Екостикерите на колите отпадат година след като бяха въведени
Кой ще възстанови ненужните разходи на собствениците не е ясно
Година след въвеждането на екостикерите на автомобилите Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ предприе действия за тяхното премахване. Разпореждането е на министъра на транспорта Николай Събев, според когото поставянето на отличителен стикер на предното стъкло оскъпява и утежнява процедурите при преминаването през пунктовете за проверка за техническа изправност. Предстои промяна в Наредба 32, с която бяха въведени екостикерите.
Идеята за въвеждане на отличителните стикери с вграден чип и залепянето им на предното стъкло, бе да показват колко замърсяващо въздуха е всяко превозно средство. Въз основа на тези стикери всеки град щеше да има право в дни с голяма замърсеност на въздуха да не допуска коли от долните екокатегории да се движат по улиците му.
Още с въвеждането на стикерите на 12 юли 2021 г. бе ясно, че системата с контрола няма да заработи поне още една година. Първо, трябваше да влезе в сила Законът за чистотата на атмосферния въздух. През това време общините трябваше да изработят наредби и да определят зоните, в които ще действат евентуалните ограничения. Наред с това трябваше да измине цяла година, за да може собствениците на автомобили, преминали технически преглед преди 12 юли, т.е. без стикери, отново да се явят на преглед.
Интересно защо чак една година по-късно министърът на транспорта е прозрял, че мярката не носи позитиви, а само утежнява преминаването на технически прегледи. Над 150 000 лепенки с чип бяха закупени от фирмите, които имат пунктове за годишен технически преглед. Собствениците на автомобили заплащаха за тях 10.56 лева, а техническите прегледи поскъпнаха с 5 до 10 лв. Кой ще възстанови парите на гражданите след провала на тези стикери, не е ясно.
Уверенията бяха, че в чипа, вграден в стикера, се съдържа пълнaтa инфoрмaция за екологичната група, техническата изправност и валидността на прегледа на автомобила. Екостикерите трябваше да бъдат разчитани от разстояние със специални устройства от контролните органи. От „Автомобилна администрация“ уверяваха, че техническите устройства за разчитане на данните са налични.
Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) още преди влизането в сила на екостикерите предложи на министъра на транспорта да преосмисли тяхното въвеждане, както и да промени наредбата, свързана с периодичните прегледи за проверка на техническата им изправност. Анализ на Антикорупционната комисия установи риск от неефективно изразходване на публичен ресурс и допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса.
„Вместо това, може да се използват вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии, за да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на моторни превозни средства“, предложи КПКОНПИ. Тогавашният служебен министър на транспорта не се съобрази с препоръката на КПКОНПИ.
Сега министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев е изпратил писмо до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков и до министъра на електронното управление Божидар Божанов с предложение МВР да направи законодателни промени и в Наредба I-45. С тях се цели да се премахне и поставянето от „Пътна полиция“ и на стикерите на автомобилите при първоначална регистрация и преминаване на технически-преглед.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Great Post! Thank you for visiting here.
Chick-Fil-A Secret Menu