КПКОНПИ: Има корупционен риск от възлагането на министъра на правосъдието да представлява държавата по дела
Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) отказа да съгласува промените в Гражданския процесуален кодекс (ГПК), с които процесуалното представителство на държавата по дела се възлага на министъра на правосъдието (повече за измененията виж тук), заради наличие на корупционен риск.
В момента Министерството на правосъдието осъществява защитата на държавата само пред Европейския съд по правата на човека. Пред Съда на Европейския съюз процесуалното представителство на държавата се осъществява от специален отдел в Министерството на външните работи и засега не е предлагано това да се промени. По всички останали съдебни и арбитражни дела не само в България, но пред чужди юрисдикции, включително и по международните арбитражни производства, с представителството на държавата е натоварена дирекция „Съдебна защита“ в Министерството на финансите.
Само за 2021 г. материалният интерес по граждански дела, по които страна е държавата, е над 83 млн. лв., по търговски – над 7 млн. лв. С най-голям материален интерес са международните дела срещу държавата – за последните три години те са за 1,2 млрд. евро.
„Същевременно, чл. 13, ал. 1, т. 7, б. „а“ и б. „б“ от Закона за обществени поръчки предвижда, че същият не се прилага за представителство на клиент от адвокатско дружество или от адвокат в арбитражна или помирителна процедура в държава членка, трета страна или пред международна арбитражна или помирителна инстанция, или в производство пред съд, юрисдикция или публичен орган на държава членка, или трета страна, или пред международен съд, юрисдикция или институция, както и предоставяне на правни съвети от адвокатско дружество или от адвокат при подготовката на производство по буква „а“, както и предоставяне на правни съвети по въпроси, които могат да станат предмет на производствата по буква „а“. При така предвидените законови промени, с оглед липсата на информация относно обема на текущата работа по тези производства и административния капацитет на Министерство на правосъдието да ги обезпечи, би възникнала възможност за възлагане на външни услуги по процесуално представителство по дела с голям материален интерес, без наличие на каквато и да е конкурентна или друга процедура за избор на изпълнител и начин на определяне на възнаграждението му“, заявява КПКОНПИ (пълния текст на становището на комисията виж тук).
Както „Лекс“ писа, освен че министърът на правосъдието поема представителството по дела срещу държавата, се разширява и кръгът на лицата, които той може да преупълномощава за това. В момента това могат да са само областните управители, а в проекта е предвидено процесуалното представителство да може да се възлага и на „ръководителите на държавните учреждения и кметовете на общини“.
„Така ще се препятства възможността за използване на досега съществуващия експертен и административен капацитет при осъществяване на процесуалното представителство по съдебни и арбитражни дела пред правораздавателните органи в страната и чужбина. Това е предпоставка за допълнително разходване на публични средства за осигуряване на правна помощ“, изтъква КПКОНПИ в становището си.
Комисията, чийто председател Сотир Цацаров подаде оставка и е с отнет достъп до класифицирана информация, сочи като проблем и това, че промените в ГПК ще бъдат подложени на по-кратко обществено обсъждане – само за 14 дни.
В становището се посочва, че подобна възможност съществува само при изключителни случаи, а настоящият законопроект не попада в тази хипотеза. „Трябва да се даде максимална възможност на заинтересуваните страни за изразяване на становища чрез обществени консултации, доколкото предложените промени могат да доведат до изключително негативни последици, включително и такива, свързани с увеличаване на корупционния риск, ако не бъдат подложени на обществено обсъждане“, пише КПКОНПИ.
38
Коментирайте
Значи последно новите ще прелеят от пусто в празно, или сме свидетели на подмяна, а нежна промяна.
Никак не им е убегнал, те са го експлоатирали на максисмум, затова сега алармират срещу него и новото правителство.
Не дъм очаквал и друго становище от Комисията за противодействие на корупцията.
Така им изнася.
вижте каква отвратителна мутра има тази тлъста свиня
Не трябва да съдим за човек по външността му. Иначе вътрешно този индивид е един от най-големите уроди.
Това прасе не го ли изгониха вече?
Дойдоха черни дни и за него.
До края на февруари ще дерибейства.
Становището на комисията е доста адекватно, те самите са доста добре запознати как се въртят схемите с външните адвокати. Припомням само делото срещу ревизионния акт на Еврофутбол, по което НАП бяха наели напълно неизвестен адвокат, регистриран в кантората на ЧСИ, за 400 хил. хонорар. Дори съдът беше изложил недоумението си в решението по делото… Изглежда новото правителство иска да продължи тази практика.
А риск от корупция до сега в КПКОНПИ при това ръководство е напълно изключен, нали?!
Пак пълни глупости.
Поредните разправии
Стават смешни вече.
Определено кметовете на обшини са най-вещите по правни въпроси.
Въртят си номера
Но какъв риск може да има
„би възникнала възможност за възлагане на външни услуги по процесуално представителство по дела с голям материален интерес, без наличие на каквато и да е конкурентна или друга процедура за избор на изпълнител и начин на определяне на възнаграждението му““
Кой ще папка сега? Ленчето, Минчев , Борислав Ганчев и други.
Ако има читави журналисти в тая държава,ще направят разследване при какви условия са сключени договорите за правна помощ и процесуално представителство на държавата и големите национални компании като ББР примерно.До 6 месеца, ако останат на власт, ще се изяснят нещата.
На вас сякаш ви се губят над 10 години папкане. Или може би искате да кажете, че такова е нямало по времето на ГЕРБ или е било по-малко отколкото сега?
Старите порочни схеми не са индулгенция за нови такива, но с други играчи. Сякаш в тоя сайт е пълно с малки деца, които обичат да се оправдават с едни с други. Нали искаме промяна, а не да орем в същата бразда и сляпото куче а го сменим с къртица.
Проскубан бухале, приличаш ми на малко дете, което знае, че е виновно за някоя беля, но се опитва от 10 кладенеца вода да донесе, за да докаже, че другото дете първо е започнало или че е по-виновно от него. Ако не си дете просто си признай кога е била най-голямата краденица, вместо всячески да се опитваш да замазваш като те питат за корупцията по времето на Борисов.
Нищо не замазвам. Не може, ако един човек като Цацаров Ви е неприятен, да му припишете всякакви възможни грехове и да оправдаете всичко що се води „промяна“. Масово има дадена тема и в коментарите се почват личностни оценки без да се търси реални проблеми в норматива. Колкото и да е дебел и да е шопар, хипопотам и т.н., Цацаров не е глупав и не може всичко, което е направил, да е зле. Дразня се чуем лепнеш етикет на някого „зъл и корумпиран“ значи нищо, ама нищо което излиза от неговата уста ме струва и 5 ст. Това становище вероятно е… Покажи целия коментар »
Не е малко дете, а малко тролче. Веднага измества темата, когато стане въпрос за бруталните беззакония по времето на ГЕРБ и ДПС.
Темата конкретно е липсата на правила за външни изпълнители на правни услуги, а не за предишните грехове на Цацаров. Темите редовно минават в плоскостта на „престъпното управление на ГЕРБ“ и „изчегъртването на калинките на Бойко“. ГЕРБ не са на власт почти от година. Новите имат желание основно да разрушат старото статукво и да парцелират властта помежду си, ако успеят да се спогодят. Идея за развитие в средносрочен плам няма. То бюджет на са приели, Цацаров и Гешев им проблема. Да не се окаже, че лъжица та е голяма за тях. Все някой трябва да мисли за народа.
Личи си, че измества темата. Трол е.
Пфффф, щом така ще сте по-щастлив. На мене ми е все тая. Не виждам някой да отрича, че има проблем с уредбата. Ако сте умен осъзнаете, че сегашният ентусиазъм за разкриване на порочни схеми, трябва да се използва, за да се придвижат нещата напред. Наличието на конкуренция, ори и основана на политически пристрастия, във властта е полезно, точно, за да се разкриват подобни недостатъци. Очевидно Вие сте озлобен към старите и възлагате всичките си надежди на новите, разчитайки, че те ще са “ умни“, „красиви“ и „почтени“ и ще ни поведат към светлото бъдеще. Ок, „whatever floats your boat“. Аз… Покажи целия коментар »
Трол с логорея, гледайки му коментарите и най-вече техния брой.
Като малко дете, дето прави номера на майка си, дето го е прибрала по-рано вкъщи.
Категорично мисля, че прокоратурата има нужда от промяна. Трябва Гешев да се махне.
Прокоратурата може би има нужда от промяна, но дали прокуратурата има нужда от промяна? Най-напред се научете как се пише думата, а после давайте вещите си мнения!
Няма доблест да си подаде оставката.
То и така я защитава пред Европейския съд, че едно дело не може да се спечели. Сега явно идеята е да се загубят и делата с КОМПИ. Абе връщайте ги тези 200 милиона на Прокопиев, малко мир да настане в правораздаването, да миряса човека, че скоро ще побърка всички в съдебната система с налаганите промени
Как да я защити, като Пеевската прокуратура такива ги твори, че няма оправия. Докато пример ви е Филчев и методите му, няма държава, която може да се защити в Страсбург от сътресенията, които причинявате.
Филчев не може да е модел за подражание.
Не ми се вярва да настъпят съществени промени и да се защитим по дела в Европа
Така е.
Тоест аргументът на КПКОНПИ срещу прехвърлянето на делата от един министър на друг е, че ЗОП е врата в поле? Интересно как този аргумент им е убягнал досега през всичките 8 години, откогато този текст съществува още в отменения ЗОП.