Незаконно строителство за над 1 млрд. лева от държавата и общини
Държавата и общини са възложили незаконно строителство за над 1 милиард лева. Сред тях са изграждането на два лота на магистрала „Хемус“, обявени като текущи пътни ремонти, които обаче се оказали основни, ремонти на язовири. Това съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на пресконференция в понеделник.
Ако този въпрос не бъде решен от Народното събрание, строителството на „Хемус“ и използването на вече готови инфраструктурни обекти е под въпрос, стана ясно от думите му.
Той обясни, че изнася данните, защото „за да се решат проблемите, трябва да се покажат“. Очевидно притесненията му са, че и това Народно събрание няма да реши проблема, тъй като най-вероятно се върви към предсрочни избори, а единно становище между партиите по въпроса няма.
Положението е висящо, след като служебното правителство на Стефан Янев разкри през 2021 г. незаконно строителство на редица обекти. Темата беше продължена и от служебния кабинет на Гълъб Донев. Единствената разлика от преди е, че сега се работи поне на първите три лота на „Хемус“, както и по скоростния път от Видин до Монтана. Те са с инхаус възлагане, а на фирмите вече им се плаща, въпреки десетките милиони дадени авансово. Миналата седмица по време на парламентарен контрол стана ясно, че за първите три лота на „Хемус“ са платени около 75 милиона лева от служебното правителство на Гълъб Донев, а за скоростния път Видин – Ботевград още 78 млн. лв.
Мащабът на незаконното строителство
За лот 4 на магистрала „Хемус“ са извършени незаконни строително-монтажни работи (СМР) на 16.5 км от общо 28.2 км, а на лот 5 – на 8.4 км от общо 23.2 км, е установила проверката на МРРБ. За двата лота държавата е платила авансово над 212 милиона лева, каза Шишков.
За 95 пътни обекта по договорите за текущ ремонт и поддържане с обща дължина близо 288 км е установено, че са основни. Те са за общо 733.5 млн. лв., но строителите са получили само половината от парите, каза министърътъ. Сред незаконните обекти са ремонтите на магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, на третокласния път Югово – Лъки, както и на пътя Самоков – Ихтиман и други.
От 71 проверени язовира на 42 е направен основен ремонт за 75 млн. лв. без разрешение за строеж, е показала още проверката.
Констатирано е и нерегламентирано строителство по възлагане от общини. Такива случаи има в София, Стражица, Велинград, Варна, посочи арх. Шишков. „Тази вълна от незаконно строителство могат да открият бъдещите кметове, след като спечелят изборите“, предупреди той. Затова и очаква размерът на нарушенията тепърва да расте.
Оферта – обявяване на обектите за търпими
Регионалният министър напомни, че служебното правителство е внесло в Народното събрание промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), с които се предлага обявяването на това строителство за търпимо.
Законопроектът предстои да бъде разгледан на първо четене в сряда от ресорната парламентарна комисия по регионално развитие. Към момента няма яснота дали ще бъде подкрепен.
Няколко пъти арх. Шишков повтори, че това не е амнистия, защото незаконното строителство автоматично няма да бъде обявено за законно. Напротив ще се изработи процедура, по която по законен начин да се провери дали обектите отговарят на всички изисквания и норми, както и дали са безопасни. Чак след това ще бъдат въведени в експлоатация, обясни арх. Шишков.
Бившият служебен министър на регионалното развитие и настоящ депутат от „Български възход“ арх. Виолета Комитова, която също бе на пресконференцията, каза, че има идея за изцяло нов законопроект, който да уреди именно този проблем, като към него ще има поименен списък с незаконни строежи. По думите ѝ подобни незаконни строежи има в голяма част от министерствата и общините. Даде пример и с незаконно построена пречиствателна станция в Сливен, за която държавата е платила 30 млн. лв., но не се ползва, а сега – за да не бъде окрадено оборудването, годишно се дават по 300 000 лв. за охрана.
Служебният регионален министър призова депутатите да намерят разумно решение и начин, по който незаконното строителство да бъде регламентирано, защото няма как да се спре ползването на незаконни обекти. На практика това означава да се затвори магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, което не може да се случи, стана ясно от обясненията му.
Най-странното е, че въпреки че държавата е възложила на фирмите да извършат незаконно строителство, сега частните изпълнители са санкционирани от Дирекцията за национален и строителен контрол. Дружествата естествено обжалват наложените им наказания.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте