Петчленен смесен състав от съдии от Върховния касационен съд (ВКС) и Върховния административен съд (ВАС) ще решава дали да назначи съдебно-техническа експертиза, която да установи дали е била надеждна системата за електронно гласуване при изборите за членове на новия Висш съдебен съвет (ВСС).

Това стана ясно на днешното заседание срещу избора на шестимата съдии за членове на ВСС – Мария Терзийска (зам.-председател на ОС-Варна), Явор Колев (председател на АдмС-Пловдив), Миглена Тянкова (председател на ОС-Хасково), Васил Петков (председател на ОС-Ямбол), Даниела Александрова (зам.-председател на СРС) и Младен Димитров (председател на РС-Велико Търново).

Делото беше образувано по две жалби на трима от кандидатите – Атанас Атанасов, Владимир Вълков и Татяна Жилова, както и от съдията от Луковит Владислава Цариградска.

На днешното заседание присъстваха Цариградска и Вълков, а Атанасов и Жилова бяха представлявани от адвокат Александър Кашъмов. Именно той поиска от съда да назначи експертиза, като подчерта, че става дума за „избор с пряко отношение към независимостта на магистратите“. Той посочи, че гледа на делото „във фундаментално нова светлина“ заради данните от одита на системата за електронно гласуване, който беше одобрен от ВСС на 31 март. По думите на Кашъмов в него са отправени 18 препоръки, „много от които сочат рискове от средно и високо ниво“.

„Поставя се въпрос дали системата гарантира тайната на вота и възможно ли е манипулиране на резултатите извън реално време“, заяви Кашъмов. Адвокатът обясни, че в одита подробно е описана процедурата, по която съдиите гласуват и тя предвижда въвеждане на електронен адрес за комуникация, парола и код за достъп. И той, и съдия Цариградска заявиха, че съдиите не са били информирани за възможността да сменят паролата си и да не ползват автоматично генерираната.

Кашъмов поиска от съда да назначи експертизата, но след като ВСС отговори дали е изпълнило препоръките в одита, а в следващо заседание да бъде разпитан и шефът на дирекция „Информационни технологии и съдебна статистика“ на съвета Тодор Събчев.

Обсъждането на одита във ВСС през пролетта беше при закрити врати и стана известно единствено заключението му, което гласеше: „Намерените уязвимости от средно ниво са малко на брой и като се вземе предвид природата им може да се препоръча системата за електронно гласуване да се използва на предстоящите избори без изменения, като в този случай все пак остава препоръката да се махне „супер администраторът“, което не е сложно да се направи и от техническия персонал на ВСС“.

След това членовете на ВСС възложиха на Тодор Събчев да промени паролата на супер администратора в системата за електронно гласуване и да я предаде за съхранение в касата на главния секретар на ВСС.

В жалбите си Владимир Вълков и Владислава Цариградска посочиха, че ВСС е сменил само една парола, която е запечатана в плик и е предоставена на главния секретар на съвета, но няма физическа защита и гаранции, че няма възможност, ако някой узнае паролата, да влезе в системата, без да останат следи.

Днес Цариградска каза, че Тодор Събчев е заблудил Атанаска Дишева от ВСС, като е казал, че с предоставения им талон, съдиите ще влизат в системата и ще могат да променят паролата си.

„Няма никакво колебание, че са приложени правилата за избор, но те не осигуряват възможност за честен избор заради бездействието на ВСС“, каза Вълков и поиска като свидетел да бъде разпитан и колегата му Красимир Мазгалов.

„Правилата превърнаха административните ръководители в незаобиколим фактор за съдиите, които искат да гласуват“, добави и съдия Цариградска, която описа как в нейния случай талонът ѝ за гласуване не е бил отразен в системата и не е могла да я използва. Именно тя пък беше номинирала съдия Вълков за член на ВСС.

„Когато не мога да подкрепя с моя глас кандидата, когото съм издигнала, няма как да не се съмнявам в административния ръководител“, каза Цариградска и добави, че съдиите били третирани като „полудееспособни“.

Съдия Мина Топузова и избраният за член на ВСС съдия Явор Колев.

Ответник по делото е Избирателната комисия за избор на членове на ВСС от квотата на съдиите. За неин председател беше избрана Мина Топузова от ВКС, която днес обясни пред съда, че в одита на системата не са били открити уязвимости, които да налагат преработката ѝ. Тя подчерта, че в деня преди вота е била запечатана стаята, в която е сървърът, на който пък е електронната система. Затова и нямало как в последния момент съдия Цариградска да бъде включена в системата, а стаята е била отворена едва в деня след изборите.

Смесеният състав на ВКС и ВАС реши да изиска протоколите от заседанията на ВСС, в които е обсъждана надеждността на системата, както и копие от одитния доклад и обяви, че ще се произнесе допълнително по исканията за разпит на свидетели и за назначаването на експертиза.

Следващото заседание е насрочено за 15 септември.

 

53
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Читател
Читател
25 юли 2022 14:41
Гост

Този селски пар…., как не се погледна първо в огледалото, пък после да реве. От нея лъха кариеризъм и селендурщина. В.В няма да го коментирам, всеки които се е докоснал до неговите йоридически творения знае за какво говоря.

Анонимен
Анонимен
24 юли 2022 14:12
Гост

Бе щом искаме да се връщаме у Варна, на разлъка ми миришат нещата. Но всичко е до време, в крайна сметка. Само Его-то е доживот.

Под игото на нищоправенето
Под игото на нищоправенето
23 юли 2022 10:05
Гост

Истанбулска е кат пъргава магистралка.

А за Б – ПЛАЩА!

Мери Фейгън
Мери Фейгън
25 юли 2022 11:38
Гост

Нагла, арогантна, безочлива съдийка в Луковит. Коя е тя?

Бай Фидан
Бай Фидан
23 юли 2022 9:06
Гост

Който има проблеми с техниката, да върви да си гласува ръчно.
Нямаше проблеми.

Откъде толкова перхидрол и силикон
Откъде толкова перхидрол и силикон
23 юли 2022 1:05
Гост

Много перхидролената и силиконова тази женица бре ? С раничка като момиченце , остава и с тротинетка да е ! И да изпеее някоя песен за квартална кручмаааа….. Това ли е лицето на съдиите ? Е кой нормален да й гласува доверие , а и видимо не могла само тя да гласува демвк не се оправя с елементарни действия ? Какво ли си мисля за нея , вие познахте ли ?

Анонимен
Анонимен
23 юли 2022 23:07
Гост

И розовите гащи екстра й пасват като за видна представителка на ССБ.

Тарантино
Тарантино
25 юли 2022 21:29
Гост

Не са розови, а лилави. Финикийско кафено Брато.

Провинциалистко е да се оригиналничи
Провинциалистко е да се оригиналничи
23 юли 2022 0:34
Гост

Някой да ограмоти рова женище от Луковит , че няма такъв термин “полудееспособност “, а терминът е “частична дееспособност “ като една от трите степени на дееспсобноста !!!! Ех ех ех ех, че фукливост и оригиналничене :)))) явно заради такива знания и качества др съдии не са подкрепили нейният кандидат – сооориии амааааа избори – един печели друг губи .

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 22:29
Гост

Системата е толкова сигурна, както машинната на изборите. Човешки ръчички пипат и настройват

Съдия от прованса
Съдия от прованса
22 юли 2022 22:37
Гост

Е какъв е смисъла, И да пипнат системата аз пак няма да гласувам за членове на ССБ. Мразя ги безплатно. Ако искат да направят съдебен референдум кой ги харесва ..с хартиени бюлетини

Нов
Нов
25 юли 2022 14:49
Гост

Точно така, подкрепям напълно!!! Ще си гласуваме за хората на статуквото, щото трябва да продължат да си плетат кошницата, пък и може и ние да омажем мустакЯ малко, като направим някой меримет на Големия … Но, като дойде време за разплитане ще стане страшно, а то неминуемо ще дойде.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
22 юли 2022 18:25
Гост

Тая Цариградска….дали не е само градска 🙂 ?

Проскубания мухал
Проскубания мухал
22 юли 2022 18:27
Гост

Начи не е Цариградска, а Луковитска 🙂

Бирено коремче
Бирено коремче
23 юли 2022 0:40
Гост

Абе Бировска е по мъж квото и да значи това

Въпрос
Въпрос
22 юли 2022 19:16
Гост

А ти май си само проскубан

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 21:20
Гост

Откакто му съкратиха щата в преПравен свят все повече пера му падат. Скоро след като тиквата и каскета се запознаят от първо лице с бай Ставри ще стане Плешивия бухал :)))

Луковит е в душата ййй
Луковит е в душата ййй
23 юли 2022 0:39
Гост

Не градска градска пък от Луковит . Изпълнена е от кариеризъм и провинциална амбизионост , ни без грам юридическо покритие – Излага се, а и видимо не владее материята . Пък Кашумов какво ли разбира по тоз тип дела не че раБира от други де , ама кът са си го избрали :))))

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 18:16
Гост

За съжаление няма да касират изборите, иначе ССБ-то на последващи избори ще спечели 0,004 процента. Тези така и не осъзнават какъв катастрофален резултат получиха и защо се получи така. Да се оправдаваш със системата за гласуване е последното извинение, което ще им помогне. С тази система бяха избрани членовете на сегашния ВСС, включително Дишева и Керелска, но тогава това нямаше значение. Дори факта, че нямаше одит, а за сегашните избори имаше такъв и то извършен от Сиела Норма, а те не се славят като поддържници на сегашното статукво във ВСС потвърждава констатацията. На всичкото отгоре Дишева и Керелска продължават да… Покажи целия коментар »

Въпрос
Въпрос
22 юли 2022 19:18
Гост

Нещо по съществото на статията? ССБ, Керелска, Дишева – това ви е зададено, но нещо друго се говори по същество в това дело.

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 19:54
Гост

по същество : системата е одитирана преди два месеца е и била предмет на 2 експертизи преди това. Изводите са : 1. със системата може да се гласува безпроблемно. сигурна е. Добре е да се надгради с оглед на новите времена и технологии, защото откак е създадена и внедрена – 2016 год. не е пипана. 2. Такък тип и вид система не се съгласува с МП и МП. Вземи прочети решение на съда – 5 членка за последните избори на прокурорите по повод жалбата на Бойко Атанасов. ЧЕТЕТЕ!!!А за Дишева, Керелска и ССБ – продържавай смело така! Светлината в тунела… Покажи целия коментар »

Случаен
Случаен
22 юли 2022 17:59
Гост

Колегите от ССБ както често се случва напоследък пак не са разбрали защо не се гласува за техни кандидати.
Както и не разбраха, че с така подкрепяният от тях закон за спецправосъдието техните членове от градски и районно ниво на София ще трябва да се пенсионират там, където са в по- голямата им част.
Иначе казано- няма закон и система, която именно на тях да даде предимство.

Нация техническа
Нация техническа
22 юли 2022 17:43
Гост

Парола – в плик, сървър – под катинар, система – бонбон…

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 17:37
Гост

Ами колеги като се съмнявате в нещо никой не ви забранява да гласувате с хартиена бюлетина. Отивате и давате своя вот.Лесно е.

Изберете.....
Изберете.....
22 юли 2022 17:19
Гост

Само ВАС, ръководен от него ще оправи нещата
Там изборите са честни, комисионерите задължително са независими

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 16:54
Гост

Има една българска приказка за вола и телето, която много добре описва случващото се

Изявено Говедо от Ликовитско
Изявено Говедо от Ликовитско
23 юли 2022 0:47
Гост

Всъщност в Луковит – Дерманци е създадено/ селектирани “сивото Искърско говедо”, както и първото говедовъдно дружество някога ! И сега си имат изявен представит- Варнеско – Плевенско говедо , но от Луковит

Въпрос 2
Въпрос 2
22 юли 2022 16:26
Гост

А знаете ли, че вместо да изпълни препоръката от одита да премахне фигурата на суперадминистратора, който може да „рови“ навсякъде в системата, ВСС е решил да накара този, който е изпълнявал тази роля, да смети паролага си, да напише новата на листче и да я даде да се съхранява в касата на главния секретар. Защото само парола, която се чете от листче е парола, може би…. И щом е написана на листче и листчето не е вадено от касата, значи паролата не е ползвана. Не за полу, а за мега идиоти ни има ВСС

БМФ
БМФ
22 юли 2022 17:14
Гост

Ако супермодераторът е „бърникал“ дистанционно в системата, следа ще остане и експертизата ще го установи. Директно от сървъра няма как да е бърникал, защото сървърното е било запечатано, както пише в статията.

Мокър печат
Мокър печат
22 юли 2022 17:32
Гост

След като въпросният сървър приема гласове през интернет, запечатване на сървърното е такава смешка…

Въпрос
Въпрос
22 юли 2022 15:27
Гост

Колеги, някой от вас знаел ли е че има възможност да си сменяме паролите от талоните за гласуване? Защо ли ВСС не ни е информирал за тази възможност?

Нина
Нина
22 юли 2022 18:39
Гост

Не, не знаех, че е възможно да си сменям паролата. И в плика нямаше такива указания. И не виждам в кой момент е съществувала такава възможност, защото линкът за гласуване ставаше активен след началото на избора.

Анонимен
Анонимен
22 юли 2022 15:13
Гост

Не виждам как ще мине без експертиза. Проблемът е, че ако не се намерят читави вещи лица, които да направят реален анализ на системата, а не да си повишат рязко стандарта на живот с едно заключение, краят на това дело е ясен и без експертиза.

Марина
Марина
22 юли 2022 15:12
Гост

Браво на Цариградска!

Дишевизмите на Влад ката
Дишевизмите на Влад ката
23 юли 2022 0:52
Гост

Е нали беше Луковитска . Явно мине взела за Луковит глави тая напориста булка . Тя мъж няма ли си че е хукнала по този да го предлага , жали …. ? Вярва ли си тя на писаниците и тя ли ги писа ? И какво ги свърза с Дишева освен Варна ?

Зоя Деянова
Зоя Деянова
22 юли 2022 15:11
Гост

Чудо голямо

Жаки
Жаки
22 юли 2022 15:11
Гост

ВСС са се заплели в системите отдавна

Михайлов
Михайлов
22 юли 2022 15:10
Гост

А какво ли ще стане на заседанието на 15 септември

гражданка
гражданка
22 юли 2022 15:09
Гост

В името на народа да вземат адекватно решение, моля

Кремена Тодорова
Кремена Тодорова
22 юли 2022 15:09
Гост

Само си губят времето

Тодор Кременов
Тодор Кременов
23 юли 2022 10:13
Гост

Не. И аз искам касиране, за да вземат на следващите кандидатите на ССБ – 0,5%.

Верен Павлов
Верен Павлов
22 юли 2022 15:08
Гост

Как пък е успяла тъй лесно Дишева да се заблуди

Как ли
Как ли
22 юли 2022 17:52
Гост

Ето как Събчев е казал истината и само истината за суперсистемата: БОЯН НОВАНСКИ: Господин Мавров, само да обясня нещо. Това е защото в талона, в талончето, в пликчето, да го кажем, освен самото талонче то е един номер там, нали, в него е записан юзернеймът и паролата, и ако пликът е изгубен, и някой го намери, например аз, и имам юзернейма и паролата, и талончето, и нищо не ми пречи да гласувам, но това е, ако е изгубен. ТОДОР СЪБЧЕВ: Ако може само да допълня господин Новански. Когато се раздават талоните, вътре изрично е казано, че е желателно паролата, когато… Покажи целия коментар »

Дишевизмите
Дишевизмите
23 юли 2022 0:56
Гост

Ми заблуждавайки се Дишето си дойде ей така млада без стаж и бе конкурс във ВАС явно е впечвтлила с някакви други умения . А я слушам чести и тя винаги все не е разбрала ! Правилно наскоро Гешев и каза – не съм виновен , че пак не сте разбрала . Как стотици и хиляди съдии разбраха , а само двете Варненки не разбраха ? Ми удобно им е да са не разбрали

Максим
Максим
22 юли 2022 15:05
Гост

откак се помня винаги има недоволни при избора на нов състав на ВСС. Сега системата име виновна

Чудото на природата от Варна
Чудото на природата от Варна
23 юли 2022 0:59
Гост

А защо не беше виновна системата , коагато избраха – чудото на природата – Дишева и Керелска ?????

Георги Георгиев
Георги Георгиев
22 юли 2022 15:02
Гост

Любопитно!

Безнадеждност
Безнадеждност
22 юли 2022 15:01
Гост

Че аз мога да им кажа отсега. Не е!

Мони
Мони
22 юли 2022 14:54
Гост

Резултатът ще бъде интересен.

Вики
Вики
22 юли 2022 14:52
Гост

Съмнява ме системата за електронно гласуване при изборите да не е надеждна.

Пипи
Пипи
22 юли 2022 14:53
Гост

Е, ти в кой век живееш? Така ни успиваха и за единната информационна, която се оказа пълен провал.

Хари
Хари
22 юли 2022 14:51
Гост

Дано да назначат съдебно-техническа експертиза.

Николай
Николай
22 юли 2022 14:51
Гост

Резултатът ще бъде интересен.