Драгалевският лифт трябва да бъде ремонтиран. Това постанови Върховният административен съд, който се произнесе окончателно по съдебната сага между общината и притежаваното от „Витоша ски“ дружество „Въжени линии“.

„Спечелихме тази дълга съдебна битка, която отне повече от 2 години и половина. Заповедта за ремонт и възстановяване на Драгалевския лифт беше издадена от главния архитект на София арх. Здравков през април 2021 г. Очаквано тя беше обжалвана от собственика „Витоша ски/ Въжени линии“ на всички възможни съдебни инстанции“, написа бившият кмет на София Йорданка Фандъкова във фейсбук. И припомни, че за възстановяването на Княжевския лифт – съдебните спорове по заповедта за неговото възстановяване продължават все още.

Според заповедта на Здравко Здравков собственикът на лифта от Драгалевци до местността Голи връх трябва да направи инвестиционен проект и да ремонтира съоръжението в 6-месечен срок.

Ако това не се направи, трябва да се пристъпи към принудително изпълнение. Това означава, че възстановяването може да бъде направено за сметка на общината, а тя после да си потърси парите от собственика. Преди приватизацията на „Въжени линии“ по-голямата част от лифтовете на Витоша бяха общински.

От „Витоша ски“ обясниха, че

от години се опитват да модернизират съоръженията,

но основното препятствие за това е приетият през 2012 г. Закон за горите. Той пък блокирал инвестициите в зимна инфраструктура. Реално в момента няма как да се намерят части за телефон с шайба. Новите лифтове изискват съвсем различна инфраструктура, която без разрешения не може да се направи.

„Ние не чакаме някой да ни задължи или принуди по административен ред, за да се случи това. На всички са ясни проблемите пред модернизирането на лифтовете и влековете, но се прави поредният опит да се направи внушение, че едва ли не „Витоша ски“ АД не иска, а всички останали желаят това да се случи въпреки нас. Това не отговаря на истината. Тезите, които внушава бившата кметица Йорданка Фандъкова, са нелепи с оглед, че Драгалевският лифт е построен през 1956 г.“, пише в позицията на фирмата.

Те припомнят, че в началото на 2002 г. получиха виза за проектиране на ремонта на част от въжената линия. Нямало обаче съгласуване от Регионалната инспекция по околната среда и водите – София. Тя пък вече година и половина не се произнася по визата. И поради тази причина е невъзможно издаването на разрешение за строеж.

В началото на април пък дори президентът Румен Радев направи работна среща за бъдещето на Витоша. Тогава той каза, че няма държавен глава, който да е бил на посещение в България и който да не е изразил възхищението си от планината над столицата ни. Такова нещо няма по света. В същото време всяка година в Европа се правят над 100 нови съоръжения, само в България няма нито едно. Съседите ни – Сърбия, Румъния, Турция, Босна, Хърватия, всички инвестират в нови лифтове, само ние не можем, каза тогава държавният глава.

До 2007 г. лифтовете в планината бяха на общинското предприятие „Въжени линии“ и генерираха около 250 хил. лв. загуби. Тогава Столичната агенция за приватизация ги продаде след конкурс на „Витоша ски“. През 2012 г. обаче бяха приети промени в Закона за горите, които спряха промените във всички български курорти. Заради същите текстове бе стопирана и втората кабинкова линия на Банско, бави се и планираната връзка между Пампорово и Чепеларе. В момента има само една писта според кадастралната карта и това е „Витошко лале“. Останалото са сипеи, поляни и пасища.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar