Все повече политици и финансисти не смятат, че е реалистично България да успее да изпълни всички условия, за да може да влезе, както е планирала, в еврозоната от 2024 г. Един от ангажиментите е свързан с проблеми на България като участник в системата „Зелена карта“. През нея се гарантира изплащането на обезщетения за инциденти, причинени от водачи в чужбина.

В основата на проблема е нежеланието на лидера при полицата „Гражданска отговорност“ в България „Лев инс“ да изплаща претенции по щети в чужбина, тъй като смята, че е жертва на застрахователни измами, припомня „Капитал“.

Проблемът не е от днес и е имало натрупване на задължения за 20 млн. лв. при този и застрахователя „Далл Богг“, които по информация на изданието вече са сведени до 10 млн. лв.

Министерството на финансите предложи проект за нов текст в Кодекса за застраховането, така че занапред да не се стига до такова натрупване на дългове, заради които България неведнъж е била заплашвана да бъде извадена от системата „Зелена карта“. Предложението на ведомството е да се въведе принципа, че първо се плащат щетите, а след това се предявяват претенции, ако застрахователят смята, че има измама. Такъв ангажимент пое България при влизането си в т. нар. чакалня на еврозоната.

Текстът, който предлага министерството, трябваше да се гледа на заседание на икономическата комисия в Народното събрание в петък вечер на второ четене, но то се провали.

Освен това между двете четения на проекта депутати от ГЕРБ, „Български възход“ и „Възраждане“ са внесли свои поправки, които обезмислят внесеното от министерството. Освен това текстовете са идентични с исканията на близката до „Лев инс“ работодателска организация Съюз за стопанска инициатива, посочва изданието.

Предложените от трите партии поправки предвиждат Национално бюро на българските автомобилни застрахователи да плаща, „когато са представени документи за валидност на претенцията, включително банково извлечение за плащане на увреденото лице или неговите наследници“. Това по оценка на Съвета на бюрата „Зелена карта“ и на европейския финансов регулатор EIOPA противоречи на правилата. Такава тяхна позиция цитира министърът на финансите пред депутатите от комисията.

След показното бламиране от пет партии – ГЕРБ, БСП, ДПС, „Възраждане“ и „Български възход“, шансовете да се приеме какъвто и да е вариант не изглеждат големи, посочва изданието.

Междувременно до медиите няколко организации изпратиха съобщения, в които се противопоставят на промяната, предложено от министерството с различни аргументи. „Този законопроект излага на съществен риск българските превозвачи, ще доведе до чувствително увеличение на цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, стойността на която може да достигне многократно над настоящата, за да се компенсират рисковете от измами и източване на националното бюро „Зелена карта“ и в крайна сметка ще бъде за сметка на българските граждани“. Това е позицията на Европейския транспортен клъстер.

„10 000 лв. за Гражданска отговорност. Това ни подготвят промените на Министерство на финансите“, пише в съобщение до медиите Камара на автомобилните превозвачи в България .

Пред депутатите министър Росица Велкова обясни, че до следващото заседание на ЕКОФИН на 13 февруари няма приет текст, който тя да представи, то това би било сериозен проблем в преговорите за влизане в еврозоната. „Знаем, че имаме проблем с инфлацията, и ще трябва да преговаряме за изключение, но не може да се води дебат за 5-6 неща, особено когато става дума за нещо, което е в ръцете на парламента“, обясни тя пред депутатите.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar