Съдът на Европейския съюз (СЕС) се произнесе срещу технологичната компания Meta в полза на германския антикартелен орган, в резултат на което на Facebook, Instagram и WhatsApp може да им се наложи да преразгледат начина, по който събират данните на потребителите в Европа, предаде БГНЕС

Един от ключовите въпроси по делото беше способността на Meta да свързва данни между различни платформи, което ѝ позволява да насочва рекламите към потребителите – основният начин, по който печели пари. Германският надзорен орган забрани на Meta да смесва лични данни, събрани във Facebook, с данни, събрани от Instagram или WhatsApp, с аргумента, че това е равносилно на злоупотреба с господстващото ѝ положение на пазара в Германия.

Европейският съд счита, че картелните служби са в правото си да провеждат разследвания, съгласно регламента на ЕС за защита на данните (GDPR). Повтаряйки много предишни решения срещу Meta и други големи технологични фирми, СЕС постанови, че американската компания трябва да поиска разрешение за събиране на големи количества лични данни, като отхвърли различни заобиколни решения, които Meta беше предложила.

„Решението ще има далечни последици за бизнес моделите, използвани в икономиката на данните“, написа в Туитър Андреас Мундт, ръководител на антикартелния орган.

„Оценяваме решението на съда и своевременно ще предоставим повече информация“, заяви говорител на компанията Meta пред АФП.

Групата за защита на личните данни noyb приветства решението, като заяви, че то още веднъж изяснява, че Meta не може да заобиколи GDPR. „Това ще означава, че Meta трябва да търси подходящо съгласие и не може да използва господстващото си положение, за да принуждава хората да се съгласяват с неща, които не искат“, заяви Макс Шремс от групата.

Решението може да застраши и други големи платформи като Google, която има подобен рекламно-технологичен бизнес модел.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar