и протокола с оценките на комисията,се увери,че се манипулира чрез компютъра крайната оценка.Господа членове на ВСС не само… Покажи целия коментар »

Висшия П съвет
Висшия П съвет
29 януари 2024 14:06
Гост

Значи за едни може, а за други не може- за справка поръчения и провален конкурс от Дамянов и Чолаков за първоначално назначаване на прокурори в районните прокуратури-2022 г. След трето класиране и преди назначаване, ПК си смучи от пръстите и търси смехотворни причини как да не назначат тези, които са учили и заслужили, защото техните деца, роднини и авери не са се класирали. Това решение е опорочено, а не конкурса!

jesous
jesous
29 януари 2024 13:55
Гост

Google is paying 90 to 100$ per hour! Work for few hours and have longer with friends & family. On tuesday I got a great new Land Rover Range Rover from having earned $10,000 this last four weeks. Its the most-financialy rewarding I’ve had. It sounds unbelievable but you wont forgive yourself If you don’t :-
.
CHECK IT:→ →www.cash.salary49.com

Анонимен
Анонимен
29 януари 2024 13:06
Гост

Изключването поради предстоящо пенсиониране не е съществено нарушение. Но за конкурса за апелативните съдилища, където не спечелиха нашите хора, беше…
Срам и позор за ВАС и тяхната противоречива практика

Пашов
Пашов
29 януари 2024 12:03
Гост

Подкрепям

Енгов
Енгов
29 януари 2024 12:03
Гост

Ма не се научиха значи

Милев
Милев
29 януари 2024 12:03
Гост

Позорно

Тонев
Тонев
29 януари 2024 11:59
Гост

Некомпетентност

Петров
Петров
29 януари 2024 11:48
Гост

Поредният проточил се конкурс.

Хари
Хари
29 януари 2024 11:49
Гост

Дано да не е нагласен като повечето.

Тити
Тити
29 януари 2024 11:46
Гост

При това положение не виждам как ще се оценят професионалните качества на кандидатите.

Милев
Милев
29 януари 2024 11:44
Гост

Да вземете да си назначите хора, които разбират от материята. Явно нямате такива. Щом се сформира конкурсната комисия и то незаконосъобразно

Каменова
Каменова
29 януари 2024 11:44
Гост

Защо е така? Отново.
Питам и отговор не искам.

Чавдар
Чавдар
29 януари 2024 11:44
Гост

Добре, че поне няма да започне отначало за всички кандидати.

Анонимен
Анонимен
29 януари 2024 11:44
Гост

Сиреч пак се прави едно към гьотере. Без да се четат закони, без да се разбират?

Анонимен
Анонимен
29 януари 2024 11:43
Гост

Позорно. Как може да не сформирате комисия по закона, бе? Това да не го е правил някой шлосер от малък град.

Анонимен
Анонимен
29 януари 2024 11:43
Гост

Айде да го научите тоя закон и да почнете законосъобразно да сформирате конкурсната комисия!

Анонимен
Анонимен
29 януари 2024 11:43
Гост

Пак ли?

Заки
Заки
29 януари 2024 11:40
Гост

Поредното незаконосъобразно сформиране на конкурсната комисия.