Корпоративното гостоприемство на адвокатите – какви са тенденциите
По света е утвърдена практика, а вече и у нас, адвокатските кантори да отделят средства за т. нар. корпоративно гостоприемство. До къде обаче се простират границите на различните бонуси, които предлагат адвокатите на клиентите си, за да ги задържат? Кога започват да приличат повече на подкуп, отколкото на специално отношение? Отговорите на тези въпроси търси от водещи адвокати и корпоративни юристи британското онлайн списание The Lawyer.
Повод за това е питане от читател, юрист в компания, която използва и услугите на външни адвокати. През годините, благодарение на тяхната политика за корпоративно гостоприемство, той е посетил събития като тенис турнира „Уимбълдън“, но вече започва да се опасява, че косвено разходите, които те правят за него като клиент, накрая се отразяват на таксите, които плаща компанията на външните си адвокати.
Отговорите и съветите, които получава, са показателни за тенденциите във взаимоотношенията между адвокатите и техните клиенти и за това, че все повече се ценят не лъскавите събития, а възможността за нови контакти и нови знания.
„Подобно на много други области на бизнеса, правото е свързано с изграждането на отношения. Така че не е изненадващо, че в конкурентна среда адвокатските кантори се стремят да прекарват време с юристите на корпоративните си клиенти. Някои смятат, че най-добрият начин да направите това е да поканите ключовите си контакти на събитие. Моят опит показва, че разходите за тях се поемат от адвокатската кантора и не водят до по-високи сметки за клиента, а само до по-ниски печалби за фирмата“, казва Майкъл Чисик, управляващ партньор във Fieldfisher.
Неговият съвет е – ако все пак имате опасения, че корпоративното гостоприемство на адвокатите се отразява на сметката ви като клиент, обсъдете с тях структурата на ценообразуването и например предложете да получите отстъпка от таксите, ако се откажете от услуги с добавена стойност.
Изабел Майер, която е юрист на Moët Hennessy за Европа, Русия и Турция, предлага друг поглед. Тя заявява, че адвокатските кантори трябва да бъдат насърчавани да забавляват своите клиенти, за да създадат добри взаимоотношения и да опознават вътрешните адвокати на компанията-клиент, за получават по-добри указания от тях. Те обаче не трябва да си позволяват да таксуват времето, посветено на корпоративно гостоприемство.
Майер се спира на това, че фирмите трябва да имат политики и процедури срещу корупцията, а ако нямат, могат да прегледат правилата, въведени от мултинационалните компании, които често са публични и са публикувани на сайтовете им.
По думите ѝ, ако фирмата, в която работи юрисконсултът, има добре балансирана политика какво може да приема и какво не, това ще му позволява, позовавайки се на нея, да отказва определени покани. Освен това и ще може да поддържа добри взаимоотношения с външното адвокатско дружество.
Директорът по правните въпроси на Kettle Foods Кати Аткинсън казва, че нагласите към корпоративното гостоприемство се променят през последните няколко години и е добре юристите на компаниите внимателно да преценяват кои покани да приемат и кои не.
Адвокатските кантори ще трябва да свикнат с клиенти, които отказват развлечения, тъй като някои компании вече имат изключително строги политики
казва тя. И посочва, че има фирми, които забраняват на служителите си дори да приемат чаша кафе.
„Адвокатското дружество може да предложи някакво специално обучение за вашия екип, вместо да ви забавлява“, дава идея Аткинсън. И обяснява, че клиентът може да обясни на външните си адвокати, че предпочита корпоративно гостоприемство, което насърчава и развива добрите взаимоотношения и постигането на бизнес целите, като обучението е добра идея.
Илейн Хътън, юрист за ЕС на Shiseido Group, пък казва, че клиентите на адвокатските дружества трябва да гледат на корпоративно гостоприемство, което им се предлага, повече като на благодарност, а не толкова като на разход, с който ще бъдат натоварени.
В бизнеса всичко опира до взаимоотношенията, напомня тя. И дава друга идея: Корпоративното гостоприемство, предлагано от адвокатските кантори, е чудесен начин младите юристи на компанията да излязат от рутината и да се развиват, затова може те да бъдат насърчавани да посещават подобни събития.
Сали Дейвис, която е управляващ партньор в лондонското представителство на световната правна фирма Mayer Brown, предлага друго – вместо на развлекателни събития, адвокатите и юристите на компаниите да се събират и опознават по време на инициативи, свързани с корпоративна социална отговорност.
„Вярно е, че някои кантори всяка година харчат прекалено много от маркетинговите си бюджети за дейности, които в някои случаи биха могли да се разглеждат като подкуп“, признава адвокатът Рут Фентън, която провежда обучения по лидерски умения на висши мениджъри.
„Добрите взаимоотношения между юристите на компанията и външните адвокати, отзивчивостта и качеството на работата са много по-важни от това да се посещават скъпи спортни събития“, казва тя. По думите ѝ трябва да се предпочитат кантори, които предлагат добавена стойност на услугите си – например осигуряват безплатно обучение на юристите в компанията, за да ги информират за развитието на сектора или им осигуряват полезни контакти.
7
Коментирайте
Много ми допада инициативата за безплатно обучение на юристите в компанията.
Защо наричаме адвокати хора, които се занимават само с писане на бумаги – тоест чиновници, може и по Гогол. Скопец обидно ли е, не е обидно. Каква е тая екзалтация на тема корпоративност. С една химикалка и лист хартия – всеки правоспособен юрист може да свърши работа. Както и да е – хората гледат деца, обяснимо е да търсят работа по фирми.
Не подкрепям идеята за корпоративно адвокатстване – тромаво, нестабилно на моменти, наблюдавам непрекъснато гърмящи в провала си екипи.
Не могат да артикулират, все едно са нефелни.
Но да не се подиграваме на инвалидите.
Каква култура, за какви неща мислят… Никога няма да ги стигнем, никога!
а ние тук се джафкаме за минималните хонорари
всичко е заради Bribery Act
По цивилизования свят нещата започват да се променят… Знания и контакти вместо шампанско и хайвер, но тук са други нрави
Подкрепям г-н Иванов -но подкрепям и първият анонимен коментар.Истината е по-средата.Други две гледни точки считам за важни: Защо lex.bg не помества каква е практиката в РБ на адвокатските фирми-срамувате ли се, та не ни давате информация.Или не уважавате адвокатите в РБ?.Второ :за какви „знания“, за какви Уж „контакти“ иде реч.?: според мене изчезващата вяра в правосъдието кара Юристите да търсят начини за привличането на „клиенти“.Но пък чак до „корпоративно гостоприемство“ ми се вижда пресилено.Все пак дори в западния свят има неща, които не трябва да преминават приличието, нали?А неприлично би било „враждуващи“в съдебната зала естествени опоненти, да си правят преди… Покажи целия коментар »