Рolitically exposed person ли е Васил Божков и какво означава това
Делото на Васил Божков се води лично от главния прокурор на Абу Даби, защото от първия ден той е смятан за „политически представено лице“, заяви в интервю за Би Ти Ви адвокатът му Стоян Баумайер.
В друга част от разговора, посветена на това защо клиентът му е решил да се прибере в България, юристът, който пристигна с него от Дубай отговаря: „А Емирствата – ви казах. Те казват: „Вашият живот е застрашен според нас. Ние сме ви дали убежище, вие сте политически застрашено лице. Ако искате да си тръгвате – тръгвайте си, но трябва да подпишете декларация, че си тръгвате на ваша отговорност. Ако нещо се случи с вас, ние не носим отговорност“.
Така по темата – със статута на Божков в ОАЕ и дали той е бил специален, защо и от кога – която възникваше през последните повече от три години често, се добавиха още въпроси, които нямат пълен отговор.
Какво всъщност е politically exposed person (PEP) – „политически представено“, „политически застрашено“ лице или нещо съвсем друго? Проверка на „Дневник“ показа, че това е преди всичко термин, с който се оценява колко рисков е даден човек за държавата и/или бизнеса, заради позицията на която е – най-често политическа.
А от различните определения и тези в ОАЕ, могъл да се свърже с Васил Божков в ролята му на лидер на политическа партия (той създаде партията „Българско лято“ през 2020г., която е официално регистрирана в началото на 2021г., тя има друг председател) или на бивш председател на спортна федерация в България и с какви рискове може да е свързано това, за които да следи съответната държава.
Какъв статут има Божков в ОАЕ
В едно от първите си интервюта през 2020г. той се представи като „резидент“ на страната (това означава право на постоянно пребиваване в емирствата, който се дава обикновено за срок между 1 и 3 години). Сега адвокатът му твърди, че Божков е получавал и от емирствата и от САЩ (от които е разпитван многократно заради списъка „Магнитски“) забрани да се прибере в България.
А това, че ОАЕ са дали „право на убежище“ на Божков беше подчертано и в право на отговор, разпространено до медиите от пресцентъра на „Нове холдинг“ в сряда (30 август) по повод съобщението на прокуратурата от ден по-рано, че обвиняемият е бил екстрадиран, а не се е върнал доброволно. От екипа на бизнесмена разпространиха и документ, според който той е поискал да се завърне официално на 20 юни тази година и емирствата му разрешават и съдебно решение от 2021г., че на България е отказано екстрадирането му.
Адвокат на Божков: Две държави му забраняваха да се прибере в България заради риск
„Властите в ОАЕ са осигурили „право на убежище“ на Васил Божков. В този случай те от своя страна се нуждаят от нужните писмени уверения, че г-н Божков се прибира обратно в страната, заради която той е поискал от тях защита, по своя воля и на своя отговорност. Това е нормална процедура и доказателство, че той не е екстрадиран, а се е прибрал доброволно“, пише в съобщението на „Нове холдинг“. Тези твърдения не бяха коментирани от прокуратурата в сряда и тя не предостави повече информация дали е получила нови документи или информация по темата.
Прокуратурата разбрала от писмо, че Божков е екстрадиран. Той отрече с друг документПрез 2020г. се разбра, че Божков е имал и служебен паспорт от 2011г., издаден му „на основание служебните му ангажименти като член на УС на сдружението Български съюз за физическа култура и спорт (БСФС). Тогава се разбра, че той е бил преиздаден последно през август 2019г., защото по лаконичните обяснения на МВнР е имало основание. Беше уточнено и че този паспорт е анулиран през февруари 2020г.
„Дневник“ не успя да се свърже с адвокат Стоян Баумайер за уточнения за РЕР и за „правото на убежище“.
Какво е politically exposed person (PEP)
Във финансовите среди с термина, буквално означаващ „личност с политическа експозиция“ – макар да има нюанси в определянето му в различни държави – се описват хора, които заради позицията си в държавата, управлението и политиката ѝ са с повишен риск да участват в схеми за корупция, пране на пари и финансиране на тероризма.
Сравнително универсално е прието определението на Специалната група за финансови действия (Financial Action Task Force – FATF), която е международна организация, бореща се с тези финансови престъпления и особено с трансграничния им характер.
Терминът на FATF е разделен на няколко подкатегории, но в случая с Васил Божков в ОАЕ би следвало да става дума за „чуждестранни РЕР“:
„Лица, които на които е поверена или е била поверена важна обществена роля (съгласно чл. 52 от Конвенцията за борба с корупцията на ООН – бел.ред.) от друга държава, като например държавен глава или ръководител на правителство, високопоставени политици, висши правителствени, правораздавателни или военни служители, старши ръководители на държавни корпорации, важни лица от политически партии.“
За тях се казва, че по принцип са с повишен риск и препоръката към финансови компании и друг бизнес е да имат подходящи системи за оценка и управление на риска, като част от вътрешните си правила за работа, за да могат да разпознаят такива лица и да определят дали клиентът (или бенефициентът) им е чуждестранен PEP и какви рискове може да носи работата с него, включително за репутацията.
Препоръчва се с тази категория да работят не обикновени служители, а старшият мениджмънт. Това би трябвало да доведе и до повече проактивни мерки като засилено наблюдение на бизнес връзките и отношенията на РЕР клиента, за да се види дали има нещо подозрително в действия и преводи, да се установи какъв е източникът на богатството и на средствата му.
На разпит в прокуратурата Божков потвърди, че е дал над 60 млн. лева „такса спокойствие“
Правителството на ОАЕ има по въпроса Решение №10 от 2019 г., съдържащо практически повторение на определението на FATF за РЕР с категориите му, включително и за хора в ръководството на международни организации, членове на семействата и роднини (но в по-тесен кръг), както и бизнес съдружници, акционери във фирми на въпросното РЕР лице или собственици на фирми, работещи в негова полза.
Миналото лято централната банка на Дубай разпространи нови препоръки по повод РЕР и там определението е следното:
- PEP е физическо лице, на което е или е била поверена важна обществена функция в ОАЕ или друга чужда държава, като например държавни или правителствени ръководители, висши политици, висши правителствени служители, съдебни или военни служители, висши изпълнителни мениджъри на притежавани от държавата корпорации и висши длъжностни лица на политически партии и лица, на които е или преди е било поверено управлението на международна организация или която и да е видна функция в такава организация (…)
- Преки членове на семейството (на PEP, които са съпрузи, деца и съпрузи, родители).
- Сътрудници, за които е известно, че са близки до PEP, които включват: физически лица, които имат права на съвместна собственост в юридическо лице или договореност или всяка друга близка бизнес връзка с PEP; физически лица, притежаващи индивидуални права на собственост в юридическо лице или организация, създадена в полза на PEP.
- Свързани клиенти: Клиенти, които са преки членове на семейството на PEP или сътрудници, за които е известно, че са близки до PEP.
В препоръките на централната банка на ОАЕ прави впечатление и тази подробност по повод „специфичните фактори“ за оценка на риска на чужденеца, проверяван дали е РЕР: Естеството на позицията на PEP. Когато PEP има по-голяма способност да контролира или влияе върху последващите правителствени решения, рискът от корупция е по-голям. Контролът, въведен в страната на PEP за предотвратяване на корупция.
От FATF са посочили три степени на риска:
Високорискови PEP като държавни и правителствени ръководители, активни членове на федералното/националното правителство и високопоставени служители на политически партии, както и ръководители на армията, съдебната власт, правоприлагащите органи и борда на централните банки.
Политически лица със среден риск, като служители на регионално правителство, посланици, висши служители на армията, съдебната власт, правоприлагащите и други държавни агенции, както и високопоставени членове на видни религиозни групи
Нискорискови PEP като кметове и членове на окръжни, градски и областни парламенти/съвети.
Дори, ако клиентите бъдат идентифицирани като РЕР, това не означава, че участват в криминална дейност. Препоръките на FATF нямат за цел да се ограничава достъпът им до услуги, напомня и Съветът на Европа.
С тях е препоръчано да се работи с постоянен мониторинг, като в същото време се поддържа баланс между спазването на регулаторните изисквания и надзор за разпознаване и управление на риска с това този риск да се управлява и едновременно с това да се обслужва клиента.
Освен това се изброяват и „червени флагове“ за такива лица, включително ако опитват да прикрият самоличността си и поведението си или вида индустрия, с която са свързани. Както и специфични индикатори за държавата.
- Чуждият или местният PEP е от държава с по-висок риск.
- Допълнителни рискове възникват, ако чуждестранен или местен PEP от страна с по-висок риск би в неговата/нейната позиция имал контрол или влияние върху решенията, които ефективно биха адресирали идентифицираните недостатъци в системата за AML/CFT (борба с прането на пари и финансирането на тероризъм).
- Чужди или местни PEP от държави, идентифицирани от надеждни източници като имащи висок риск от корупция.
- Чуждестранни или местни РЕР от държави, които не са подписали или ратифицирали или не са или не са приложили в достатъчна степен съответните антикорупционни конвенции, като UNCAC и Конвенцията на ОИСР за борба с подкупването.
- Чуждестранни или местни PEP от страни с моноикономика (икономическа зависимост от един или няколко експортни продукта), особено ако са въведени мерки за контрол на износа или лицензиране.
- Чуждестранни или местни PEP от държави, които са зависими от износа на незаконни стоки, като например наркотици.
- Чуждестранни или местни PEP от държави (включително политически подразделения) с политически системи, които се основават на лично управление, автократични режими или държави, където основната цел е обогатяването на онези, които са на власт, и държави с високо ниво на назначения под покровителството на силните на деня.
- Чужди или местни PEP от държави с лошо и/или непрозрачно управление и отчетност.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте