Картина за милиони на Джаксън Полък скрита зад гардероб в София
Неизвестна картина на Джаксън Полък бе открита в София при акция на ГДБОП съвместно с гръцките служби. Операцията е била под надзора на Европол и в нея се проверявала дейността на група, която се занимава с трафик на културни ценности.
Платното било открито в София на 18 февруари. По данни на „24 часа“ разследващите получили информация за картината от гръцките си колеги. Отишли в дома на мъжа, който я съхранявал. Той ги завел до апартамента, в който картината била скрита зад гардероб.
Произведението имало и документи за произход. Оказало се, че е влязло у нас от Гърция с бус и е било декларирано. Самото платно има подпис от Полък в долния десен ъгъл.
На гърба на картината била написана и нейната история. Според ръкописа тя е нарисувана от худжника през 1947 г. (Кой е Джаксън Полък – виж в карето). Била за подарък на актриса. Не е ясно дали художникът ѝ я е дал лично, или е бил помолен от негов приятел да създаде платното. Артистката продала платното през 1958 г., става ясно от надписите на гърба. Там не пише за каква сума. Впоследствие имало няколко сделки. Така картината първо била в Румъния, преди да попадне в Гърция, а след това и у нас.
Смята се, че българинът е трябвало да бъде посредник при бъдеща сделка. Първоначално разследването е било образувано за укриването на картината, за която се смятало, че е крадена.
Щателна проверка обаче показала, че платното не се издирва никъде. Затова било преобразувано в такова за престъпление срещу културна ценност.
„В хода му ще се установи дали евентуално картината представлява културна ценност, която не е идентифицирана и регистрирана и дали тя е предлагана за отчуждаване или е била отчуждена“, съобщиха от Софийската градска прокуратура, която вчера пое случая от районната.
Българинът не е обвинен. Смята се, че той и гърците са търсили купувач в България. Самата картина е иззета и се съхранява при подходящи условия и с нужната охрана.
По делото е назначена експертиза за автентичност и идентификация на картината. Според заключението експертното изследване показва, че картината би могла да е автентична. Съвпадала и като стил на Полак, и като използвани бои и материали. Била от капковия му период. Назначени са допълнителни експертизи, сред които и датиране с въглерод.
След промяната в подсъдността наблюдващият прокурор е дал указания на разследващите от ГДБОП. По неофициална информация на търг подобно произведение би могло да се продаде за 50 млн. евро. Това значи, че на черния пазар сумата би била около 10 млн. евро. По данни на БНР при паралелни действия, извършени от гръцката полиция на остров Крит и в Атина, са иззети общо пет други картини на известни автори.
Картината, озаглавена The she wolf, e една от най-известните на Джаксън Полък. Откритата в София не е в този стил, а от капковия му период.
Пороците на художника – течната боя и алкохолният опиат
Авторът на мистериозната картина – Джаксън Полък, страда от алкохолизъм през целия си живот. Този негов порок е и причината да си отиде от този свят едва на 44 г. след автомобилна катастрофа, шофирайки пиян.
Роден е в Коди, Уайоминг, през 1912-а и е най-малкият от петима братя. Приживе успехът и славата го следват неотлъчно по петите. Предпочита да се усамотява и има нестабилна психика. През 1945 г. се жени за художничката Лий Краснър, която впоследствие оказва важно влияние върху творчеството му.
Художникът започва да използва течна боя през 1936 г. по време на една от експерименталните работилници, които мексиканецът Давид Алфаро Сикейрос организира в Манхатън. По-късно използва изливането на боя като една от основните си техники за боядисването на платна. Именно тя го отличава като художник експресионист сред останалите. Картините „Мъжко и женско“ (Male and Female) и „Композиция с изливане I“ (Composition with Pouring I) са създадени именно с тази техника. След като се мести в Спрингс, Полък започва да рисува, като разстила платното на пода на студиото си. Така развива метода „капкова техника“ и започва да използва синтетични бои, наричани „алкидни енамели“. Сравнително ново средство по това време.
За нанасяне на боята той използва твърди четки, пръчки и дори спринцовки. Неговата техника за изливане и капене на боя е смятана за предшественик на течението „живопис на действието“.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте