Съдът: Не може да се паркира върху всеки тротоар, правилникът за движение е загубил сила
Разпоредбата от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата, която позволява да се паркира на всеки тротоар и при отстояние само от 1,5 м, е загубила сила. Това прие състав на Върховния административен съд (ВАС) (пълния текст на определението му виж тук).
Той беше сезиран с искане да отмени чл. 96, ал. 3, изр. второ от правилника. Разпоредбата гласи: „За престой и паркиране в населените места пътните превозни средства се спират възможно най-вдясно на платното за движение, по посока на движението и успоредно на оста на пътя. Допуска се спиране за престой и паркиране на моторни превозни средства с максимално допустима маса до 2,5 т върху тротоарите, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 1,5 м за преминаване на пешеходци“.
Законът за движение по пътищата (чл. 94, ал. 3) обаче предвижда друго: „За престой и паркиране в населените места пътните превозни средства се спират възможно най-вдясно на платното за движение по посока на движението и успоредно на оста на пътя. Допуска се престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите, само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2 метра за преминаване на пешеходци“.
Т.е. според правилника може да се паркира върху всеки тротоар, а според закона – само на определени места. Това разминаване е факт от 2007 г. Още от 2002 г. пък е факт другото несъответствие на правилника със закона – за мястото, което трябва да остане за пешеходците след като колата паркира на тротоара. Според ЗДвП то трябва да е поне 2 метра, а според подзаконовия акт – 1,5 м.
Заради тези противоречия на чл. 96, ал. 3 от правилника със закона мъж от Бургас поиска ВАС да отмени разпоредбата от подзаконовия нормативен акт.
Върховните съдии Марио Димитров (председател на състава), Иван Раденков и Румяна Лилова (докладчик) обаче заявяват, че това не е необходимо, защото разпоредбата на правилника е загубила сила след измененията в ЗДвП от 2002 г. и 2007 г. и вече не действа.
„Съгласно чл. 7, ал. 1 ЗНА правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. Законът, въз основа на който е издаден ППЗДвП е отменен. При съобразяване измененията на чл. 94, ал. 3 ЗДвП, публикувани в ДВ, бр. 43 от 2002 г. и ДВ бр. 51 от 2007 г. и предвид констатираното по-горе противоречие на чл. 96, ал. 3, изр. второ ППЗДвП с разпоредба от нормативен акт от по-висока степен (чл. 94, ал. 3, изр. второ ЗДвП в настоящата редакция), то на основание чл. 13, ал. 1 ЗНА оспорената разпоредба от акта по прилагане на закона (чл. 96, ал. 3, изр. второ ППЗДвП) е изгубила сила“, посочват те в определението си.
Тримата върховни съдии специално подчертават, че изгубилият сила подзаконов нормативен акт, поради отмяната на нормите съставляващи правно основание за издаването му, е равнозначен на отменен акт. „Тоест, тя (разпоредбата от правилника – бел. ред.) вече не може да се прилага и не е действащо право“, изрично заявяват те.
И разясняват, че в такива случаи по изключение отделни разпоредби може да продължат да действат, но само тези, които не противоречат на новия закон, а в случая с чл. 96, ал. 3 от ППЗДвП не е така.
Както „Лекс“ писа, върховните съдии подходиха по същия начин и по отношение на друго разминаване на правилника със закона – за ограничението на скоростта за движение по магистрала. По правилник е допустимо да се шофира с до 120 км/ч, но по закон с до 140 км/ч. ВАС постанови, че ограничението в правилника е загубило сила (повече виж тук).
24
Коментирайте
А наредбата, че не може навсякъде да въдиш и водиш песове, които да се зъбят, лаяти цвъкат на поразия, кога???!!!
Няма такава наредба.
Здравейте, може ли конкретика коя наредба визирате да противоречи на кой закон, тъй като се заинтересувах? Благодаря предварително!
Абе може да се паркира на тротоар. Гостите на София, дошли от източните погранични области, и вече пълно мнозинство в кв. Гео милев как паркират където им падне из тротоарите на кв. Гео Милев? Значи можело. Правилата са за ахмаците, неразбрали,че кой къде ще паркира е въпрос ,който „всеки сам си преценя“.
„Гео Милев“ не е квартал, а жилищен комплекс, само да уточня!
Няма как да научите простаците в автомобилите, че трябва да спазват правилата ако всячеси се чудите какви вратички да им оставите, за да може после да обжалват всеки опит за наложена глоба.
Поредните безумия.
Абе не може да се паркира по тротоарите и това е бе. Какво го нищите толкова. Тротоара е за пешеходци. Ма можело ли, ма то за малко се спирало, ма не знам си какво си.
Върти го, сучи го, няма оправия. Аз лично се замислям вече за изнасяне в по-малък град. Защото в София стана нелепо. Зони къде ли не, паркинги платени почти няма, сега и забрани да се вкарват в центъра стари коли, като и там е съмнително на какъв принцип ще се преценява коя кола е стара и коя не.
А добро утро. В зависимост от възрастта и семейното положение, детските градини се явяват също важен фактор.
Ние нямаме уважение нито към институциите, нито към органите на реда. Нито към висшестоящи. Вече не се ходи в казарма. В резултат виждаме какво се случва. Единственият вариант е чрез солени глоби и това е. Защото явно много от българите правят на пук. ТРесни му 300 лв глоба за спиране неправилно. ресни му 500 лв глоба за минаване с превишена скорост на булеварда или излишно форсиране и дрифтене на булеварда.
И всичките мутри ,като минаха казарма та какво?я не ме разсмивай. Бях военен достатъчно време,хората ако бях хора на влизане там ,бяха хора и на излизане.Страхливците на влизане ставаха подлеци на излизане.Ето това ви беше казармата,а за умения да не говоря,че ги биехме наборниците във всичко като пирони в кисело мляко….
А като се спрат колите по тротоарите и нямаш шанс да минеш с количката с детето? Защото много шофьори още не могат да схванат, че децата не се получават по пощата директно на 17-18 години. Те първо са бебета и родителите им ги придвижват от точка А до точка Б с нещо наречено „количка“. То е бебешка количка, не е автомобил. И тази количка трябва да може да се движи спокойно по тротоарите. Защо ли? Защото тротоарите са направени за пешеходци. Но има много комплексирани мутрета или желаещи да са мутрета, а защо не просто простаци и тъпаци, които това… Покажи целия коментар »
Любимо ми е да се спре на спирката на градски транспорт, да се запуши всичко и да се седи на аварийка, защото „ама то аз съм за малко“ или „Аз да си зема цигари, бе ЕЙЙЙЙ!“ Обаче целия булевард е блокиран, защото автобуса се налага да прави безумни маневри за да заобиколи автомобила, защото вероятно същия този булевард е строен лично от дядото на спрелия на спирката.
Ами дали е имало будка за цигари по времето на дядо му,когато е строил булеварда? Пишете неща за които идея си нямате как бяха организирани.Рев срещу колите и неправилно паркиране.Добре,но не си задавате въпроса защо стана така? Защо се презастроиха градовете ? На място на парцел с еднофамилна градска къща от едно време,израства блок с 30 и повече апартамента. И къде да се спират автомобилите на новодомците? Естествено няма място и предпоставките за нарушения са налице.КОЙ обаче създава предпоставка за това? Е,има една ,,новина,, .Не са нарушителите.Вие си правете изводите кой докара това безумие да се строят жилищни сгради на… Покажи целия коментар »
В това отношение сме загубена кауза. Вярвам повече в това, че можем да станем добри хора, да намалим корупцията, да сме учтиви, но не и в това да се оправим с трафика. Българина е комплексиран от годините нямане и сега си избива комплексите, като взема кола за всеки член на семейството си. Пък били те и втора или трета ръка консерви.
Уау, каква титанично сложна юридическа дейност е извръшил юрисконсулта на МС. Добре, че го има там за такива „тежки“ правни казуси, които да се включват към годишния отчет за спечелени дела.
Аз, ако бях на мястото на юрисконсулт, щях да поискам от съда да ми даде и срок за представяне на допълнителни доказателства, а именно извадка от съответния брой на Държавен вестник с обнародването на ЗДвП. Така ще се разходя два пъти до съда и пътьом ще хапна в Хепи-то, а работния ден ще го пиша приключил след заседанието.
То може и да не се ходи с колата от апартамента до близкия магазин, който е на 4 минути пеша.
Е как така… нали ще го видят хората че е без колата и ще си помислят че няма пари за бензин!
Вече е срамно човек да се разходи пеша дори и до близкия магазин…
Комплекси само да искаш…
😉
Отиваш в Лозенград (Киркларели) и какво вижаш там в центъра?Паркинг на няколко етажа. Прилича на паркинг на мол, но няма мол. Просто паркинг. Това е. Събира доста коли. Лозенград имат същия проблем, както и София – много коли и никакво място за паркиране. Обаче кмета на Лозенград явно е намерил място да се направи такъв паркинг, докато Фандъкова не намери за маса години място за подобно нещо. Защото всичко трябва да е застроено и толкова. Ако има място за паркинг, той е з 10 коли, в повечето случай без навес и е или чакъл или асфалт настилката.
В София-до зала Фестивална има огромен общински паркинг, в момента, все още безплатен. И този паркинг не се ползва нито от живущите в Редута, нито от тези от Гео Милев. Въпреки,че ако живееш на улица Хемус паркингът е на 7-8 минути пешеходно разстояние. Иска гостът на столицата, дошъл от далечния изток колата да е под прозореца му-така е свикнал и в родното село, и с ентусиазъм я качва по тротоарите-що да паркира на 5 минути пешеходно разстояние, като колата може да е на 5 секунди раздстояние-нали за това са тротоарите. Факт-никъде по света колите не са под балкона на живущия… Покажи целия коментар »
Ех, да бяха само дошлите от далечния изток. Ами и колко местни редутчани паркират точно по същия начин, щото тротоара пред вкъщи си е част от вкъщи, разбиашли? А в двора или в гаража ще си държа боклуци и там квот си искам.
Аз бях писал и изпратил снимки на гнусните паразити от Столична община за коли паркирали в поляната и тая сган ми отвърна, че било ж.к. и можело да се паркира в градинките. Прост народ. А може ли гостите на столицата просто да си се върнат в прекрасните градчета?!